عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۳۰۳۸۳
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
شیخ حسین انصاریان مطرح کرد؛
این کارشناس مذهبی گفت: رضا خان با همه عواملش و به کمک انگلیس دست به دست هم دادند تا مجالس امام حسین (ع) را تعطیل کنند اما مردم ایران زنده به روضه امام حسین (ع) بودند و آنها شکست خوردند.

عقیق: حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان استاد حوزه علمیه به مناسبت ایام ماه محرم در مسجد حضرت امیر (ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: یکی از ارزش‌های بسیار مهمی که قرآن مجید برای ابراهیم بیان می‌کند مقام اصطفا است که در سوره مبارکه بقره شده که این مقام به امام حسین (ع) به ارث رسیده است.

وی افزود: از بین جامعه و مردم دنیا، پروردگار در آن روزگار ابراهیم را به عنوان یک بنده صالح و کامل انتخاب کرد؛ یک انتخابی که همراه با سرمایه‌های عظیم معنوی بود. در سوره بقره آمده است ما ابراهیم را در دنیا به عنوان یک بنده کامل، جامع، نمونه و عبد واقعی انتخاب کردیم و در آخرت نیز برای عظیم‌ترین پاداش‌ها انتخاب می‌کنیم. در سوره آل عمران می‌خوانیم ما آدم را به عنوان یک بنده واقعی دارای ارزش‌ها انتخاب کردیم، نوح را از آن جامعه انتخاب کردیم با همه این وجود همه ارزش‌های الهی در وجود مقدس پیامبر اکرم (ص) وجود داشت.

انصاریان بیان کرد: در سوره اعراف است که می‌فرماید شما می‌دانید که در تورات موسی و انجیل عیسی خبر آمدن پیامبر اکرم را دادم؛ ایشان اهل چون و چرا در برابر پروردگار نبود. همه انبیای الهی مأمور بودن مژده آمدن حضرت را به امت‌ها بدهند. ایشان از فرزندان حضرت اسماعیل است و از نسل حضرت اسماعیل تنها یک پیامبر را مبعوث کردیم و آن هم پیامبر خاتم بود. دلیل انتخاب پیامبر اکرم این بود که خداوند به ایشان اعلام کرد در برابر من هیچ چون و چرایی نداشته باش و تسلیم باش؛ چرا انسان باید در برابر خداوند چون و چرا داشته باشد! در حالی که وجود مقدس او علیم، حکیم، خالق و… است. آدمی اگر آگاه به قرآن باشد هرگز در برابر خداوند چون و چرا نمی‌آورد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: در قرآن کریم می‌فرماید خداوند کسی است که آفرینش همه موجودات عالم را نیکو قرار داد؛ انسان‌هایی هستند که تصور می‌کنند در دنیا برخی زیبا و بعضی دیگر زشت هستند و یا صدای فردی خوب و شخص دیگر را بد می‌دانند، همین‌ها باعث می‌شود انسان در برابر نعمات الهی چون و چرا بیاورد. اگر انسان به عالم هستی با نگاهی که خداوند به آن دارد نگاه کند نازیبایی و نامتعادلی مشاهده نمی‌کند و همه عالم را زیبا می بیند.

وی با اشاره به اینکه چرا حضرت ابراهیم به مقام اصطفا رسید گفت: در همان جوانی خداوند با ایشان سخن می‌گفت این سخن گفتن را در کتاب‌های ما شیعیان با حضرت سید الشهدا (ع) نقل کرده اند که روزی امام حسین (ع) در کنار قبر مطهر حضرت خدیجه (س) با خدا مناجات می‌کرد که پروردگار پاسخ راز و نیاز حضرت را داده است. هر کسی بخواهد با خداوند بیعت کند باید با امام حسین (ع) بیعت کند. حضرت با اینکه بنده خوب خداوند بود اما هرگز نگفت چرا همه دنیا برای یزید فراهم است و من و فرزندانم در کربلا از شدت تشنگی نزدیک است که شهید شویم. امام حسین (ع) همواره خود را در برابر مقدرات الهی تسلیم می‌دانست و به آن تاکید داشت.

انصاریان ادامه داد: قرآن درس، عبرت و آموزش است و هر پدری نیاز است که فرزندان و خانواده را به ارزش‌ها دعوت کنند و آنان را با زبان آرام به مسیر الهی راهنمایی کنند. هم ابراهیم به فرزندانش سفارش کرد و هم حضرت یعقوب به فرزندان خویش گفت که خداوند برای شما دین انتخاب کرده است، دین ساخته و پرداخته انسان نیست. اینکه انسان بگوید خودم می دانم و نیازی به دین ندارم این توهین به خداوند است چرا که آدمی دانش و علمی که دارد محدود است و به همه امور آگاه نیست. حکمت دانشی است که به انبیا داده شده و آن خیر کثیر است و رسول الله معلم حکمت بوده است.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: حکمت علمی است که حضرت ابراهیم از خداوند درخواست کرده و حکمت به معنای معرفت کامل است. این حکمت از حضرت ابراهیم به امام حسین (ع) به ارث رسید و با حکمت ایشان نور هدایت به همه جا تابید. همه ستمگران در طول تاریخ درصدد خاموش کردن نور امام حسین (ع) بودند اما هرگز آنان قادر به این کار نشدند و نخواهند شد. چند سال پیش آمریکا قریب به ۲۰ میلیون دلار هزینه کرد تا مجالس امام حسین (ع) را تعطیل کند و رابطه مردم را با حضرت قطع کند اما نتوانست. وهابیت عربستان برای خاموش کردن چراغ تشیع که انرژی خودش را از امام حسین (ع) می‌گیرد ۸۰ میلیارد دلار در طول ۷۰ سال هزینه کرده اما نتوانسته این چراغ را خاموش کند بنابراین تا قیامت نور امام حسین (ع) هرگز خاموش نمی‌شود. رضا خان با همه عواملش و به کمک انگلیس دست به دست هم دادند تا مجالس امام حسین (ع) را تعطیل کنند اما مردم ایران زنده به روضه امام حسین (ع) بودند برای همین به صورت پنهانی و در زیر زمین منازل به مدت ۷ سال مجالس را برگزار می‌کردند. نخستین مجلس روضه در کاخ یزید برگزار شد و نخستین اطعام در عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) توسط امام سجاد (ع) و در مدینه صورت گرفت.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین