عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۹۳۹
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۲
17شهر دنيا، ميزبان برنامه هاي دهه كرامت در قالب جشن‌هاي مردمي و معنوي زيرسايه خورشيد مي شوند.
عقیق:  دبير جشن‌هاي مردمي زيرسايه خورشيد، گفت: كاروان خدام حرم مطهر رضوي، از ۲۳ تا ۳۱ شهريور، در كشورهاي آلمان، هندوستان، افغانستان، لبنان، عراق و امارات حضور خواهند داشت.

صادق حسين زاده ملكي، شناخت آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامي، آشنايي با فضاي بين‌المللي، شناخت و آشنايي با الزامات، جايگاه و خدمات آستان قدس رضوي، تسلط به زبان كشور هدف، توانمندي در زمينه برقراري ارتباط با جوانان، داشتن اطلاعات و بينش اوليه از معارف ديني و آشنايي با الزامات و حد و مرزهاي فرهنگي و اجتماعي كشور هدف، از جمله ملاك‌هاي مهم در انتخاب خدام اعزامي به خارج از كشور است.

وي افزود: طي مدت زمان حضور كاروان رضوي در كشورهاي مقصد، در يكي از مراكز ديني و فرهنگي آن، با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان، جشن مردمي «بزم نور»، در قالب جشن‌هاي زير سايه خورشيد، برگزار مي‌شود.

دبير جشن‌هاي مردمي زيرسايه خورشيد افزود: جشن هايي براي ايرانيان مقيم در شهرهاي مقصد و بوميان مسلمان و علاقه‌مندان به دين مبين اسلام نيز تدارك ديده شده است.

وي، با معرفي طرح «جاري مهر» با محوريت عيادت خدام رضوي از بيماران و تقديم بسته‌هاي متبرك به اين عزيزان، اظهار كرد: برگزاري نمايشگاه‌هاي حجمي و هنري با موضوع فرهنگ رضوي از ديگر برنامه‌هاي كاروان‌هاي رضوي است.

ملكي افزود: براي تحقق بخشيدن به امر خطير آموزش غير حضوري به مخاطبان كتاب اهدا مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه بومي و مردمي برگزار كردن برنامه‌هاي زير سايه خورشيد در دستور كار اين سلسله جشن‌ها قرار دارد، گفت: با واگذاري طراحي و اجراي برنامه‌ها به شهر‌هاي مقصد، برنامه‌هاي جانبي كه توسط كاروان‌هاي زير سايه خورشيد اجرا مي‌شود، در هر كشور ويژگي‌ها و شاخصه‌هاي بومي و فرهنگي خاص خودش را دارد.

وي با اشاره به اين‌كه برپايي نمايشگاه محصولات فرهنگي رضوي و نمايشگاه مراحل تعويض ضريح نيز از جمله برنامه‌هاي جانبي ششمين دوره جشن‌هاي مردمي زير سايه خورشيد است، يادآور شد: برپايي ايستگاه نقاشي كودك (ايستگاه بهشت رضوي)، بازديد از مراكز تاريخي، علمي و مذهبي، شعرخواني محبين اهل بيت (ع)، ارتباط با حرم مطهر امام رضا (ع) و همچنين بازديد و ديدار با فرهيختگان از جمله ديگر برنامه‌هاي جانبي اين مراسم است.

لازم به ذكر است، ششمين دوره جشن‌هاي ملي و معنوي زير سايه خورشيد در سال جاري همزمان با ايام سالروز ولادت امام رضا (ع) و دهه كرامت در۱۲۰شهر از۲۲استان كشور برگزار مي‌شود.


ميزباني گل نجمه از ۲۰ هزارگل داوودي

همزمان با دهه كرامت رضوي گل فرشي منقش به نام «ا امام رئوف» در حرم مطهر رضوي به نمايش عموم گذاشته‌شد.

شهر مقدس مشهد را بايد شهر گل ناميد چراكه گلي در آن آرميده كه پس از گذشت قرن‌ها عطر دل انگيزش همه را عاشقانه به سوي خود مي‌كشد.

گل نجمه خاتون از عزيزترين گل‌هاي دنيا است كه زائران براي تشرف به پابوسي حريمش سر از پا نمي‌شناسند. اين گل از چنان عطري برخوردار است كه اگر كمي معرفت داشته باشي، دلت را هوايي مي‌كند.

گل نجمه فراتر از گل‌هاي بهشتي كه رايحه خوشش تمام وجودت را دگرگون مي‌كند.

چند روزي است گل‌هاي داوودي، رز ساناز، كلم گل و شمشاد مهمان حرم مطهر حضرت ثامن الحجج علي‌بن‌موسي الرضا (ع) عليه آلاف التحيت و الثناء هستند و در حقيقت اين افتخار نصيبشان شده است كه به پابوس آن حضرت بيايند.

گل‌هاي مذكور در قالب بزرگترين گل فرش قابل حمل كشور در جايگاهي به مساحت ۵۰۰ متر مربع و چمنزاري به مساحت ۳۰۰ متر مربع به تعداد ۲۰ هزار شاخه گل نفيس در صحن جامع رضوي به نمايش عموم گذاشته شده است كه در چيدمان، زيبايي و چشم نوازي در نوبه خود كم نظير و شايد بي نظير باشد.

اين منظره زيبا ضمن ايجاد شور و شعف، احساس، عاطفه و طراوت؛ هر زائري را شگفت زده مي‌كند تا بتوانند در كنار اين صحنه دل انگيز، لحظاتي ناب را ثبت و سوغات ببرند.

در اين گل فرش بي‌نظير، گل رز ساناز در رنگ صورتي و گل كلم در گوشه‌ها و خطوطي در اضلاع و سه دريف شمشاد در كناره‌هاي گل فرش به همراه ۳۰۰ متر چمن به كار رفته است و گل‌هاي داوودي در رنگ‌هاي نارنجي، بنفش، زرد و سفيد در وسط آن خود نمايي مي¬كنند.

خوشبختانه چند سالي است كه رشد گل و گياه در اماكن متبركه رضوي بيشتر از هميشه ديده مي‌شود و گويي فصل بهاري تازه از راه رسيده است.

گل را همه دوست دارند چون در كنارش راحت‌تر مي‌شود نفس كشيد، در كنارش مي‌توان آسوده بود و آرام و قرار گرفت و ذهني خلاق داشت.

لذا متوليان زحمت‌كش و خدمتگزاران دلسوز آستان قدس رضوي در جهت گل‌كاري و ايجاد محيطي زيبا، معطر و دل‌انگيز در صحن‌هاي حضرت بيش از پيش مبادرت ورزند.

منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین