عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۳۰۶۵۲
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۰
پیرغلام اهل بیت(ع):
یک پیرغلام اهل بیت(ع) می‌گوید که خدمت به دستگاه امام حسین(ع) و یاران با وفایش، در زمره سعادت‌ها و افتخارات بزرگی است که خداوند متعال به بندگان برگزیده‌اش عطا می‌فرماید.

عقیق: پذيرايی در مجالسی كه به نام امام حسین(ع) برپا می‌شود، قدمتی دیرینه دارد. از گذشته سيراب كردن شركت‌كنندگان در اين مجالس يا پذيرايی از زائران عتبات مرسوم بوده است.

از زمان‌های قديم، زائران و ارادتمندان امام حسین(ع) به محل شهادت ایشان می‌رفتند و برای ابراز ارادت خود، اقدام به پذیرایی از زائران دیگر می‌کردند. در اين ميان سيراب كردن ديگران ارج و قرب بيشتری داشت چه آن كه امام حسين(ع) و ياران ايشان را با لب تشنه به شهادت رساندند.

از وقتی چای به عنوان يك نوشيدنی فراگير شد، به مجالس عزاداری هم راه پيدا كرد و پای ثابت شد. چای‌ریزی برای امام حسین(ع) صرفاً یک عمل پذیرایی ساده نیست، بلکه نمادی از عشق و ارادت به ایشان و یاران شهیدشان، ابراز ادب و احترام به مقام والای امام حسین(ع) و تجدید بیعت با آرمان‌های والای عاشورا است.در میان جوامع شیعی، خدمت به دستگاه امام حسین(ع) به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین افتخارات دینی و معنوی شناخته می‌شود.

پیرغلامان، به‌ ویژه چای‌ر‌یزها، از جمله افرادی هستند که با عشق و اخلاص به خدمت در مجالس عزای حسینی مشغول‌اند. این افراد، با وجود سن بالا، همچنان باانگیزه و عشق خاصی به انجام وظایف خود می‌پردازند و روایت‌ آنان می‌تواند نشان‌دهنده عمق ایمان و تعهدشان باشد.

۶۰ سال خدمت در مجالس حسینی
 
علیرضا علیزاده، متولد ۱۳۳۲ یکی از پیرغلامانی است که حدود ۶۰ سال در مجالس حسینی خدمت کرده است. او که از ۱۰ سالگی به خدمت در دستگاه امام حسین(ع) مشغول شده، می گوید: از زمانی که یادم می‌آید، پدرم در مجالس عزای حسینی خدمت می‌کرد و من هم همیشه همراه او بودم.
 
اولین باری که چایی‌ریزی کردم، ۱۰ ساله بودم. از آن زمان تا به امروز، هر ساله در ایام محرم و صفر در مجالس عزاداری امام حسین (ع) شرکت کرده و به عنوان چایی‌ریز خدمت می‌کنم.
 
۲۰ سال در اردبیل چایی ریختم و ۴۰ سال است که مسجد مرکزی اردبیلی‌ها در چهار راه گلوبندک تهران چایی می‌ریزم.
 
خدمت به دستگاه امام حسین(ع) مایه افتخار است
 
این پیرغلام دستگاه امام حسین(ع) الگوی خود برای خادمی را سقای کربلا حضرت ابوالفضل(ع) می‌داند و می‌گوید:«اردبیلی‌ها ارادت خاصی به حضرت ابوالفضل دارند و سیراب کردن عزاداران امام حسین(ع) برای ما افتخار است.
 
او خوشبختی را در خدمت به دستگاه سیدالشهدا عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: از اینکه خادم دستگاه اباعبدالله هستم احساس خوشبختی می‌کنم و من فکر می‌کنمخوشبخت‌تر از کسانی که برای امام حسین(ع) و شهدای کربلا خدمت می‌کنند، نیست. پول و جاه و مقام ماندنی نیست اما خدمت به امام حسین(ع) و شهدای کربلا چراغ راه است و باقیات و صالحات می‌شود.
 
تأثیر عجیب خدمتگزاری برای امام حسین(ع)
 
علیزاده با چشمانی که از عشق و اخلاص می‌درخشد، ادامه می‌دهد: برای من، هیچ‌ چیزی با ارزش‌تر از خدمت به عزاداران امام حسین(ع) نیست. وقتی چایی‌ریزی می‌کنم، حس می‌کنم که دارم به امام حسین(ع) و اهل‌ بیتش خدمت می‌کنم.
 
این حس به من انرژی و انگیزه می‌دهد. حتی در سن بالا، وقتی به مجلس حسینی می‌روم، تمام خستگی‌هایم فراموش می‌شود.او از تأثیر عجیب خدمتگزاری به دستگاه امام حسین(ع) در زندگی‌اش می‌گوید: خدمت به امام حسین(ع) تأثیر عجیبی در زندگی من داشته است.
 
من هر چیزی که در زندگی دارم از امام حسین(ع) است. به مو رسیده‌ام اما پاره نشدم. یک زمانی کاسب بازار بودم و ۲۵ سال پیش ورشکسته شدم؛ تا جایی که پول نداشتم یک نان بگیرم؛ اما خدا رو شکر از این امتحان سخت الهی سربلند بیرون آمدم و به لطف امام حسین(ع) توانستم دختر و پسرم را سروسامان دهم. جهیزیه‌ای که به دخترم دادم باورم نمی‌شد. اینها به لطف همان با اخلاص کار کردن در دستگاه امام حسین(ع)است.
 
خدمت به دستگاه امام حسین(ع) فرصت خودسازی و خوشبختی ابدی است
تا خالص نباشی به هیچ کجا نمی‌رسی
 
علیزاده با اشاره به اهمیت پایبندی به خدمت در دستگاه امام حسین(ع) می‌گوید: خدمت به امام حسین(ع) نیاز به اخلاص و پایبندی دارد. هر ساله با وجود مشکلات و سختی‌ها، من و دوستانم در مجالس عزاداری حاضر می‌شویم و به بهترین شکل ممکن خدمت می‌کنیم.
 
این خدمت نه‌تنها برای ما یک وظیفه دینی است، بلکه باعث آرامش روحی و معنوی‌مان نیز می‌شود.او با اشاره به تفاوت هیئت‌های امروزی با قدیم بیان می‌کند: متأسفانه امروزی‌ها باورهایشان ضعیف است و این دیرباوری باعث گرفتاری‌شان می‌شود. برخی جوانان اعتقاد قلبی به توکل‌کردن به خدا و خدمت خالصانه به دستگاه امام حسین(ع) ندارند، درحالی‌که باور و اعتقاد خالصانه انسان را به همه‌ جا خواهد رساند.
 
خدمت به دستگاه امام حسین(ع) فرصتی مغتنم برای خودسازی
 
این پیرغلام حسینی تأکید می‌کند: خدمت به دستگاه امام حسین(ع) فرصتی مغتنم برای خودسازی و تقرب به خداوند متعال است. لذا، شایسته است که همه ما با نیت خالص و با تمام توان در این امر مقدس شرکت کنیم و از برکات و فیوضات آن بهره‌مند شویم.امیدوارم که خداوند متعال به ما توفیق دهد تا در زمره خادمان واقعی امام حسین(ع) قرار بگیریم و در روز قیامت از شفاعت آن حضرت برخوردار شویم.
 
منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین