عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۹۸۴۰
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۲
امروز ۶ ذی‌القعده مصادف با سالروز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) است که در میان شیعیان به دلیل داشتن فضایل اخلاقی نظیر تقوا، اخلاق‌مداری، ولایت‌مداری و... محبوبیت فراوانی دارد.

عقیق: مدیر مجمع عالی حکمت اسلامی استان فارس در گفت‌وگویی ضمن تبریک فرا رسیدن ایام دهه کرامت و سالروز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) گفت: در دهه کرامت، ولادت حضرت معصومه(س) و ولایت امام رئوف(ع) و در این بین تکریم امامزادگان را داریم که یک روز هم بزرگداشت احمد بن موسی(ع) است و ما ایرانیان ایشان بیشتر به لقب شاهچراغ می‌شناسیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین جواد نیری برخی از مناقب حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) را یادآور شد و افزود: در منابع روایی ما و گفتار نسب‌شناسان در علم رجال آمده است که حضرت احمدبن‌موسی(ع) بسیار کریم، شجاع، فاضل، صالح، پرهیزکار، صاحب ثروت و عزت بودند و در نزد پدرشان، منزلت و جایگاه بالایی داشتند. شب‌ها را به عبادت پرداخته، اهل قلم و خطاط بودند. حتی نقل شده است که ایشان یک هزار جلد از قرآن را کتابت کرده‌اند. موثق بوده و راوی احادیث اجداد خود بودند.

وی به وجه تسمیه حضرت شاهچراغ(ع) نیز اشاره کرد و گفت: لقب شاهچراغ(ع) در نزد ایرانیان و شیعیان، شاید معروف‌تر از احمدبن‌موسی باشد. این لقب در کتب قدیم این لقب نبوده و در عصر جدید این لقب به کار رفته است. این لقب از دو واژه شاه و چراغ تشکیل شده است که شاه در لغت به معنی مهتر، سلطان، بزرگ و کسی که اصالت و سلطنت و جاه و مقام دارد، این کلمه به خداوند هم اطلاق می‌شود.

نیری اضافه کرد: ما در زبان به سلطان، شاه می‌گوییم، غافل از این‌که بزرگ‌تری و سلطنت امر ثابتی است که جز برای خداوند متعال نیست و ما هم این لقب را به عنوان بزرگتر، آقا و سید برای بعضی افراد به کار می‌بریم. مثل شاه انبیا که لقب حضرت محمد(ص) است. شاه نجف، شاه شهیدان، شاه خراسان، که این کلمه را از باب بزرگتری و آقایی و حاکم بودن گفته می‌شود. چراغ هم وسیله‌ای است که روشنایی در برابر تاریکی ایجاد کرده و راه را روشن می‌کند و ما نسبت به اهل بیت به کار می‌بریم. با توجه به توضیحات گفته شده و ترکیب کلمه شاه و چراغ که لقب احمدبن‌موسی است، اما در وجه تسمیه لقب حضرت شاهچراغ(ع)، روایت‌های بسیاری گفته شده است که یکی از معروف‌ترین داستان‌های گفته شده مربوط به قضیه کشف مقبره ایشان در زمان عضدالدوله دیلمی است که به دلیل نوری که از مزار ایشان در شب‌های جمعه ساطع می‌شد، به این لقب نام گرفتند.

مدیر مجمع عالی حکمت اسلامی استان فارس همچنین بحث ولایتمداری حضرت شاهچراغ(ع) را مورد توجه قرار داد و گفت: در شیعه اثنی عشریه بسیار مهم است و به نوعی گلوگاه شیعه امام هشتم هستند چون بعد از شهادت امام هفتم، فرقه‌هایی بعد از ایشان پدید آمد و حتی برخی احمدبن موسی شاهچراغ(ع) را امام خود می‌دانند، اما حضرت روشنگری کرده و خود را در بیعت برادر می‌خواند و به همین دلیل به ایشان امین ولایت گفته می‌شود.

وی بیان کرد: ولایت‌مداری در حضرت شاهچراغ(ع) یعنی با وجودی که برای بیعت به سراغشان آمدند، ایشان روشنگری کرده و تأکید کردند که در بیعت برادرم علی‌بن‌موسی‌الرضا قرار دارم و ایشان را تبلیغ کردند.

نیری در خصوص راز محبوبیت شاهچراغ(ع) نیز گفت: یکی از دلایلی که ایشان را محبوب می‌کند این است که ایشان امین ولایت، شجاع و وفادار بودند. ایشان برآیند زندگی خود را به پای امام زمانش ریخت و همین موجب تثبیت و قوام اهل تشیع می‌شود، در واقع حضرت بازویی برای امام زمانش بود.

وی، دومین مورد را کرامت حضرت عنوان کرد و گفت: قرآن می‌فرماید کسانی که ایمان دارند و عمل صالح انجام می‌دهند خداوند محبتشان را در دل مردم قرار می‌دهد. می‌توانیم راز محبوبیت احمدبن‌موسی را در همین موارد بدانیم.

نیری در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه باید از نگین درخشان شاهچراغ(ع) و ظرفیت امامزادگان بهره ببریم، گفت: مردم شیراز در ولایت‌مداری و محبت بی‌نظیر هستند. شاهد این ماجرا حافظ، سعدی و خواجه کرمانی هستند که روح لطیف شیرازی‌ها را نشان می‌دهد و می‌توان به عنوان یک فرصت به آن نگاه کرد. محبت چه در نظام تدوین و چه در نظام تکوین باشد، جوهره دین است و دین چیزی جز محبت نیست. شیرازی‌ها به خاطر روحیه پر از مهری که دارند می‌توانند پرچمدار دینداری باشند.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه کار فرهنگی در جامعه‌ای که در حال گذر از سنتی به مدرنیسم است، مخصوصاً با پیشرفت‌هایی مانند هوش مصنوعی، دیگر مثل دهه ۶۰ نیست و وجوه مختلف پیدا کرده است، افزود: متولیان فرهنگ باید زمان خودشان را بشناسند و فرزند زمان خود باشند. گفت‌وگوی مشترک با نسل جوان پیدا کنند و این گفت‌وگو را در قالب این‌که مورد پسند مخاطب باشد، مثل رسانه، فضای مجازی، کتاب و مستندهایی که تولید می‌شود، ارائه کنند. صدا و سیما می‌تواند در دهه کرامت به وسیله کلیپ‌های کوتاه یکی دو دقیقه‌ای زندگی شاهچراغ(ع) را معرفی کند، چون مطالب طولانی از حوصله افراد خارج است.

 

منبع:ایسنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین