۰۵ آذر ۱۴۰۳ ۲۴ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۲۰ : ۱۳
رنگ خدایی راز زنده ماندن دل
امیرالمۆمنین
علی(ع) به زیبایی راز زنده ماندن دل های اهل عبادت را ترسیم می نماید. از
نظر ایشان، انسان باید بهگونهای تربیت شود كه تمامی كارها و
فعالیتهایش، رنگ و بوی معنوی و الهی داشته و هدف اصلی او كسب رضای الهی
باشد .
عقل خویش را زنده و نفس خویش را
میرانده است، تا آنجا كه ستبریهاى بدن تبدیل به نازكى و خشونتهاى روح
تبدیل به نرمى شده است و برق پر نورى بر قلب او جهیده و راه را بر او روشن و
او را به رهروى سوق داده است. پیوسته از این منزل به آن منزل برده شده است
تا به آخرین منزل كه منزل سلامت و بارانداز اقامت است رسیده و پاهایش
همراه بدن آرام او در قرارگاه امن و آسایش، ثابت ایستاده است. این همه به
موجب این است كه دل و ضمیر خود را به كار گرفته و پروردگار خویش را خشنود
ساخته است.(4)
او خود را و عمل خود را براى خدا خالص كرده است، خداوند
نیز به لطف و عنایت خاص خویش او را مخصوص خویش قرار داده است. قد اخلص لله
فاستخلصه (۵)
رنگ خدایی هیچ گاه زنگ نمی زند
هر
گناه اثرى تاریك كننده و كدورت آور بر دل آدمى باقى مىگذارد و در نتیجه
میل و رغبت به كارهاى نیك و خدایى كاهش مىگیرد و رغبت به گناهان دیگر
افزایش مى یابد. متقابلا عبادت و بندگى و در یاد خدا بودن وجدان مذهبى
انسان را پرورش مى دهد میل و رغبت به كار نیك را افزون مىكند و از میل و
رغبت به شر و فساد و گناه مى كاهد،یعنى تیرگیهاى ناشى از گناهان را
زایل مى گرداند و میل به خیر و نیكى را جایگزین آن مى سازد.
امیرالمو
منین علی(ع) به زیبایی راز زنده ماندن دل های اهل عبادت را ترسیم می
نماید. از نظر ایشان، انسان باید بهگونهای تربیت شود كه تمامی كارها و
فعالیتهایش، رنگ و بوی معنوی و الهی داشته و هدف اصلی او كسب رضای الهی
باشد.
در نهج البلاغه خطبهاى هست كه در باره نماز، زكات و اداء
امانت بحث كرده است. پس از توصیه و تاكیدهایى در باره نماز، مى فرماید:نماز گناهان را
مانند برگ درختان مى ریزد و گردنها را از ریسمان گناه آزاد مى سازد.
پیامبر خدا نماز را به چشمه آب گرم كه بر در خانه شخص باشد و روزى پنج نوبت
خود را در آن شستشو دهد تشبیه فرمود. آیا با چنین شستشوها چیزى از آلودگى
بر بدن باقى مى ماند؟(۶)
در خطبه ۲۳۴ پس از اشاره به پارهاى از
اخلاق رذیله از قبیل سركشى، ظلم و كبر مى فرماید: و عن ذلك ما حرس الله
عباده المۆمنین بالصلوات و الزكوات و مجاهدة الصیام فى الایام المفروضات
تسكینا لاطرافهم و تخشیعا لابصارهم و تذلیلا لنفوسهم و تخفیضا لقلوبهم و
اذهابا للخیلاء عنهم. چون بشر در معرض این آفات اخلاقى و بیماریهاى روانى
است، خداوند به وسیله نمازها و زكاتها و روزه ها بندگان مۆمن خود را از
این آفات حراست و نگهبانى كرد. این عبادات دستها و پاها را از گناه باز
مىدارند، چشمها را از خیرگى باز داشته به آنها خشوع مىبخشند، نفوس را
رام مى گردانند، دلها را متواضع مى نمایند و باد دماغ را زایل مى
سازند.
بار الها بحق محمّد و آله الطاهرین دل های ما را به خودت
برسان که از دوریت سخت نالانیم. اللهمّ صلّ علی محمّد و آله محمّد و عجّل
فی فرج مولانا صاحب الزمان
پی نوشت ها:
۱_( نهج البلاغه؛ خطبه ۱۸۴.)
۲_(نهج البلاغه؛ حكمت۱۳۹.)
۳_(نهج البلاغه؛ خطبه ۱۸۴.)
۴_(نهج البلاغه؛ خطبه ۲۱۰.)
۵_(نهج البلاغه؛ خطبه۸۶.)
۶_(نهج البلاغه؛ خطبه ۱۹۰.)
منبع: جام نیوز
211008