عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۳۰۲۷۳
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸
در آستانه ماه محرم:
همه ساله با آغاز ماه محرم، تمهیدات لازم برای آماده سازی مسجد و کوچه های منتهی به حسینیه اعظم برای میزبانی دلدادگان حسینی به همت خادمان افتخاری در حسینیه اعظم زنجان آغاز می شود.

عقیق: دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان در روز هشتم محرم هر سال که با حضور جمع عظیمی از عزاداران داخلی و خارجی برگزار می شود؛ موجب شده که استان زنجان پایتخت شور و شعور حسینی لقب بگیرد.

در آستانه نزدیک شدن به ماه محرم هستیم از این‌رو جلسات هماهنگی خادمان حسینیه اعظم زنجان نیز برای آماده سازی مسجد  و محوطه حسینیه آغاز شده است. برای فراهم کردن شرایط حضور خیل عاشقان حسینی در مراسم شب های محرم، بیش از پنج هزار مترمربع از محوطه حسینیه اعظم برای عزادران مفروش می شود.

آماده سازی تجهیزات و مقدمات برگزاری مراسم پُر شکوه ایام محرم با فعالیت های شبانه روزی خادمان افتخاری آغاز شده است. غبار روبی مسجد حسینیه اعظم با حضور جمعی از جوانان و نوجوانان مسجدی کلید خورده و جوانان متعهد و انقلابی زنجان در آستانه ایام محرم مسجد را غبارروبی و عطر افشانی می کنند.

برنامه های عزاداری و سوگواری ماه محرم که در دهه اول از شور و شعور بیشتری انجام می شود، با تعویض پرچم حسینیه اعظم آغاز می شود و هر شب بعد از نماز مغرب و عشاء به مدت ۱۳ شب با حضور سخنرانان و مداحان به نام کشور و استان ادامه دارد.

حسینیه اعظم زنجان؛ مهیای حضور دلدادگان حسینی می‌شود

از دیگر برنامه های باشکوه حسینیه اعظم زنجان برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی همزمان با اولین جمعه ماه محرم است که در این روز مادران به همراه فرزندان خردسال خود در حالی که پیشانی بندهای مزین به نام حضرت علی اصغر(ع) بر پیشانی خردسالان بسته اند در غم مادر حضرت علی اصغر(ع) و شهدای کربلا شریک می شوند.

اوج برنامه های ماه محرم در زنجان، هشتم محرم معروف به یوم العباس است، ثبت دسته عزاداری هشتم محرم برابر با شب تاسوعای حسینی به‌عنوان دهمین میراث معنوی ایران دلیل منحصر به فرد بودن این مراسم و آستان مقدس و صد البته توجهات خاصه حضرت سیدالشهداء (ع) به این مکان مذهبی است که شهرت و آوازه آن را به برکت معنویت خاص این مسجد و اعتقاد قلبی ارادتمندان حضرت امام حسین(ع) جهانی کرد.

مراسم یوم العباس روز هشتم محرم با عزاداری و سینه زنی عزاداران سالار شهیدان بعد از نماز ظهر و عصر در مسجد حسینیه اعظم آغاز می شود و پس از آن عزاداران در مسیر دسته تا امامزاده سید ابراهیم(ع) با سینه زنی و سوگواری به حرکت درمی آیند.

یکی از کارهایی که همه ساله در طول مسیر دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان انجام می شود؛ ذبح قربانی است که هریک از عزاداران برای طلب حاجتی نذر حسینیه اعظم زنجان کرده است. مسجد حسینیه اعظم زنجان به‌ عنوان دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از منا و مرکز پایتخت شور و شعور حسینی در ایران شناخته شده است.

همچنین به منظور اسکان زائران حسینیه اعظم زنجان مراکز اسکان در آستانه هشتم محرم پیش بینی می شود و زائران یک وعده غذای متبرک، مهمان حسینیه اعظم هستند.

 

حسینیه اعظم زنجان؛ مهیای حضور دلدادگان حسینی می‌شود

یکی دیگر از افتخارات حسینیه اعظم زنجان حضور شهید جمهور، آیت الله رئیسی به عنوان سخنران دهه اول عزاداری ماه محرم به مدت 10 سال بود که توفیقی برای مردم پایتخت شور و شعور حسینی محسوب می شود.

حسینیه اعظم زنجان؛ مهیای حضور دلدادگان حسینی می‌شود

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین