عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۳۰۲۹۷
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲
بازگشت ۶۰ درصدی حجاج؛
با وجود اینکه تنها حدود ۳۵ درصد حجاج ایرانی پس از گذشت بیش از ۲۰ روز از مناسک حج در عربستان هستند، بسیاری از مسؤولان و نیروهای ستادی همچنان به کشور برنگشته‌اند.

عقیق: «بیش از ۶۰ درصد حجاج به کشور بازگشته‌اند.» این را سازمان حج و زیارت اعلام کرده است.بیش از ۵۰ هزار حاجی از فرودگاه‌های جده و مدینه راهی کشور شده‌اند؛ به طوری که تعداد حجاج کشورمان در مکه هر روز کمتر می‌شود. مدیر کاروان حج رضا علوی می‌گوید که «همچنان حدود ۷۰ درصد مسؤلان ستادی در مکه هستند.» این در حالی است که بیش از ۶۵ هزار ایرانی مکه را ترک کرده‌اند.

نیروهای ستادی چرا به کشور برنمی‌گردند؟

سال گذشته ۵.۸ درصد از سهمیه حج ایران به عنوان عوامل ستادی و اجرایی اختصاص یافت که وزیر ارشاد محمدمهدی اسماعیلی از کاهش این تعداد خبر داده بود، اما امسال هم بیش از ۵ درصد در قالب عوامل اجرایی و ستادی به حج رفتند. رئیس سازمان حج و سایر مسؤولان هم ۲۸ اردیبهشت چهار روز پس از آغاز اعزام‌ها زمانی که کمتر از ۱۰ هزار ایرانی به سرزمین وحی اعزام شده بود، به مدینه رفتند.
 
هم‌اکنون با وجود گذشت ۲۰ روز از پایان مناسک حج و حضور کمتر از ۳۰ هزار حاجی ایرانی در عربستان، بسیاری از عوامل بازنگشته‌اند. مدیرعامل ایران‌ایر شمس‌الدین فرزادی پور می‌گوید که «پروازهای حج ۲۳ تیر به پایان می‌رسد.» یعنی یک هفته دیگر! در حالی که مسؤولان سازمان حج همچنان بیش از ۴۵ روز است که در عربستان هستند و اتاق‌های سازمان حج خالی است!
 
تعداد بازدید : 14
 
رمدیر کاروان حج علیرضا بهرامی می‌گوید که «مسؤولان در مکه و مدینه از وضعیت خدمات بازدید کرده و به دنبال رفع مشکلات هستند.» در مقابل محمد موسوی مدیر دفتر زیارتی می‌گوید که «ستادهایی در مکه و مدینه با عوامل بسیاری تشکیل شده که وظیفه آنها بررسی وضعیت و رفع مشکلات حجاج است.»
 
نیروهای ستادی چرا به کشور برنمی‌گردند؟
 
کارشناسان زیارتی معتقدند که «با توجه به بالا بودن حق مأموریت نیروهای ستادی که البته حج برای آنها هم رایگان است، مسؤولان باید از نیروهای کارگزار که حاضرند با دستمزدهای بسیار پایین و حتی رایگان به زائران خدمت کنند، بهره بگیرند.» البته برخی با توجه به تصمیم عربستان به رساندن عوامل به ۱.۵ درصد، خواستار «کاهش تعداد نیروهای ستادی و البته حذف حق مأموریت‌ها با توجه به رایگان بودن حج بیش از ۱۷۰ میلیونی برای آنها هستند.»
 
منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین