عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۹۹۵۶
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۵
گزارش|
علاوه بر اهتمام شهید رئیسی در مسوولیت‌های مختلف به مسائل قرآنی و دینی حضور ایشان در جایگاه تولیت آستان قدس و ریاست جمهوری باعث شده بود که در دوران مدیریت ایشان، به قرآن کریم توجهی ویژه شود.

عقیق: سمانه نوری زاده قصری: رؤسای جمهور در تاریخ ایران به دلیل گرایشات و باورهای دینی و مذهبی شأن، همواره در برنامه‌های خود در دولت‌های مختلف برنامه‌های متعددی در حوزه‌های دینی و آئینی دارند. با این وجود برخی از آنان به دلیل آشنایی بیشترشان با مفاهیم والای دینی و قرآنی و همین طور جایگاه بالاتری که برای این امور قائل هستند، بیش از سایرین به این مسائل اهتمام داشته‌اند. می‌توان گفت شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی در این خصوص شخصیت ویژه‌ای بود و علاوه بر اهتمام شهید رئیسی در مسوولیت‌های مختلف به مسائل قرآنی، دینی و فرهنگی، حضور ایشان در جایگاه تولیت آستان قدس رضوی و ریاست جمهوری باعث شده بود که در دوران مدیریت ایشان، به قرآن کریم توجه ویژه‌ای شود، که نمود آن را می‌توان در آن تصویر تاریخی که رئیس جمهور شهید در سازمان ملل متحد، مصحف شریف قرآن را به دست گرفت مشاهده کرد.

شهید رئیسی در پرونده کاری خود به مدت سه سال در تولیت آستان قدس رضوی نقش آفرینی کرد.وی در ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به سمت تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد. او دومین نفر پس از آیت الله واعظ طبسی بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تولیت آستان رضوی را بر عهده گرفت.

روایت روضه وخادمی حاج قاسم/رشد فعالیت‌های قرآنی در دوره شهیدرئیسی

از جمله اقدامات شهید رئیسی می‌توان به ساخت زائرسرا و زائر شهر، احداث مجتمع‌های جاده‌ای، احداث محل اسکان شبانه زائران، راه اندازی بنیاد کرامت و احیای فعالیت‌های اقتصادی آستان اشاره کرد.

در همین راستا حجت الاسلام مهدی شجاع مدیر سازمان حج و زیارت در استان خراسان رضوی و مدیر سابق دارالقرآن حرم رضوی در زمان تولیت شهید خدمت حجت الاسلام رئیسی در گفت و گو با خبرنگار مهر با تبیین نگاه شهید به امور قرآنی گفت: شهید رئیسی تنها رئیس جمهوری بودند که در مراسم‌های قرآنی اعم از تکریم خادمان، نمایشگاه قرآن، مسابقات بین‌المللی حضور مداومی داشتند و در دوران تولیت آستان قدس رضوی در زمینه قرآنی حرم رضوی هم نگاه ویژه‌ای داشته‌اند.

وی ادامه داد: شهید رئیسی زمانی که به تولیت منصوب شدند چند ماه بعدش دارالقرآن را به رشد و تکاپو وا داشتند. آن زمان دارالقرآن با سرپرست اداره می‌شد و مسؤول نداشت.

حجت الاسلام شجاع با اشاره به حضور خود در فعالیت‌های قرآنی آستان قدس گفت: آن زمان جلسات مختلفی را به عنوان قاری قرآن رفته و تلاوت می‌کردم و از همان زمان در جلسات تولیت که شهید رئیسی بر عهده داشتند تلاوت قرآن می‌کردم. حاج آقای رئیسی عنایت داشتند و جلسات دوم به بعد من را به فامیل شناخته و بعد از تلاوت قرآن مرا تجلیل می‌کردند.

وی افزود: مشخص بود که شهید رئیسی به معنای واقعی خودشان یک شخصیت قرآنی بودند. قاری‌ها را دوست داشتند و بنده را هم مورد محبت قرار می‌دادند و بعد از چند ماه یک بار در همین جلساتی که من تلاوت قرآن کردم، از بنده پرسیدند که شما کجا هستید و چکار می‌کنید، گفتم طلبه هستم و حاج آقا فرمودند که دارالقرآن را راهش بیندازید. چون مدیر نداشت حاج آقا گفتند دارالقرآن را فعالش کنید. بعد از آن دفتر تولیت از من رزومه‌ای گرفت و بعد از مدت کمی من را صدا زدند و گفتند می‌خواهیم شما مسؤول دارالقرآن باشید. از آنجایی که کارهای اجرایی انجام داده و فعالیت قرآنی داشته و فضای قرآنی را خوب می‌شناختم و با قاریان برجسته ای ارتباط خوبی داشتم این مسؤولیت را به من سپردند.

در زمان تولیت ایشان شاهد رشد کیفی و کمی فعالیت‌های قرآنی در حرم رضوی بودیم

مدیر حج و زیارت خراسان رضوی با تاکید بر اینکه شهید رئیسی نسبت به فعالیت‌های قرآنی دغدغه داشتند، بیان کرد: ما در زمان تولیت ایشان شاهد رشد کیفی و کمی فعالیت‌های قرآنی در حرم رضوی بودیم. به معنای واقعی حمایت ایشان را در کار می‌دیدم موضوعات مختلف قرآنی که به ایشان ارجاع می‌شد بلافاصله پیگیر بودند اگر درخواست‌هایی از مردم بود تسریع برای کمک به آنها می‌کردند. به رشد جلسات قرآن در حرم و محافل قرآنی مشهد و کشور بسیار اهتمام داشتند. یک دغدغه خاصی نسبت به ساحت قرآن داشتند و پیگیری می‌کردند.

روایت روضه وخادمی حاج قاسم/رشد فعالیت‌های قرآنی در دوره شهیدرئیسی

رشد ۸ برابری فعالیت‌های قرآنی در حرم در دوران تولیت شهید رئیسی

وی ادامه داد: توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های قرآنی بدون حمایت تولیت میسر نبود، گزارشی که ایشان در نوروز سال آخر ماموریتشان خدمت رهبر انقلاب بردند ناشی از همین امر بود. حاج آقا فرمودند در حرم در بخش فعالیت‌های قرآنی رشد ۸ برابری داشتیم این گزارشی بود که ایشان خدمت رهبر انقلاب دادند.

شجاع با بیان اینکه شهید رئیسی در حرم رضوی فعالیت قرآنی را گسترش دادند، افزود: فعالیت‌های قرآنی در حرم رضوی بخش‌های مختلفی داشت از جمله محافل قرآنی و بخش تبلیغ و ترویجی که با حمایت ایشان آن را گسترده کردیم در بخش‌های آموزشی نیز کلاس‌ها قرآن در حرم پیش از ایشان ۳ هزار نفر تربیت می‌شدند و سال بعد که حاج آقا حامی بودند به لحاظ مالی و هم به لحاظ پشتیبانی‌های دیگر این تعداد به ۹ هزار نفر افزایش پیدا کرد. شهید برای رشد بیشتر فعالیت‌های قرآنی تمامی مکان‌های خاص حرم که قابلیت برگزاری جلسه و کلاس قرآن داشت را در اختیار دارالقرآن می‌گذاشتند تا از آنجا برای محافل قرآنی استفاده شود.هر جا هم دچار مشکل می‌شدیم یا مانعی پیش می‌آمد مستقیم می‌رفتیم سراغ خود حاج آقای رئیسی و این باعث می‌شد که مشکل حل شود. اصلاً نمی‌گذاشتند که ما کارمان زمین بماند.

شهید رئیسی کلاس تفسیر قرآن را در حرم راه اندازی کرد

وی ادامه داد: یک نمونه بارز دیگرش این بود که شهید رئیسی شب‌های پنجشنبه کلاس تفسیر قرآن را در حرم راه اندازی کرد. ایشان می‌گفتند که وقتی یک شخصیت خودش قرآنی باشد پای کار جلسه قرآن می‌ایستد. قبل از درس تلاوت مجلسی داشتیم و سپس شهید رئیسی تفسیر قرآن می‌گفتند که این اول از شبستان‌های مسجد گوهرشاد آغاز و بعد در رواق امام خمینی (ره) ادامه پیدا کرد. علاوه بر شب‌های پنجشنبه نیز شهید رئیسی در ماه رمضان در مسجد گوهرشاد تفسیر قرآن داشتند. فرق می‌کند بین مسؤولی که خودش تفسیر قرآن می‌گوید و به فعالیت‌های قرآنی توجه می‌کند با آن کسی که اصلاً در این فضا نیست.

مدیر سابق دارالقرآن آستان قدس رضوی افزود: شهید جمهور به تلاوت‌های اذانگاهی تأکید ویژه‌ای داشتند که با بهترین کیفیت انجام شود.اجازه نمی‌دادند تلاوت زنده قرآن و تلاوتی که توسط بهترین اساتید انجام می‌شود از کیفیتش کم شود و روی موضوع تلاوت‌های اذان گاهی حرم بسیار اهتمام ویژه داشتند. به حاج آقا گفتیم ما می‌خواهیم کسی قبل از تلاوت، معارف قرآن را بیان کند. شهید رئیسی از این پیشنهاد بسیار استقبال و حمایت کردند. ما یک تیمی تشکیل دادیم و ۳۵۰ موضوع ملی و مذهبی را از قرآن درآوردیم و اینها را به مناسبت‌های مختلف به قاری قبل از اینکه بخواهد قرآن بخواند داده و او آنها را بیان می‌کرد.

حجت الاسلام شجاع افزود: این روش در حال حاضر هم اجرا می‌شود و یک سنت بسیار حسنه‌ای شد که تولیت بعدی یعنی حاج آقا مروی از این استقبال کردند و ادامه پیدا کرد. این روش را آن زمانی که برای تولیت مطرح کردم گفتم این روشی است که مقام معظم رهبری در مسجد کرامت پیش از انقلاب داشتند و یعنی ایشان اول می‌آمدند آیات را بیان و تفسیر می‌کردند و بعد قاری قرآن همان آیات را خوانده است.

توجه ویژه به زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا

وی اضافه کرد: شهید رئیسی عنایت ویژه‌ای به شهدا داشتند. ما نسبت به شهدا وظیفه داریم و در دی ماه ۹۶ یک یادواره برای چند تن از شهدا گرفتیم. عنوانش را هم گذاشتیم آیه‌های اخلاص. یادم می‌آید کارت دعوت را که خدمت حاج آقا بردم خیلی استقبال کردند و گفتند احسنت بسیار کار خوبی کردید ما در کار برای شهدا هر چقدر در حرم کار کنیم کم است و باید این کارها ادامه پیدا کند. ممکن بود بعضی‌ها بگویند این به دارالقرآن ارتباطی ندارد اما تولیت معزز همین عنوان آیه‌های قرآن که انتخاب کردیم مربوط به قرآن می‌شود آیه‌های اخلاص. همین که شما تحت عنوان اداره قرآن و دارالقرآن شهدا را معرفی می‌کنید و می‌گوئید اینها مصادیق آیات قرآن هستند و آیات قرآن در رابطه با ایمان، جهاد اخلاص، استقامت را در سیره شهدا معرفی می‌کنید فعالیت قرآنی است.

روایت روضه وخادمی حاج قاسم/رشد فعالیت‌های قرآنی در دوره شهیدرئیسی

خاطره اجرای محفل انس با قرآن در بیت الزهرا (س) کرمان و نشان خادمی به حاج قاسم توسط شهید رئیسی

مدیر سابق دارالقرآن آستان قدس رضوی ادامه داد: سال ۹۵ یعنی همان سال ورود شهید رئیسی به آستان قدس و سال اولی که خودم مسؤول بودم به بیت الزهرای کرمان و روضه‌های حاج قاسم سلیمانی رفتیم و با ایشان صحبت کردیم. ما با یکی دو نفر از قاریان دیگر و خادمان حرم پرچم گنبد علی بن موسی الرضا (ع) را هم به بیت الزهرا بردیم.

وی ادامه داد: هماهنگی با بیت الزهرای کرمان صورت گرفت و در آنجا نیز جلسه محفل انس با قرآن نیز شکل گرفت. حاج آقا گفتند بسیار خوب است و بروید. حاج قاسم هم بود. تصاویری که حاج قاسم سرش را می‌گذارد روی پرچم سبز حرم و گریه می‌کند برای همان برنامه است و من به عنوان مسؤول دارالقرآن با تعدادی از خادم‌ها و قاریان شب شهادت حضرت زهرا (س) تلاوت کردیم. آن شب حاج قاسم یک ساعت برنامه روضه و شهادت را به تأخیر انداخت تا ما محفل قرآنی را اجرا کنیم. بعدش یک دیدار خصوصی با حاج قاسم داشتیم که خیلی ایشان با محبت و بزرگی از حاج آقا رئیسی یاد کردند. ما گفتیم نماینده آستان قدس رضوی هستیم. ایشان خیلی از حاج آقای رئیسی با محبت و بزرگواری یاد کردند. زمانی که گزارشش را خدمت تولیت محترم شهید رئیسی فرستادیم همان سال آقای رئیسی حاج قاسم را دعوت کرده و حاج قاسم به خادمی امام رضا (ع) مفتخر شد.

امید که راه نورانی سیدالشهدای خدمت آیت الله شهید سید ابراهیم رئیسی در توجه به قرآن کریم و معارف اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام توسط همه مسؤولان و تصمیم گیران نظام اسلامی تداوم یابد. ان‌شاءالله.

 

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین