عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۳۰۵۴۹
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۳
در حالی که امسال ستاد اربعین در کنار پیش‌بینی افزایش تعداد زائران، به لزوم داشتن ۹ هزار دستگاه اتوبوس اشاره کرده، ۷ هزار دستگاه اتوبوس در جاده‌های کشور فعال است.

عقیق: «آن سوی مرز ماشین نیست اما اینجا هم اجازه نمی‌دهند تا با اتوبوس دربستی به عراق برویم.» این را متقاضی زیارت اربعین محمد کرمی می‌گوید.چارتر اتوبوس برای اربعین ١۴٠٣ از اول تا پایان صفر (۱۱ مرداد تا ۱۴ شهریور) ممنوع است. مدیرکل حمل‌و‌نقل مسافر سازمان راهداری داریوش باقرجوان با اشاره به عرضه بلیت اتوبوس اربعین از ۶ مرداد می‌گوید که «دربست کردن اتوبوس در اربعین باعث کمبود وسایل حمل و نقل عمومی برای سایر زائران می‌شود.»

سال گذشته نیز چارتری کردن اتوبوس در اربعین ممنوع بود. ستاد اربعین برای جلوگیری از مشکل تردد زائران اربعین حدود ۲ هزار دستگاه اتوبوس از ترکیه اجاره کرد. همچنین زائران پاکستانی با اتوبوس کشورشان وارد ایران شده و تا عراق رفتند. با این وجود، برخی از زائران به دلیل نبود بلیت مجبور شدند با ماشین شخصی به مرزها بروند.
سال ۱۴۰۲ حدود ۴ میلیون ایرانی در اربعین شرکت کردند. حدود ۷ هزار اتوبوس نیز به جایجایی زائران اربعین تا مرزها اختصاص یافت. رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای داریوش امانی می‌گوید که «در ایام اربعین ۹ هزار دستگاه اتوبوس (۷ هزار برای جابجایی زائران اربعین و ۲ هزار دستگاه برای سایر مسیرها) نیاز داریم.» این در حالی است که حدود ۷ هزار دستگاه اتوبوس در کشورمان فعال هستند. یعنی ۲ هزار کمتر از نیاز! از طرفی هم ستاد اربعین پیش‌بینی افزایش تعداد زائران به ۵ میلیون نفر (۲۵ درصد بیشتر از سال قبل) را کرده است.
 
مشکل کمبود اتوبوس نه تنها در اربعین بلکه در سایر ایام مناسبتی به ویژه نوروز و تعطیلات تابستان هم وجود دارد. البته در ایام عادی هم برخی از مسیرها با کمبود اتوبوس مواجه است و حتی در پیش فروش بلیت اتوبوس، به سرعت ظرفیت‌ها تکمیل می‌شود.
یکی از مسئولان تعاونی غرب تهران اکبر رستمی می‌گوید که «همانطور که اعلام شده امسال محدودیتی در عرضه بلیت اربعین تا مرزهای خروجی به تعداد اعضای کاروان وجود ندارد.» در مقابل ناصر کاظمی می‌گوید که «اتوبوس‌های مهران دست یک نفر است و حتی ما در ایام غیرپیک هم با مشکل دربست کردن اتوبوس حتی تا مرز مواجه هستیم.»
کارشناسان معتقدند که برای تسهیل تردد زائران اربعین تا مرزها باید علاوه بر «افزایش اتوبوس‌ها، جلوی برخی واسطه‌ها را گرفت.» همچنین «اجاره یا خرید اتوبوس می‌تواند مانع از ایجاد دلالی در عرضه بلیت اتوبوس اربعین شود.»
 
منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین