عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۹۱۰۰
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۱
با پیام آیت الله جوادی آملی ؛
دومین همایش سالانه گسترش فرهنگ دعا با محوریت «صحیفه سجادیه» و «اصول کافی» مرحوم ثقه الاسلام کلینی با پیام آیت الله جوادی آملی برگزار شد.

عقیق: دومین همایش سالانه گسترش فرهنگ دعا با محوریت «صحیفه سجادیه» و «اصول کافی» مرحوم ثقه الاسلام کلینی امروز چهارشنبه ۲۵ بهمن‌ماه با پیام آیت الله جوادی آملی در سالن همایش‌های شیخ صدوق حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار شد.

آیت الله جوادی آملی در این پیام ابراز داشتند: مرحوم کلینی از مفاخر جهان اسلام است. این بزرگوار یک روحانی متعارف و عادی نبود. یک مفسر و محدث و عقل مداری بود که با عقل مداری روایات اهل بیت (علیهم السلام) را جمع آوری کرد و اگر توضیحی داد در محور عقلانیت بود.

ایشان با بیان اینکه مرحوم کلینی قطب فرهنگی یک ملت را عقل آن ملت می‌داند، بیان داشتند: مرحوم کلینی یک مقدمه‌ای دارد در پایان آن مقدمه این جمله لطیف را یادآور شد یعنی آخرین سطر مقدمه ایشان این است: «إِذْ کَانَ الْعَقْلُ هُوَ الْقُطْبَ الَّذِی عَلَیهِ الْمَدَارُ وَ بِهِ یحْتَجُّ، وَ لَهُ الثَّوَابُ، وَ عَلیهِ الْعِقَابُ، وَ اللَّهُ المُوَفِّق‏»، عصاره فرمایش کلینی آن است که آن محور استدلال آن محور احتجاج، آن علم مداری عقل است. عقل یک چراغ خوبی است. البته با عقل هیچکس به مقصد نمی‌رسد، زیرا چراغ از آن جهت که چراغ است هیچ کاری از او برنمی آید فقط صراط را نشان می‌دهد. آنکه مؤثر است صراط است و تطرق صراط. عقل راه را نشان می‌دهد، راه نیست. عقل قانون گزار نیست عقل قانون شناس است. در جهان چه حق است چه باطل؟ چه زشت است چه زیبا؟ چه حلال است چه حرام؟ چه حق است چه باطل؟ آن را صراط معین می‌کند «و هو الله». تعیین کننده اش خداست منتها این عقل که چراغ است این سراج آن صراط را نشان می‌دهد.

معظم له اظهار داشتند: عاقل کسی است که این عقل را به طرف صراط نگه بدارد، یک؛ و بعد از اینکه صراط را تشخیص داد تطرّق کند این راه را طی کند، دو؛ تا پایان ادامه بدهد و به مقصد برسد و به اهل بیت (علیهم السلام) برسد، سه.

ایشان بیان داشتند: مرحوم کلینی شخصاً این کارها را کرد؛ یعنی از چراغ حمایت کرد، چراغ را روشن نگه داشت، چراغ را به سمت صراط نگه داشت، و این صراط را هم خود دید هم به دیگران ارائه کرد.

ایشان در بیان داشتند: اگر ما در حریم کار کلینی و بزرگداشت او و شرح کتاب او عاقلانه بیاندیشیم یک خدمتی هم به این بزرگمرد و به این بزرگ محدث و به این بزرگ حکیم جهان اسلام کرده ایم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین