عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۳۰۵۶
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۲
حجت الاسلام و المسلمین مؤمنی و حاج مهدی سماواتی در حرم امام رضا علیه السلام؛
پیامبر خطاب به امام حسین می فرمایند «اگر کسی من، پدرت، برادرت و تو را زیارت کند، چه در حیات و چه در ممات و یا یکی از فرزندان من را زیارت کند، خودم روز قیامت به زیارت او می آیم...

به گزارش خبرنگار عقیق از مشهد مقدس، مراسم معنوی بیان معارف و سخنرانی و قرائت دعای کمیل شب جمعه گذشته با حضور هزاران نفر از زائران و مجاوران حرم ملک پاسبان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین سید حسین مؤمنی، استاد حوزه علمیه سخرانی کرد و حاج مهدی سماواتی به قرائت دعای کمیل پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین مؤمنی با بیان این که زیارت سه وجه دارد، گفت: وجه نخست زیارت این است که معصوم زنده است و انسان خدمت آن بزرگوار مشرف می شود و او را زیارت می کند.

وی در ادامه بیان داشت:  وجه دوم زیارت این است که معصوم از دنیا رفته و انسان به مدفن آن بزرگوار آمده و آن معصوم را زیارت می کند.

وی با اشاره به این که چه معصوم زنده باشد و چه از دنیا رفته باشد، ثواب و آثار و برکاتش علی السویه است، خاطرنشان کرد: وجه سوم زیارت این است که آن معصوم از دنیا رفته و ما نیز در حرم او نمی توانیم حاضر شویم؛ ولی از دور او را زیارت می کنیم.

این سخنران برجسته سپس به روایاتی در خصوص ثواب زیارت پرداخت و گفت: پیامبر گرامی اسلامی خطاب به امام حسین(ع) می فرمایند «اگر کسی من، پدرت، برادرت و تو را زیارت کند، چه در حیات و چه در ممات و یا یکی از فرزندان من را زیارت کند، خودم روز قیامت به زیارت او می آیم و او را از نگرانی و سختی های قیامت نجات می دهم» چرا رسول خدا نامی از دخترشان فاطمه نبردند؟ گویا همان موقع می خواستند بفهمانند که حضرت زهرا(س) مزار ندارد.

وی به این روایت از امام صادق(ع) که می فرمایند «هنگامی که ما از دنیا رفته ایم، اگر  کسی به زیارت ما بیاید، گویا ما زنده ایم و به زیارت ما آمده است» اشاره و با ذکر این که در کتب معتبری همچون مفاتیح الجنان بسیار بر زیارت از راه دور تأکید شده است، خاطر نشان کرد: از ائمه معصومین(ع) نقل شده که از یکی از اصحاب می پرسیدند «آیا هر روز به کربلا می روی؟ گفت فاصله من زیاد است. گفتند می خواهی هر روز زائر حسین من باشی؟ برو زیر آسمان رو به قبله بایست، اول یک نگاه به آسمان و بعد یک نگاه به دست راست و یک نگاه به دست چپ کن و دستت را روی سینه ات بگذار و به آن حضرت سلام بده».

حجت الاسلام و المسلمین مؤمنی با طرح این پرسش که تعریف زیارت چیست، پاسخ داد: زیارت در اصطلاح دارای قید اضافی و زیادتر است و آن قید اضافی همان آداب زیارت است. بدین جهت می گویند «در هنگام زیارت غسل کنید و اذکار آن را بیان کنید؛ یا این که قدم های خود را در حرم کوتاه بردارید و ذکر بگویید».

وی در ادامه یادآور شد: بالاترین ثواب زیارت در میان زیارت ها متعلق به زیارت امام حسین علیه السلام است و پس از ایشان بالاترین ثواب زیارت برای حضرت رضا(ع) است. چقدر این زیارت مجرب است.

سخنران حرم مطهر رضوی سپس گفت: در روایتی ذکر شده است «اگر کسی به حرم امام حسین علیه السلام بیاید و ایشان را زیارت کند، مَلکی از طرف پیغمبر خدا می آید، به سینه او دست می زند و می گوید «ای زائر حسین پیغمبر خدا به تو سلام رسانده و فرموده است که گناهان گذشته ات که بخشیده شد، عمل جدید انجام بده».

وی افزود: در جلد 11 دانشنامه امام حسین بیان شده است که اگر کسی به حرم امام حسین بیاید و شقی باشد، به هنگام خروج از حرم سعید خارج می شود. همچنین اگر کسی به حرم امام حسین علیه السلام بیاید و ایشان را با معرفت زیارت کند، سعید از حرم بیرون می آید زیرا اول دعاگوی زائر امام حسین، حضرت زهرا است و ایشان برای زائر حسین دعا می کند.

وی در ادامه به بیان ثواب زیارت حضرت رضا علیه السلام پرداخت و تصریح کرد:‌ حضرت موسی بن جعفر علیه السلام می فرمایند «اگر کسی قبر پسرم رضا را زیارت کند و یک شب پیش آن حضرت بماند، انگار خدا را در عرش زیارت کرده است؛ و هنگامی که روز قیامت فرا رسد، کنار و روی عرش خدا قرار می گیرد؛ با چهار نفر از اولین وآخرین محشور است». اولین ها نوح، ابراهیم، موسی و عیسی و آخرین نیز پیغمبر خدا، علی ابن ابی طالب، امام مجتبی و امام حسین هستند.

حجت الاسلام و المسلمین مؤمنی اضافه کرد: همچنین از امام هادی علیه السلام نقل شده است «اگر کسی حاجتی دارد، به زیارت جدم امام رضا(ع) در توس برود؛ ابتدا غسل کند و بعد به زیارت برود، دو رکعت نماز بالای سر بخواند؛ حاجتش را در قنوت نماز بخواهد؛ دعایش مستجاب می شود؛ به شرطی که گناه و قطع رحمی را نخواهد».

پس از سخنان حجت الاسلام مومنی حاج مهدی سماواتی به مداحی پرداخت و این اشعار را خواند:

صد بحر کرم از تو و یک چشم تر از من
لطفی کن و این خون جگر را بخر از من

خاموشی آتش بود از مرحمت تو
باران کرم از تو و کوه شرر از من

در کوی تو زوار گنه کار زیاد است
اما نبود هیچ کس آلوده تر از من

من عبد گنهکار و تو مولای رئوفی
رأفت زتو زیبنده بود چشم تر از من

تن خسته و کوه گنهم بر سر دوشم
این کوه گنه سخت شکسته کمر از من

آقایی و  زوار نوازی همه از تو
بار گنه و خجلت و اشک بصر از من

ای یوسف زهرا نظری کن که نمانده
جز نامه آلوده زعصیان اثر از من

من غیر عطا از تو دگر هیچ ندیدم
اما تو غیر خطا هیچ ندیدی دگر از من


 گزارش: سید امیر حسین ارشادی نیا/ مشهد


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
هیئت ال یاسین بهنمیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
1
0
با عرض سلام و خسته نباشید
با مطلبی تحت عناون ولادت امام رضا (ع) به روز هستیم
با افتخار پذیرای حضور گرم شما هستیم
با تشکر[گل]
هیئت آل یاسین بهنمیر
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین