۱۳ آذر ۱۴۰۳ ۲ جمادی الثانی ۱۴۴۶ - ۵۹ : ۲۳
عقیق: جمعی از شیوخ و بزرگان دینی کشور گینهبیسائو با حضور در مؤسسه دارالعرفان با حجتالاسلام حسین انصاریان دیدار و گفتوگو کردند.
علاقهمند دیدار با بزرگان دینی کشورهای دیگر بودم
استاد حسین انصاریان ضمن خوشآمدگویی و ابراز خرسندی از دیدار با مسلمان این کشور آفریقایی، اظهار داشت: همواره در طول ۵۰ سال گذشته علاقهمند بودم تا با مردم و بزرگان دینی کشورهای خارجی دیدار و گفتوگو داشته باشم که خوشبختانه این امر تا حد زیادی حاصل شده و ان شاءالله ادامه خواهد یافت.
وی در ادامه به بیان اینکه، عرفان اهلبیت(ع) عرفانی خالص و برگرفته شده از علوم پیامبر اسلام(ص) است، تصریح کرد: ریشه عرفان تشیع در وجود مبارک رسول خدا(ص) و اهل بیت(ع) است و این علوم از حضرت محمد(ص) به دوازده امام معصوم شیعیان انتقال پیدا کرده است. من در ۱۵ جلد کتاب، این عرفان اصیل دینی را تبیین کردهام که تاکنون به زبانهای فارسی و عربی چاپ شده است.
استاد انصاریان با تاکید بر اینکه عرفان اهلبیت(ع) با عرفان هند، ایران قدیم و یونان باستان کاملاً متفاوت است، بیان کرد: عرفان اهلبیت(ع) بر پایه پاکی درون از رذائل اخلاقی همچون کبر، حسد و بخل استوار است تا حجابی بین خدا و بندگان باقی نماند. در قدم بعدی، پروردگار، انسان را به عبادت خالص بر مبنای قرآن، روایات و سیره ۱۴ معصوم(ع) دعوت میکند تا بندگان، به اخلاق خدا آراسته شوند.
زهد در عرفان اهلبیت(ع) به معنای چیست؟
این مفسر قرآن کریم به تبیین معنای زهد در عرفان اهل بیت(ع) پرداخت و افزود: زهد در عرفان اهلبیت(ع) به معنای کنارهگیری از نعمات خداوند نیست. طبق آیات و روایات، بیکاری و تنبلی به شدت نهی شده و اینکه خرج انسان توسط فردی دیگری داده شود، عملی ناپسند تلقی میشود. امام علی(ع) میفرماید زهد ثروتی است که بار منفی ندارد یعنی انسان زاهد به دنبال اعمال حرام نمی رود اما از نعمات الهی نیز استفاده میکند. بالاترین زاهدان دنیا، انبیاء(ع) بودند. به عنوان نمونه ذوالقرنین، سدساز بود، حضرت داوود، زرهسازی میکرد، حضرت ابراهیم به دامداری مشغول بود و پیامبر اسلام(ص) نیز تجارت میکردند. امیرالمومنین(ع) یک زاهد بینظیر بود اما طبق روایات در زمان حیات خود صد هزار درخت خرما کاشت و آن را وقف نیازمندان کرد.
این استاد حوزه علمیه ادامه داد: در عرفان اهلبیت(ع) و بر اساس آیات قرآن مجید، به تمام مسلمانان دستور داده شده تا نیکی کنید اما نکته قابل توجه اینجاست که نیکی کردن در اسلام، به نژاد، مذهب و جغرافیای خاصی اختصاص پیدا نمیکند بلکه طبق تعالیم اهلبیت(ع)، به تمام انسانها با هرنژاد و دینی باید نیکی کرد. امیرالمومنین(ع) در نامه خود به مالک اشتر میفرمایند که مردم یا مانند تو آفریده شده و انسان و همنوع تو هستند و یا همدین تو بوده و برادر دینی تو محسوب میشوند و در هر دو صورت واجب است تا به هر دو دسته نیکی کنی.
حجتالاسلام انصاریان با بیان اینکه در عرفان اهلبیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست، اظهار داشت: عرب و عجم و سفید و سیاه در اسلام نسبت به یکدیگر برتری ندارند و همه ما فرزندان آدم و حوا هستیم بنابراین هر کس موضوع برتری نژادی را مطرح و به آن افتخار کند، عملی شیطانی مرتکب شده است و بر اساس همین اصل دینی من اکنون حس میکنم با عزیزترین افراد خانوادهام ملاقات کردهام.