عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۳۰۱۴۸
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۴
حجت‌الاسلام‌ رفیعی تبیین کرد؛
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که شیعیان واقعی دید و بازدیدها را در مسیر زنده نگه‌داشتن یاد اهل‌بیت علیهم‌السلام قرار می‌دهند، گفت: امام علی علیه‌السلام در روایتی ولایت‌پذیری را وجه مشترک تمام شیعیان بشمردند و فرمودند که شیعه واقعی برای رسیدن به متاع دنیا هیچگاه آبروی دیگری را نمی‌برد.

عقیق: حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی شام شهادت امام محمدباقر علیه‌السلام که در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، ضمن اشاره به روایتی از مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام دررابطه‌با ویژگی‌های اجتماعی شیعیان واقعی اظهار داشت: امام علی علیه‌السلام در روایتی می‌فرمایند؛ «شِیعَتُنَا المُتَباذِلُونَ فی وَلاَیتِنا»، شیعیان ما در راه ولایت به یکدیگر بذل و بخشش می‌کنند.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر با تأکید بر این که شیعیان واقعی در راه ولایت و محبت اهل‌بیت علیهم‌السلام هزینه می‌کنند، اظهار داشت: در روایات اسلامی اکثر سنت‌های حسنه ایام عید نوروز چون؛ صله‌رحم، عیدی دادن، لباس نو پوشیدن، خوشحال کردن کودکان و…. برای عید غدیر نیز ذکر شده است. چرا که غدیر روز جشن ولایت و امامت است.

 وی با بیان این که امام رضا (علیه‌السلام) روز غدیر را روز شادی و خنده و بهترین ایام اطعام توصیف نمودند، خاطرنشان کرد: برخی در مسیر عشق و محبت به رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله و اهل‌بیت علیهم‌السلام بذل جان می‌کنند و برخی نیز در حد ظرفیت و توان خود وارد وادی بذل مال و عمر می‌گردد؛ برخی چون استاد فرشچیان بذل هنر و بعضی نیز بذل آبرو می‌کنند؛ حتی گروهی با چراغانی در خانه، این روز بزرگ را ارج می‌نهند و خود را در شادی اهل‌بیت علیهم‌السلام شریک می‌سازند.

 رفیعی در تبیین فراز «المُتَحابُّونَ فی مَوَدَّتِنا» روایت امام علی علیه‌السلام، ولایت‌پذیری را وجه مشترک تمام شیعیان بشمرد و با بیان این که شیعه واقعی برای رسیدن به متاع دنیا هیچگاه آبروی دیگری را نمی‌برد، اظهار داشت: در ایام برگزاری انتخابات بیش از گذشته باید مراقب باشیم تا وارد کارزار تخریب و آبروریزی و سوءظن و بدگمانی نشویم و با صرف این پندار که می‌گویند، موضوعی را مطرح سازیم.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به فراز «المُتَزاوِرُونَ فی إحیاءِ أمرِنا» اشاره و با تأکید بر این که شیعیان واقعی در دید و بازدیدهای یکدیگر امر اهل‌بیت علیهم‌السلام را احیا می‌کنند، خاطرنشان کرد: طرح روضه‌های خانگی که از اصفهان آغاز شد، از طرح‌هایی موفق است که در آن ارتباط مردم و دیدارشان با یکدیگر در مسیر احیای امر اهل‌بیت علیهم‌السلام ترسیم می‌گردد و ضمن آشنایی با مسائل و احکام در همیاری و همدلی برای حل مشکلات یکدیگر پیش‌قدم می‌شوند.

 رفیعی گرفتاری انسان در فضای مجازی و کسالت‌آوری این فضای سرشار از آلودگی را موردتوجه قرار داد و با بیان این که هیچ‌چیز نمی‌تواند جای حضور و با هم بودن در فضا حقیقی را بگیرد، ابراز داشت: شیعه واقعی در عین اعتقاد به ولایت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام که به نص قرآن پیرو اهل‌بیت علیهم‌السلام است، همواره در راه تجلی ولایت با عشق‌ورزی نسبت به یکدیگر خرج می‌کند و دید و بازدیدها را در مسیر زنده نگه‌داشتن یاد اهل‌بیت علیهم‌السلام قرار داده، در وادی خشم و عصبانیت هیچ‌گاه ظلم نمی‌کند.

 وی در تشریح فراز «الذینَ إن غَضِبُوا لَم یَظلِمُوا» خشم را موهبت و نعمتی الهی توصیف و با تأکید بر این که باید در مقابل دشمنان خدا خشم داشته باشیم، یادآور شد: قرآن کریم در فرازهایی از آیات متعدد بر اهمیت کنترل و مدیریت خشم تصریح می‌کند؛ کسانی که با اندک چیزی تند و خشمگین می‌شوند، بدانند که خانه و خانواده‌ای که مسکن و محل آرامش را دچار تلاطم می‌سازند.

*هر زن و مردی که آرامش خانه را به هم بزنند، در درگاه الهی مسئول هستند

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تصریح کرد: همین‌طور که شب، خانه و ذکر خدا، وادی آرامش‌ هستند، زن هم در خانه باید سکینه و معدن آرامش و آسایش باشد؛ هر زن و مردی که سکونت و آرامش در خانه را به هم بزنند، در درگاه الهی مسئول هستند.

 وی به تبیین «إن رَضُوا لَم یُسرِفُوا» پرداخت و با بیان این که شیعیان علی‌رغم دارابودن، هیچگاه اسراف نمی‌کنند، اذعان داشت: متأسفانه در مراسم‌ها، تالارهای عروسی و عزا اسراف موج می‌زند؛ قرآن کریم کسانی که اسراف پیشه می‌کنند را به برادران شیطان تشبیه نموده است.

 رفیعی در تشریح فراز «بَرَکَةٌ علی مَن جاوَرُوا، سِلمٌ لِمَن خالَطُوا» با تأکید بر این که شیعیان واقعی برای همسایگان خود برکت‌اند و با معاشران خویش به صلح و صفا رفتار می‌کنند، خاطرنشان کرد: شیعه در وادی دوستی هیچ آزار و اذیتی به اطرافیان نمی‌رساند.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین