عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۹۲۵۳
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴
در حالی که بسیاری از گرانی سفرهای زیارتی گلایه دارند، سازمان حج سفر عتبات ۲۰ میلیون تومانی را در سبد اعزام‌های نوروزی قرار داده است.

عقیق: سفرهای لاکچری عتبات در لیست کاروان‌های رسمی قرار گرفت. زائران این کاروان‌ها با پرداخت هزینه ۶۰ میلیون تومان برای سه نفر، در هتل‌های متفاوت اسکان می‌یابند. این در حالی است که دولت سیزدهم به سفرهای زیارتی آسان و ارزان تأکید داشت. البته معاون سازمان حج حمیدرضا محمدی می‌گوید که «هدف از این اقدام داشتن کاروان برای همه سلایق است.»

از اوایل سال جاری هزینه سفرهای زیارتی به عتبات با وجود نوسان نرخ ارز چندان تغییر نکرد و با حمایت دولت، اعزام‌های رسمی با دلار حدود ۳۵ هزار تومان یا دینار ۲۲ هزار تومانی محاسبه شدند. در نوروز امسال هم با وجود گرانی دلار، اعزام‌های معمولی به صورت هوایی همان ۱۵ تا ۱۷ میلیون تومان مانده است که البته گران‌ترین کاروان حدود ۳ میلیون تومان ارزان‌تر از سفرهای خاص زیر نظر حج و زیارت است. مدیر دفتر زیارتی می‌گوید که «اعزام‌های حدود ۲۰ میلیون تومانی برای متقاضیان سفرهای لاکچری است» و اسکان آن‌ها در شهرهای زیارتی عراق در هتل‌هایی با کیفیت‌ است.
احداث هتل‌های لوکس در شهرهای زیارتی عراق و تبلیغات آن توسط بلاگرهای کشورهای مختلف در سال‌های اخیر افزایش یافته است. در حالی که استاندار کربلا مضیف الخطابی با تأکید بر احیای بافت سنتی کربلا، امسال حتی دستور داد که درخت کریسمس از جلوی مغازه‌ها و خیابان‌ها جمع‌آوری شود. با این وجود مدیر هتل‌ کربلا ابومعصومه می‌گوید که «برخی زیارت کربلا را با سفر تفریحی اشتباه گرفته‌اند.» البته زائران برخی از کشورها همچون کویت همچنان با وجود داشتن شرایط مالی خوب، حاضر نیستند در هتل‌های لوکس کربلا اقامت داشته باشند.
 
با توجه به قرارگیری کاروان‌های متفاوت در سبد اعزام‌های رسمی، مدیر دفتر زیارتی احسان همراهیان می‌گوید که «باید برای افرادی که می‌خواهند سفر با امکانات بیشتر به ویژه اسکان در هتل‌های لوکس را تجربه کنند هم کاروان در نظر گرفته شود» تا متقاضیان این سفرها بتوانند به صورت رسمی راهی زیارت شوند نه اینکه با کاروان‌های غیرمجاز بروند.در مقابل علی صمدی مدیر کاروان عتبات می‌گوید که «کربلا جای لاکچری‌بازی نیست. در صورت ترویج این نوع اعزام‌ها که مانع برقراری ارتباط معنوی می‌شود، نمی‌توانیم توقع درک حال و هوای زیارت را از زائران داشته باشیم.»
 
کارشناسان معتقدند که «باید در زمینه زیارت و دلایل این سفرها فرهنگسازی شود تا زائران، متقاضی اعزام‌های لاکچری نباشند.» خادم حرم حضرت عباس علیه‌السلام شیخ حامد هم می‌گوید که شهر کربلا باید بافت سنتی خود را حفظ کرده و «زائران هم بدون تجملات و همانطور که در احادیث روایت شده است به صورت ساده و حتی با لباس خاکی به زیارت بیایند.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین