عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۳۰۱۱۱
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۲
معاون امور علمی و فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) خبر داد؛
حجت‌الاسلام عرفاتی گفت: امسال مراسم مسلمیه طبق سنت هر سال به مدت سه شب و با شعار «سفیر ولایت و شهیدان خدمت» در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام برگزار خواهد شد.

عقیق: حجت‌الاسلام والمسلمین «محسن عرفاتی» معاون امور علمی و فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری تشریح ویژه‌برنامه‌های این آستان برای برگزاری ایام مسلمیه و دعای عرفه اظهار داشت: بزرگداشت شعائرالله از جمله اقدامات فرهنگی و اسلامی است که در همین راستا برگزاری عزاداری ایام مسلمیه در پیشواز ایام عزای اباعبدالله الحسین (ع) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

حجت‌الاسلام عرفاتی افزود: در این ایام هر سال از روز ششم تا هشتم ذی الحجه این آستان میزبان عزاداران حسینی است که امسال با شعار «سفیر ولایت و شهیدان خدمت» از پنجشنبه ۲۴ام تا شنبه (شب عرفه) ۲۶ خرداد همزمان با نماز مغرب و عشا به امامت تولیت آستان حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر گرد هم می‌آیند.

وی گفت: قدمت برگزاری این مراسم به یکصد و بیست سال می‌رسد که آغاز آن با هیات بنی فاطمه و هیات بزازها بود و مرحوم فلسفی و حاج آقا شجاعی در این ایام منبر می‌رفتند.

معاون امور علمی و فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) ادامه داد: برگزاری مراسم عزای مسلمیه با این کیفیت و قدمت اختصاص به آستان حرم حضرت عبدالعظیم (ع) دارد که امید است با توجه ویژه رسانه‌ها و قدمت تاریخی و حجم فعالیت فرهنگی در این ایام، این مراسم بیش از پیش به مردم و جهان اسلام معرفی شود.

حجت‌الاسلام عرفاتی خاطرنشان کرد: جلسات فراوانی جهت برگزاری بهتر این مراسم با هیات‌ها و مسئولان در شهر ری و آستان مقدس برگزار شده است لذا از همه دست‌اندرکاران تقاضا داریم جهت حفظ انتظام مراسم طبق دستورالعمل‌ها اقدام کنند.

تعداد بازدید : 43

وی گفت: زوار محترم در این ایام از اوردن وسایل اضافی خودداری کنند تا ترددشان با کمترین معطلی و مشکل مواجه شود. برادران در این ایام می‌توانند در صحن امام حسن مجتبی (ع) و ضلع شمالی صحن امام حسین (ع) و بانوان در ضلع جنوبی صحن امام حسین (ع) و شبستان امام خمینی (ره) برای زیارت مشرف شوند.

وی افزود: شب اول این مراسم (پنجشنبه ۲۴ خرداد) مصادف با شب شهادت امام محمد باقر (ع) است که با نماز مغرب و عشا آغاز شده و با حضور حاج غلامرضا سازگار و پیشکسوتان و مداحان ادامه می‌یابد.

حجت‌الاسلام عرفاتی ادامه داد: حجت الاسلام میرهاشم حسینی، حجت‌الاسلام سید حمید میرباقری و حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم به ترتیب در شب‌های اول تا سوم سخنرانی خواهند کرد و حاج احمد واعظی، حاج محسن طاهری و حاج علی انسانی نیز به همین ترتیب پس از سخنرانی به مرثیه‌سرایی اهل بیت (ع) خواهند پرداخت.

مداحان پایانی مراسم هر شب نیز به ترتیب شب اول حاج حنیف طاهری، شب دوم حاج سید مجید بنی فاطمه و شب سوم حاج سعید حدادیان و کربلایی محمدحسین حدادیان خواهند بود.

وی گفت: با توجه به اینکه به تازگی این میراث معنوی ثبت ملی شده است، ضرورت دارد تا رسانه‌ها بیش از پیش به معرفی این مراسم پرداخته و به تبیین جایگاه این مراسم در ترویج فرهنگ حسینی بپردازند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین