عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۹۱۶۷
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
شفیعی سروستانی:
شفیعی سروستانی می‌گوید: ذکر نام امام و بزرگداشت امام، امری در مسیر زمینه سازی ظهور به شمار می‌آید؛ ما دانسته و یا نادانسته واقعۀ ظهور را عقب می‌اندازیم. هیچ اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم. سهم امام عصر از سینما و جشنوارۀ فجر چقدر است؟

عقیق: باور به مهدویت به ما می گوید خداوند قبل از خلقت عالم و آدم، برنامه‌ای برای حاکمیت مطلق خود در پهنۀ عالم خواهد داشت که این امر به واسطۀ فردی که از آن با عناوینی همچون قائم، مهدی، هادی، منجی یا موعود یاد می‌شود، محقق خواهد شد. ابلیس در این مسیر با تمام اعوان و انصار خود، تمام دشمنی خود را در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و حتی بهداشتی به گونه‌ای به کار می‌گیرد تا آن وعدۀ الهی محقق نشود، چرا که لازمۀ ظهور وعدۀ خدا، در گام اول تربیت یاوران ظهور و در گام بعد، آمادگی جهانی برای پذیرش این وعدۀ تخلف‌ناپذیر  است.

 انقلاب اسلامی ایران نیز در این پازل، نقش خود را به خوبی ایفا کرد و به رهبری آن مرد الهی توانست خیل کثیری از افراد را وارد جرگۀ مؤمنان کند و عمدۀ آنان را به فطرت خداجوی خود بازگرداند؛ در واقع انقلاب اسلامی گام بلندی به‌سوی تربیت یاوران مهدی عجل الله تعالی فرجه بود. حال باید پرسید بیش از 4 دهه که از آن رویداد نورانی تاریخ بشریت می‌گذرد، مسئولان چه مقدار توانستند در این مسیر گام بردارند و به جامعه آموزه‌های مهدوی را تعلیم و به آنان معرفت دهند.

در این باره با اسماعیل شفیعی سروستانی نویسنده، روزنامه‌نگار و مهدویت‌پژوه و نیز مسئول مؤسسه موعود به گفت‌وگو نشستیم. او نویسندۀ ده‌ها کتاب با مضامین مهدویت، آخرالزمان و یهودشناسی است. از آثار او می‌توان از کتاب‌هایی همچون «از اینجا تا دولت کریمه (گام به گام تا استراتژی انتظار)، بیوتروریسم، فراماسونری در صحنه حیات سیاسی، اجتماعی ملت‌ها، شوالیه‌های معبد، مسیحیت صهیونیست و عملکرد آنان در شرق اسلامی، از قلۀ عاشورا تا دریای ظهور و غیره یاد کرد.

* مقداری دربارۀ مؤسسۀ موعود و فعالیت‌هایی که داشتید صحبت بفرمایید.

مجموعۀ موعود، مجموعۀ کوچکی است. وابستگی به جایی ندارد. آزاد و بسته به مولا است. حسب امکانات محدودمان در سرتاسر سال تلاش می‌کنیم تا بگوییم ای مردم، شما بدون امام نیستید. دوم اینکه امامتان غایب است. سوم اینکه برای خارج کردن ایشان از غیبت باید حرکت کنیم. هر کسی بر حسب امکانات خودش و به اندازۀ وسعت وجودی اش گام بردارد. تکلیف بندۀ اهل قلم، نوشتن کتاب و مقاله و ایراد سخنرانی است. سالهاست که یک ماهنامۀ تخصصی موعود ثبت کردیم و مقالاتی را در آنجا منتشر می‌کنیم. سایت مؤسسۀ موعود هم که معرف اهل این عرصه است. 

* مسئله مهدویت اساسی ترین اعتقاد مسلمانان است. مقداری دربارۀ اهمیت مهدویت و منجی گرایی برایمان صحبت کنید.

مرحوم سعدی می فرماید «هرچه گفتیم جز حکایت دوست، در همه عمر از آن پشیمانیم.» همه چیز گفتیم، الا از او. از همه حرف زدیم، الا او. از امام صادق علیه‌السلام می پرسند آیا آن حضرت موعود متولد شده اند؟ امام می فرماید نه؛ بعد می فرماید «لَوْ أَدْرَکْتُهُ لَخَدَمْتُهُ أَیامَ حَیاتِی.» اگر من زمان او را درک کنم، تمام عمر در خدمتش خواهم بود. در یک جا از امام صادق علیه‌السلام دربارۀ عوالم سؤال می کنند، می فرماید 12 هزار عالم وجود دارد و در تمام این عوالم، ما حجت خداییم. می‌خواهم وزن امامت را نشان دهم؛ یعنی فرد عالی مقامی که اعلام می کند 12 هزار عالم وجود دارد و ما در تمام این عوالم حجتیم، می‌فرماید اگر زمان امام عصر عجل الله تعالی فرجه را درک کنم، به او خدمت می کنم.

سهم امام عصر از سینما چقدر است؟

حال باید پرسید سهم امام چقدر است؟ اگر فردی سند منقوله‌داری را به شما نشان دهد و رسمی اثبات کند 6 دنگ این ملک برای من است، سهم این آقا از این مِلک چقدر است؟ صد در صد سهم اوست. حالا سهم امام زمان عجل الله تعالی فرجه از رسانۀ ملی چقدر است؟ سند تمام عالم و آدم به نام ائمه علیهم السلام و امام عصر خورده است. حالا سهم ایشان از جمهوری اسلامی چقدر است؟ سهم او از سینما چقدر است؟ اگر سهم او تمام نظام جمهوری اسلامی با تمام دارایی‌های آشکار و نهانش باشد، چقدر به این امام ظلم کردیم.

سازمان‌های فرهنگی چه مقدار برای امام عصر (عج) هزینه کردند؟

وقتی ما یک میلیونیُم این سهم را ندادیم چه ادعایی داریم؟! از اول سال تا آخر سال هزاران ایستگاه  رادیویی و تلویزیونی حشو می‌زنند، اما نیم ساعت برنامۀ به درد بخور برای امام ندارند. نیمۀ شعبان آغاز شده، اما شما در دهۀ مهدویت هیچ اثری نمی‌بینید. سازمان‌های فرهنگی چند میلیارد در هر سال صرف قرآن صامت می‌کنند که از روی آن تلاوت کنند، اما در دهۀ مهدویت، نیمه شعبان، آیا 500 هزار تومان خرج امام کردند؟ برای یک مسابقۀ فوتبال که صدر تا ذیل آن قابل نقد است و تمام خلق عالم می‌دانند که ورزشی سیاسی و تجاری است، چقدر هزینه می کنیم و برای امام عصر چقدر هزینه کردیم؟ همان مهدویتی که امام راحل فرمود «اگر مسائل اقتصادی و مادی لحظه‌‏ای مسئولین را از وظیفه‌ ای که در موضوع مهدویت بر عهده دارند، منصرف کند، خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد».

* سوگوارانه در زمینۀ هنری هم کار قابل ملاحظه‌ای نکردیم در حالی که غرب مدام تولیداتی در زمینه تخریب باورهای مهدوی می‌سازد.

هیچ اقدامی برای مهیا کردن ذهن مردم برای ظهور نکردیم

حقیقت امر و قسمت تلخ ماجرا همین است. کدام یک از موضوعات پیشنهادی وزارت ارشاد دربارۀ جشنوارۀ فجر با موضوع ظهور، انتظار، آخرالزمان و منجی گرایی بوده است؟ از نظر کسی که اهل فرهنگ و معانی ناب ولاییِ شیعی است، ذکر نام امام و بزرگداشت امام، به عنوان زمینه ساز واقعۀ ظهور به شمار می‌آید؛ یعنی ما دانسته و یا نادانسته واقعۀ ظهور را عقب می‌اندازیم. هیچ اقدامی برای مهیا کردن ذهن مردم برای ظهور نکردیم.

 
کدام یک از موضوعات پیشنهادی وزارت ارشاد دربارۀ جشنوارۀ فجر با موضوع ظهور، انتظار، آخرالزمان و منجی گرایی بوده است؟ از نظر کسی که اهل فرهنگ و معانی ناب ولاییِ شیعی است، ذکر نام امام و بزرگداشت امام، به عنوان زمینه ساز واقعۀ ظهور به شمار می‌آید.
 

غفلت ما دربارۀ امام زمان (عج) باعث بیچارگی ماست

از ابتدای سال تا انتهای سال وقتی از علت کمبود بارش صحبت می‌شود، به گناهان بر می‌گردانند؛ اما چرا یک بار به غفلت دربارۀ امام زمان عجل الله تعالی فرجه و هادی زمان برنگرداندیم؟ مگر نه این است که تمام نعمت‌ها به اذن امام صادر می شود؟ مگر نه این است که تمام برکات آسمانی و زمینی به واسطۀ امام پایین می‌آید؟ مگر نه این است که تمام دعاها وخواسته‌ها از مسیر امام به آسمان می‌رود؟ چه بسا غفلت ما دربارۀ امام زمان باعث بیچارگی ماست. اینها افسانه نیست بلکه نمونۀ آن را در تاریخ و در ماجرای موسای نبی داریم، آن زمان که به دلیل نافرمانی امت، چهل سال در بیابان سرگردان شدند و یا عدس و پیاز را به منّ و سلوای بهشتی ترجیح دادند و خداوند نیز آنها را به مصر هبوط داد.

آموزش عالی چشم انداز مهدویت ندارد / مبتلا به عصر حیرت شدیم

وزارت علوم و کانون های مهدویت دانشجویی در این ایام چه برنامه‌ای برای امام عصر عجل الله تعالی فرجه دارند؟ آموزش و پرورش چه برنامه‌ای دارد؟ وزارت ارشاد به چه سمتی ارشاد می‌کند و آیا چشم انداز مهدویت دارد؟ ما مبتلا به عصر حیرت شدیم. از امیر مؤمنان علیه‌السلام می‌پرسند چه شد مبتلا به عصر حیرت شدیم، می فرماید مردم به خودشان ظلم می کنند و به این دلیل امام از آنها دور شده و او را نمی‌توانند ببینند. می فرمایند چرا غیبت شده؟ به دلیل آنکه به فرزندان من ظلم کردند.

وزارت آموزش و پرورش باید پاسخگو باید باشد که از صدر و ذیل کل برنامۀ آموزشی خود، یک کتاب جدی و یک برنامۀ جدی آموزش مهدویت ندارد. آموزش عالی باید خجالت بکشد که وقتی در میان هزاران رشتۀ تحصیلی، یک رشتۀ دو واحد فوق دیپلم مهدویت، آخرالزمان شناسی و منجی گرایی ندارد. از هر منظری به مباحث مبتلابه نظر می‌کنیم، الا از منظر مهدویت و آخرالزمانی و واقعۀ ظهور؛ بدا به حال ما که دشمنان ما تمام حرکت‌های خود علیه شیعیان را بر همین مبنا تنظیم می کند. از نظر من، واقعۀ غزه از همین مسیر فقط قابل تحلیل است. هر منظر دیگری قابل نقد است و غرب و اسرائیل و رژیم صهیونیستی از همین منظر در منطقه اقدام می کنند.

 
زارت آموزش و پرورش باید پاسخگو باید باشد که از صدر و ذیل کل برنامۀ آموزشی خود، یک کتاب جدی و یک برنامۀ جدی آموزش مهدویت ندارد. آموزش عالی باید خجالت بکشد که وقتی در میان هزاران رشتۀ تحصیلی، یک رشتۀ دو واحد فوق دیپلم مهدویت، آخرالزمان شناسی و منجی گرایی ندارد.
 
 

میزان آگاهی و شناخت دستگاه های رسمی ما در ایرران از یهود از نمرۀ 20، نمرۀ 2 است. وقتی می گویند یهود، تصور می‌کنند اسرائیل و صهیونیست است. اقتصاد جهان در اختیار یهود است. هنر و سینمای جهان در اختیار آنهاست. تربیت بدنی و ورزش دستان آنهاست. دستگاه های کشور هم هیچ شناختی از اینها ندارند و تصور می‌کنند باید صرفاً دربارۀ حجاب سخن بگویند.

* دیدگاه شما این است که همین عوامل غفلت موجبات عصر غیبت را فراهم آورده است.  

ما علت غیبت را به امام بر می‌گردانیم

این دیدگاه مبتنی بر احادیث عترت است. چند دلیل را ائمه دربارۀ علت غیبت بیان می کنند که یکی از آنها ترس است، ترس از بی یاوری و خدعۀ دشمن. یا وقتی خداوند می خواهد خشم بگیرد و برای تنبیه مردم، امام را از میان آنها می برد. یعنی هنوز ما مستحق تنبیه خداوند هستیم. چرا ما فکر نمی کنیم راهی باید پیدا کنیم که تا از این خشم خدا دور شویم و از تنبیه خدا فاصله بگیریم بلکه با ظهورش بتوانیم جان سالم به در ببریم. یا فرمودند خداوند به واسطۀ غیبتش، خلق را آزمایش می کند تا ببیند چقدر به دنبالش هستند. در حدیثی دیگر می فرماید در میان کوچه‌های شما رفت و آمد می‌کند، بر سر سفره‌های شما می‌نشیند، تا روزی که گمراهان از رهیافتگان جدا شوند.

تکلیف مردم رفتن به سوی امام است نه آمدن امام به سوی مردم

ما غیبت را به امام بر می‌گردانیم و می گوییم خودش رفته و خودش باز می‌گردد. اینطور نیست بلکه ما استحقاق غیبت پیدا کردیم. حالا مردم رفتند و منتظرند بیاید. رسول خدا صلی الله علیه و آله خطاب به امیر مؤمنان فرمود «مَثلُ الإمام مَثَلُ الکَعبة»؛ مَثل امام، مَثَل کعبه است؛ اگر سراغ تو آمدند، به سوی آنها برو و اگر نیامدند، نرو بلکه بنشین تا بیایند؛ یعنی تکلیف مردم رفتن به سوی امام است نه آمدن امام به سوی مردم. رابطه را عکس کردیم.

همچنان که مردم به حج می‌روند و کعبه را طواف می‌کنند، مردم باید به دور امام طواف کنند تا او برگردد. به امام صادق علیه‌السلام گفتند رسول خدا صلی الله علیه و آله می گویند هرکه بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است. حالا اگر سایر امامان را بشناسد و امام زمان را نشناسد مؤمن است؟ امام فرمود مؤمن نیست، منتها مسلمان است. تا زمانی که ذکر و معرفت امام فراگیر نشود، ما مسلمانیم نه مؤمن. مهم‌ترین سؤال هم در شب اول قبر، سؤال از امامت است.

راهکار اصلاح جامعه هجرت به‌سوی امام عصر (عج) است

* اکنون هر دولتی در جامعۀ ما روی کار می‌آید، تجربه نشان داده که هیچ برنامه‌ای دربارۀ امر مهدویت و ظهور ندارند و بلکه باید گفت هدف‌دهی جامعۀ ما به آن سمت و سو نیست و صرفاً به یک کمیسیون مهدویت و یکی دو بنیاد و مؤسسۀ مهدویت اکتفا می‌شود.

این اجتماع و اقتصاد و سیاست و این مناسبات اجتماعی، اداری، سازمانی در شیعه خانۀ امام زمان عجل الله تعالی فرجه رو به صلاح نخواهد آورد مگر اینکه به امام زمانش هجرت کند. هر گروهی می‌آید و می گوید ما اصلاح‌گریم، اما یکی از آنها نگفته مبدأ و مبنای من برای اصلاحات چیست؟ اگر مصلح کل، امام زمان است، کدام برنامۀ شما در اصلاح‌گری به مصلح کل، خاستگاه مصلح کل و کلام مصلح کل بر می‌گردد؟ مرحوم آیت الله بهجت می فرماید حکایت ما حکایت مردمی است که امیر خودشان را زندانی کرده‌اند و در صلح و جنگ خودشان تصمیم می‌گیرد. من می‌گویم حکایت ما، حکایت انسانی است که در یک کویر گرفتار شده، به جای تلاش برای خروج از کویر، می‌گوید چکار کنیم در این آفتاب تیز کویر، برای خودمان سرپناه درست کنیم؟ و چکار کنیم وقتی این گنداب ته کویر را می‌خوریم، ما را آزار ندهد، اما فکر نمی‌کند از این کویر باید خارج شود. مَثل انسان در عصر غیبت، مثل انسانی است که در یک برهوت گرفتار آمده و تکلیف او، مجاهدت برای خروج از اضطرار و از این وضعیت اسفبار است.

 
جامعه رو به صلاح نخواهد آورد مگر اینکه به امام زمانش هجرت کند. هر گروهی می‌آید و می گوید ما اصلاح‌گریم، اما یکی از آنها نگفته مبدأ و مبنای من برای اصلاحات چیست؟ اگر مصلح کل، امام زمان است، کدام برنامۀ شما در اصلاح‌گری به مصلح کل، خاستگاه مصلح کل و کلام مصلح کل بر می‌گردد؟
 
 

تشابه غیبت موسای نبی با غیبت امام عصر (عج)

نزد امام صادق علیه‌السلام آمدند و راجع به غیبت پرسیدند. فرمود بنی اسرائیل حسَب آنچه انجام می‌دادند، حجت خدا از میانشان رفت. چهارصد سال حکم غیبت حجت خدا برای بنی اسرائیل بود، اما چنان جزع و فزع کردند که خداوند 170 سال را بخشید و بعد حجت خدا آمد. امام فرمود اگر شما هم مانند بنی اسرائیل جزع و فزع می‌کردید، همانا غیبت تمام می‌شد؛ یعنی نه تنها جزع و فزع برای حضور امام نمی‌کنیم بلکه یاد معمولی او را از دستگاه‌های خبری، رسانه‌ای، گفت‌وگوها، مقالات و آثارمان خارج کردیم. اگر خداوند گلایه‌ها و شکایت‌های امام زمان را بخواهد پاسخ مناسب به ما دهد، در یک چشم بر هم زدنی روی زمین باقی نمی‌مانیم؛ هنوز هم اگر ماندیم و نفس می‌کشیم، به واسطۀ رحم خود امام است.

* در این بین جریان نفوذ هم بیکار ننشسته است. شما اعتقادی به این مسئله دارید؟

خوب است انسان اعتقاد خود را به قرآن و حدیث عرضه کند. در چند جغرافیای تو در تو زندگی می‌کنیم. یک جغرافیای خاکی داریم. این جغرافیای خاکی توسط قرارگاه های نظامی و پاسداران حفاظت می‌شوند تا بیگانه وارد نشوند. بلافاصله یک جغرافیای سیاسی داریم. این جغرافیا نیز قرارگاه و ساخلو و سرباز می خواهد. امام فرمود مالک اشتر را به مذاکره بفرستید. گفتند نه؛ باید ابوموسی برود. در نهایت امام را خلع کردند. امام صادق علیه‌السلام می فرماید «ما خاندانی هستیم که همواره شیطان در میان ما فردی نفوذی داخل می کند که نه از ماست و نه از اهل بیت ما، پس وقتی شیطان او را پرآوازه کرد، به طوری که مورد توجه مردم قرار گرفت، به او فرمان می دهد که بر ما دروغ بندد. و وقتی که رفت، نفوذی دیگر می آید». وقتی ندانیم در قرارگاه سیاسی چه کسانی می‌نشینند، عمر و عاص شما را گول می‌زند. امام صادق علیه‌السلام در جایی دیگر فرمود دشمنان شما از پنهانی ترین راز شما اطلاع دارند و شما اطلاع ندارید.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین