عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۹۰۶
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۰
براساس آمار پایگاه اطلاعات جمعیت سازمان ثبت احوال کشور نزدیک به چهار میلیون ایرانی نام، القاب و کنیه هشتمین اختر آسمان هدایت امام رضا(ع) را برخود برگزیده‌اند.

عقیق:  نام مبارک امام هشتم شیعیان، علی(ع) است و از مهمترین القاب ایشان رضا می‌باشد که بیش از یک میلیون و پنجاه هزار نفر نام مبارک رضا را برای خود در پایگاه اطلاعات جمعیت سازمان ثبت احوال کشور به ثبت رسیده رسانده‌اند.همچنین 300هزار نفر نام ابوالحسن را که کنیه ایشان است برخود برگزیده‌اند، بیش از 36هزار نفر نیز با اسامی ترکیبی متبرک به رضا نامیده شده‌اند.از فراوانترین القاب دهمین معصوم(ع) می‌توان به هادی، صادق و صابر اشاره کرد که بیش از 500هزار نفر این نام‌ها را برای خود انتخاب کرده‌ و در پایگاه اطلاعات جمعیت سازمان ثبت احوال کشور به ثبت رساند‌ه‌اند.

امام رضا(ع) در عصر مامون عباسی بعنوان انتقال خلافت به او به شهر مرو در ایران دعوت شد که درایت و برخورد حکیمانه او با نقشه‌های پنهانی مامون و ملازمانش همه حقایق پشت پرده را برملا ساخت و ماهیت منافقانه حکومت مامون را برای افکار عمومی روشن نمود و سرانجام به زهر نفاق مامون عباسی شهید و در مشهد خراسان به خاک سپرده شد. از گنبد و بارگاه با عظمت او آفتاب معرفت و هدایت در ملک و ملکوت تجلی کرد و ایران اسلامی به برکت تربت پاک او مقامی عرشی و آسمانی پیدا نمود و به شکرانه این نعمت هرصبح و شام درود و سلام خود را بر آن ضیاء ربانی نثار می‌کند« السلام علیک یا نورالله فی ارضه»رضا در لغت به معنای راضی شدن، رضایت و رضوان آمده است، همچنین لقب امام هشتم حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) است. در اصطلاح عرفا، رضا از مقامات عرفانی است که بعد از مقام توکل قرار دارد و آن مقام کسی است که راضی به خواسته حق تعالی است.

هر کس نام او «رضا» باشد و در سلوکی باطنی خود را بیاراید و دلش را تسلیم آستان ولایت آن بزرگوار نماید خلعت رضا و خشنودی حق تعالی را بر تن خواهد پوشید و بوی رضوان ولایت و بهشت وصال رضوی را مدام استشمام خواهد کرد و از شفاعت آن بزرگوار در روز قیامت بهره‌مند خواهد شد و همچنین روح رضایت و قناعت و بی‌توقع بودن از دیگران در او تقویت خواهد شد تا جائیکه به هر کس خدمتی می‌کند انتظار قدردانی و یا جبران را ندارد.


منبع: شبستان

211008



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین