عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۹۷۵۵
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۴
گزارش|
در حالی که زیارت ارزان از سیاست‌های دولت سیزدهم است، علاوه بر رشد ۱۰۰ درصدی هزینه بلیت پرواز عتبات از اوایل سال جاری، باز هم زمزمه‌های افزایش قیمت پروازها شنیده می‌شود.

عقیق: «قیمت پروازهای عتبات باز هم گران شد؛ نمی‌دانیم باید بلیت نجف را برای ماه آینده به ویژه عرفه چند بخریم.» این را مدیر دفتر زیارتی حمید صالحی می‌گوید.قیمت بلیت پرواز نجف که متوسط ۳.۵ میلیون تومان بود، با رشد ۱۰۰ درصدی اکنون به بیش از ۷ میلیون تومان رسیده است. رئیس سازمان حج سید عباس حسینی می‌گوید که «هزینه پرواز حدود ۶۰ درصد قیمت کل سفر هوایی عتبات را شامل می‌شود.» یعنی اگر سفر یک هفته‌ای عتبات ۱۸ میلیون تومان باشد، بیش از ۱۰ میلیون تومان برای بلیت پرواز است.

قیمت پروازهای بین‌المللی بر اساس عرضه و تقاضاست و نظارتی هم در این زمینه انجام نمی‌شود. هزینه سفر عتبات در اردیبهشت امسال رشد ۲۰ درصدی داشت که با ادامه روند موجود و گرانی بلیت پروازها، گفته می‌شود که «سفر هوایی کربلا باز هم گران‌تر می‌شوند.»

هم‌اکنون دفاتر زیارتی که مجری اعزام زائران به عتبات هستند، باید بلیت پرواز نجف را از واسطه‌ها بخرند. مدیر دفتر زیارتی حسین موحدی با بیان اینکه سازمان حج بلیت پرواز عتبات (رفت و برگشت) را حدود ۸.۸ میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده است، می‌گوید که «ایرلاین‌ها این بلیت را بیش از ۱۰ میلیون تومان عرضه می‌کنند.» یعنی در اعزام هر زائر، اختلاف قیمت بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی!

در حالی که زیارت ارزان و آسان از برنامه‌های دولت سیزدهم است، علاوه بر افزایش ۲ برابری بلیت پرواز عتبات، بلیت مشهد هم با برخی ایرلاین‌ها رشد ۷۰ درصدی داشته و از ۱.۲ میلیون به بیش از ۲ میلیون تومان رسیده است.

چارتر کننده بلیت پرواز عتبات کاوه آزاد می‌گوید که «علاوه بر سوخت، هزینه‌های فرودگاهی نجف گران است و همین باعث بالا رفتن نرخ بلیت می‌شود.» در مقابل مدیر دفتر زیارتی محمود صادقی با بیان اینکه پرواز خارجی به‌صرفه‌تر است، می‌گوید که «پروازها توسط افراد خاص چارتر می‌شود و گرانی بلیت هم برای سودجویی واسطه‌هاست.»

برخی از کارشناسان معتقدند که «ایرلاین‌ها باید برای چارترکردن بخشی از پروازهای عتبات توسط سازمان حج همکاری کنند.» همچنین «خرید بلیت پروازهای عراقی که با قیمت کمتر عرضه می‌شود، می‌تواند هزینه سفر را حتی برای زائران تعدیل کند.»

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین