عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۹۰۵۹
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۸
سفیر عربستان در تهران:
سفیر عربستان در ایران در دیدار با وزیر ارشاد با اشاره به پیگیری برقراری عمره، گفت؛ باعث افتخار عربستان است که بتواند خدمتگزار حجاج خانه خدا از همه کشورهای جهان به ویژه بردارانمان از جمهوری اسلامی ایران باشد.

عقیق: وزیر ارشاد محمدمهدی اسماعیلی در دیدار با سفیر عربستان ضمن تبریک حلول ماه شعبان خطاب به عبدالله بن سعود العنزیگفت: از حضور شما در تعدادی از برنامه‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر می‌کنم.

وی ‌ادامه داد: وزارت فرهنگ مسئولیت مجموعه متنوعی از فعالیت‌های دولت ایران از جمله حج و زیارت، اوقاف، کتابخانه‌های عمومی و خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، روزنامه‌های رسمی، مدیریت امور مربوط به کتاب، موسیقی و فضای مجازی را بر عهده دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به وظایف بین‌المللی وزارت فرهنگ نیز تصریح کرد: مدیریت عالی «ارتباطات خارجی جمهوری اسلامی در حوزه فرهنگی» که در قالب سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تعریف شده نیز برعهده وزارت فرهنگ قرار دارد.

وی افزود: در هشتاد کشور رایزنان فرهنگی ما حضور  دارند و علاقه‌‌مند هستیم با دولت متبوع جنابعالی هم تبادل نماینده فرهنگی دائمی در سفارتخانه‌ها را داشته باشیم. 

وزیر فرهنگ با دعوت از وزیر فرهنگ دولت عربستان برای سفر به تهران تاکید کرد: با این سفر فضای جدیدی از فعالیت های مشترک فرهنگی بین دو کشور فراهم خواهد شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در آینده نزدیک در ابتدای ماه مبارک رمضان نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در تهران برگزار می‌شود که نمایشگاهی وسیع و دارای بخش بین الملل است و از مقامات مرتبط عربستان سعودی نیز برای حضور در این رویدادها دعوت می‌کنیم. در اردیبهشت هم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود که کشورهای زیادی در آن حضور دارند و برای حضور در این رویداد فرهنگی هم از مقامات مرتبط عربستان دعوت می‌کنیم.

وی افزود: در روزهای آینده هم مسابقات قرائت و حفظ قرآن کریم را در تهران برگزار می کنیم که بیش از ۱۰۶ کشور در آن حضور خواهند داشت؛ در همین راستا از جنابعالی دعوت می کنم در مراسم افتتاحیه یا اختتامیه این جشنواره که با حضور رییس‌جمهور برگزار می شود نیز شرکت کنید.

وزیر فرهنگ با اشاره به مشکلات پیش آمده در اعزام زائران ایرانی به خانه خدا، تصریح کرد: مردم مسلمان ما هم مثل سایر مسلمانان دنیا آرزوی زیارت خانه خدا و مدینه منوره را دارند و در سالهای گذشته نزدیک به پنج میلیون و هفتصد هزار نفر متقاضی عمره مفرده و نزدیک به یک میلیون نفر متقاضی برای اعزام به حج تمتع ثبت‌نام کرده‌اند.

اسماعیلی گفت: خیلی تلاش کردیم تا حج عمره شروع شود، همکاران من در سازمان حج اقدامات لازم را انجام دادند و هتل‌ها را رزرو کردند و مردم هم اشتیاق زیادی از خود نشان دادند و ثبت نام‌های اعزام انجام شد ولی متاسفانه مشکلاتی پیش آمد و عملی نشد. 

وزیر فرهنگ تصریح کرد: در ابتدا عدم تفاهم شرکت‌های هواپیمایی عنوان شد که این مسأله را با وزیر راه و شهرسازی در میان گذاشتم و همه نوع آمادگی را برای حل این مشکل داشتیم، ولی تاکنون این سفرها انجام نشده و از شما میًخواهم حل این مشکل را پیگیری کنید.

وی افزود: انشاالله با پیگیری جناب سفیر حوزه فرهنگی بین دو کشور هم با رشد خوبی همراه باشد چراکه ما آمادگی همکاری همه جانبه فرهنگی، هنری، رسانه‌ای، دینی و مذهبی را داریم.

روابط میان ایران و عربستان مثبت و در جهت بهبود است

«عبدالله بن سعود العنزی» سفیر عربستان سعودی در تهران نیز در این دیدار گفت: سلام و درود وزیر فرهنگ عربستان را به شما می‌رسانم و از تلاش های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران تشکر می‌کنم و انشاالله روابط میان دو وزارتخانه ارتقا یابد.

سفیر عربستان در ایران با بیان اینکه همیشه پشتیبان فرهنگ هستیم و ایران را کشوری متمدن و دارای فرهنگ کهن می‌دانیم، تاکید کرد: درصدد هستیم روابط دو کشور با تبادل برنامه‌های فرهنگی، برگزاری جشن‌های ملی و انجام دیدار و گفت‌وگو بین متخصصان دو وزارتخانه ارتقا یابد.

وی در پاسخ به دعوت از وزیر فرهنگ عربستان برای سفر به ایران افزود: وزیر فرهنگ عربستان هم تمایل دارند به تهران بیایند که این مسأله به فرصت زمانی ایشان وابسته است. روابط میان دو کشور خوب، مثبت و در جهت بهبود است.

عبدالله بن سعود العنزی در پاسخ به بیان مشکلات برای اعزام زائران خانه خدا تصریح کرد: باعث افتخار عربستان است که بتواند خدمتگزار حجاج خانه خدا از همه کشورهای جهان به ویژه بردارانمان از جمهوری اسلامی ایران باشد. که این مسأله حقی تضمین شده برای همه مسلمانان است و هیچ چالش و مشکلی پیش روی برادران ایرانی وجود ندارد.

سفیر عربستان در تهران تصریح کرد: این مشکل به مسائل اجرایی و تخصصی در زمینه سفرهای هوایی باز می‌گردد و مسائل تاکنون در حال پیگیری و حل شدن است.

به گزارش فارس، عمره مفرده پس از ۹ سال تعطیلی قرار بود دی‌ماه انجام شود که ساعاتی قبل از اعزام، سفر رائران لغو شد و هم‌چنان برقرار نشده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین