عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۹۰۹۱
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹
قایم مقام بنیاد هدایت:
خداوند سبحان مجاهدان در راه الله را که دغدغه جهاد دارند و برای جهاد در راه خدا قیام می‌کنند مقام و جایگاه برتر و عظیمی عطا می‌کند.

عقیق: زینب حسینی روش: امروز چهارم شعبان سالروز ولادت حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام و روز جانباز است. بر همین اساس برای واکاوی جایگاه و مقام و منزلت جهاد و جانبازی در راه دین خدا با حجت الاسلام رضا غلامی قایم مقام بنیاد هدایت به گفت‌وگو پرداختیم که حاصل آن در ادامه تقدیم مخاطبان می‌شود:

حجت الاسلام رضا غلامی قایم مقام بنیاد هدایت در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با بیان آیات الهی گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید إِنَّ اللَّهَ اشتَریٰ مِنَ المُؤمِنینَ أَنفُسَهُم وَأَموالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ، یُقاتِلونَ فی سَبیلِ اللَّهِ…؛ در این آیه شریفه پروردگار با همه عظمت و جایگاه ربوبی که دارد خود را مشتری جان‌های مؤمنان است و نگاه‌ها و انگیزه‌های مبارزاتی مؤمنان را که جان‌ها و مال‌های خودشان را در راه خدا معاوضه می‌کنند و خداوند سبحان به عنوان خریدار، خود را مشتری این مؤمنان معرفی می‌کند.

وی افزود: این نشان می‌دهد که مقام جهاد و مبارزه در راه خدا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به نحوی که در روایت آمده پیامبر اکرم می‌فرمایند در بهشت دری است که آن در تنها مختص مجاهدان در راه خدا است، خداوند سبحان مجاهدان در راه الله را که دغدغه جهاد دارند و برای جهاد در راه خدا قیام می‌کنند مقام و جایگاه برتر و عظیمی عطا می‌کند، پروردگار مشتری کسانی است که در راه خدا و دین الهی قیام می‌کنند و این قیام را با ریخته شدن خون خودشان در راه خدا امضا می‌کنند.

غلامی ادامه داد: زندگی انسان‌ها پایانی دارد و مرگ پایان زندگی دنیایی و حتمی است و در روایت آمده که همه مردم می‌میرند حتی انبیا که از نظر جایگاه و منزلت جایگاهی برتر دارند اما عده‌ای این مرگ را بسیار زیبا به تصویر می کشند و عمر را به گونه‌ای ارزش گذاری می‌کنند که عمرشان دلربا می‌شود و مشتری چنین عمری خداوند است.

قائم مقام بنیاد هدایت عنوان کرد: هر عمل نیک و صالحی نزد خداوند پاداشی دارد اما در روایت آمده بالاتر از هر کار نیک و پسندیده‌ای، کار نیک و پسندیده دیگری هست و این مراتب به مرتبه‌ای می‌رسد که یک انسان مؤمنی انگیزه جهاد پیدا می‌کند و خونش را در راه خدا هدیه و با پروردگار معامله می‌کند؛ این معامله با خدا بالاترین جایگاه و منزلت است. قرآن کریم می‌فرماید آب دادن به حاجیان و آباد کردن مسجدالحرام را با عمل کسی که ایمان به خدا و قیامت دارد و در راه خدا جهاد می‌کند برابر می‌دانید؟ هرگز برابر نیست.

وی بیان داشت: در عصر حاضر دیدیم که انسان‌های مجاهد و مبارزی را که چگونه به صورت گمنام عازم میدان‌های نبرد شدند و حتی شهوت شهادت را نیز در خود خشک کرده بودند آنان به صورت کامل شهوت دیده شدن و معروف شدن را در نفس خویش نابود کردند و گمنام به محضر پروردگار نائل شدند و امروز از آنان با عنوان شهید گمنام یاد می‌شود. شهدای گمنام معمولاً یک حس عاطفی و ارتباط قلبی ویژه‌تری دارد.

غلامی ادامه داد: شهید سرافراز اهل قلم سید مرتضی آوینی می‌گوید گمنامی تنها برای شهرت پرستان درد آور است در غیر این صورت همه اجرها در گمنامی است؛ این مقام که خدا مشتری این جایگاه است آنقدر زیبا و پر اجر و پر بهجت است که انسان‌های مقرب و بندگان مخلص الهی آرزوی رسیدن به این مقام و جایگاه را دارند امام علی در نامه‌ای که به مالک اشتر نوشت می‌فرمایند وَ اَنْ یَخْتِمَ لی وَ لَکَ بِالسَّعادَةِ وَ الشَّهادَه.

قائم مقام بنیاد هدایت اضافه کرد: در جای دیگر می‌فرماید گرامی‌ترین مرگ کشته شدن است و سوگند به کسی که جان من در دست اوست تحمل هزار شمشیر آسان‌تر از مردن در بستر است؛ روایت است کسانی که وارد بهشت می‌شوند هیچکدام آرزوی برگشت به دنیا را ندارند و تمایلی برای بازگشت نشان نمی‌دهند مگر شهید؛ یعنی تنها کسی که آرزو می‌کند به این دنیا برگردد شهید است چون می‌خواهد دوباره جهاد کند و بار دیگر در راه خدا کشته شود. در مقام حضرت عباس آمده است ایشان بالاترین مقام را در بهشت دارند و بعد از امام حسین (ع) همه شهدا به مقام حضرت عباس غبطه می‌خورند.

وی افزود: شاید اینگونه تلقی شود که رسیدن به مقام جهاد برای همه مقدور نیست و در زمان و مکان کنونی باب شهادت بسته است و نه جنگی هست و نه میدان قتالی وجود دارد و نه فرصتی برای مبارزه است در روایتی نقل شده روزی زنان خدمت پیامبر رسیدند و از حضرت سوال کردند که گناه ما چیست که مردان ما می‌روند و در جنگ و جبهه شرکت می‌کنند مقام مجاهد و جهاد فی سبیل الله را درک می‌کنند و ما زنان محروم از این مهم هستیم؟ حضرت فرمودند جهاد زن خوب شوهر داری است؛ امروز نیز ممکن است برخی بگویند کاش ما در غزه بودیم و می‌توانستیم جهاد کنیم پس باید چه کار کرد؟

غلامی در پایان ادامه داد: یک جهاد دیگری غیر از جهاد نفس وجود دارد که همه می‌توانند آن را انجام دهند این جهاد از دل قرآن استخراج شده است و می‌طلبد مردم را به تحقق این جهاد بزرگ که تعبیر قرآنی آن جهاد کبیر است سوق دهیم. در این جهاد کبیر آمده از کافران اطاعت نکنید و با آنان جهاد کنید چرا که این جهادی کبیر است. رهبر معظم انقلاب در سال ۹۵ فضایی را با گفتمان جهاد کبیر آغاز کردند و فرمودند فضای جهاد کبیر برای همه فراهم است و می‌توان به عنوان مجاهد ازباب جهاد کبیر استفاده کنند بنابراین نفی طاغوت جهاد کبیر است.

 

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین