عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۹۱۶۲
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
در حالی که متقاضیان حج ۹۹ هزینه کامل این سفر معنوی در آن سال را پرداخت کرده بودند، حالا قیمت حاجی شدن در سال ۱۴۰۳ برای آن‌ها بیش از ۲ برابر آن مبلغ است.

عقیق: «از فردا کاروان‌بندی حج آغاز می‌شود اما ما هنوز قیمت نهایی را نمی‌دانیم.» این را زائر حج 99 محمد علیزاده می‌گوید.زائران حج 99 قرار بود پس از پرداخت هزینه حج آن سال مشمول افزایش قیمت این سفر معنوی نشوند اما سازمان حج و زیارت اعلام کرد که «هزینه نهایی حج 1403 برای جاماندگان حج از 70 تا 96 میلیون تومان است.» این در حالی است که برخی از این زائران سال گذشته با متوسط هزینه 36 میلیون تومان حاجی شدند؛ یعنی کمتر از نصف قیمت حج آینده!

سال 99 به دلیل کرونا عربستان زائر خارجی پذیرش نکرد. اما ایرانیان هزینه نهایی حج آن سال (32 تا 41 میلیون تومان) را پرداختند. بر همین اساس رئیس وقت سازمان حج و زیارت این مبلغ را در بانک مرکزی تثبیت کرد و گفت که «زائرانی که هزینه نهایی را بپردازند، مشمول افزایش هزینه حج در سال‌های بعد نخواهند شد.» اما هزینه حج گذشته برای جاماندگان حج 99 از 43 تا 71 میلیون تومان شد.
 
امسال با توجه به افزایش نرخ ارز اختصاص یافته به حج آینده، زائرانی که همه هزینه حج آن سال را پرداخت کرده بودند، باید 38 تا 55 میلیون تومان دیگر بدهند؛ یعنی حج برای آنها 100درصد رشد داشته است. در حالی که بسیاری از زائران سال 99 به امید پرداخت نکردن هزینه مجدد حاضر به پرداخت قیمت نهایی حج شدند.
 
با ممنوعیت اعزام زائران خارجی به حج 99، برخی از کشورها همچون پاکستان، نیجریه و هند که برای تشرف به سرزمین وحی آماده بودند، هزینه سفر را به متقاضیان حج بازگرداندند. رئیس کمیسیون ملی حج نیجریه ملام جلال احمد عربی می‌گوید که «این اقدام برای جلب اعتماد زائران و جلوگیری از متضرر شدن آنها انجام شد.»
مدیر کاروان حج محمد سوری می‌گوید با اشاره به هزینه 162 تا 188 حج آینده برای زائران جدید می‌گوید که «هزینه‌های ارزی برای زائران حج 99 تثبیت شده است و زائران باید هزینه ریالی را به قیمت روز بپردازند.» با این وجود مدیر کاروان حج علی محمودی می‌گوید که «چگونه هزینه‌های حج قیمت‌گذاری شده که هزینه ریالی حج آینده به اندازه کل قیمت حج سال 99 شده است؟»
«تثبیت نرخ ارز برای سپرده‌های ودیعه‌گذاران حج تمتع به جای اخذ سود ناچیز در بانک‌ها» می‌تواند هزینه نهایی سفر را هنگام اعزام برای زائران تا حدودی تعدیل کند. کارشناسان حوزه زیارت هم معتقدند که «برای جلوگیری از افرایش قیمت حج برای جاماندگان 99 حداقل باید بخشی از هزینه‌های ارزی را که مربوط به برخی از سازمان‌های ایرانی همچون هواپیمایی است، حذف و به ریال پرداخت شود.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین