عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۹۰۰۹
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
حجت‌الاسلام‌ پناهیان:
سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه سنت خدا این است که خود مردم باید نسبت به انحراف حساس باشند و همدیگر را امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کنند، گفت: این مردم هستند که باید برای اقامه قسط و عدل قیام کنند؛ زیرا امام تنها نقش راهنما را بر عهده دارد که جامعه را به سمت خیر و صلاح توصیه و هدایت کند؛ ولی اگر مردم خودشان نخواستند چیزی بر عهده امام نیست.

عقیق: حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان شب گذشته در سخنرانی محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه ملت ایران بیش از همه امامان با فرزندان امام موسی بن جعفر علیه‌السلام انس دارند، اظهار داشت: باوجوداینکه هجرت فرزندان امام موسی بن جعفر علیه‌السلام به آنها تحمیل شده بود؛ ولی اسراری در این هجرت و آوارگی وجود دارد که می‌خواهد توجه ما به سمت امام موسی بن جعفر علیه‌السلام جلب شود.

وی با بیان اینکه پراکندگی فرزندان امام موسی بن جعفر علیه‌السلام یک حرکت عالمانه است که حکمت‌های فراوانی در آن نهفته است، گفت: حساس‌ترین دوران امامت، دوران امام موسی بن جعفر علیه‌السلام است که با داستان‌های حضرت موسی (ع) و قومش متناسب بوده و به زمان ما نیز شباهت فراوانی دارد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه به شباهت دوران امام موسی بن جعفر علیه‌السلام با این دوران اشاره نمود و با تأکید بر اینکه زمان امام موسی بن جعفر علیه‌السلام دوران کثرت و اوج معرفت شیعیان بود، خاطرنشان کرد: شیعیان تا پیش از امام کاظم علیه‌السلام در هیچ برهه‌ای از تاریخ، این‌قدر در کثرت و معرفت در اوج نبوده‌اند.

وی با بیان اینکه بیشترین فرقه‌های شیعی در دوران امام کاظم علیه‌السلام ایجاد شد و حضور امام معصوم علیه‌السلام هم نتوانست جلوی انحراف مدعیان علم را بگیرد، یادآور شد: وقتی دین رونق پیدا کند، خط باطل هم رونق پیدا نموده و انحراف‌ها پدید می‌آید؛ بر اساس روایات اسلامی در آستانه ظهور ۱۲ جریان مدعی ارتباط با امام‌زمان (عج) بیرق انحرافی را بلند خواهند کرد.

پناهیان با تأکید بر اینکه زحمات علمای حوزه علمیه قم و گفتگوهای علمی و کرسی‌های فقه، اصول و مباحث کلامی و فلسفی از انحراف‌های دوران رونق دین جلوگیری می‌کند، یادآور شد: وقتی طلا قیمتی شود، طلای ناخالص و قلابی نیز وارد میدان می‌شود و در اینجاست که نقش متخصصان پر رنگ می‌شود تا در تشخیص درست به ما کمک کنند.

وی با بیان اینکه خیال هیچ فرد و جامعه‌ای نباید از فرجام و سرانجامی که جامعه شیعی دوران امام موسی کاظم علیه‌السلام را گرفتار ساخت راحت باشد، اظهار داشت: در زمان امام موسی بن جعفر علیه‌السلام که دین و تشیع رونق گرفته بود، غربال‌های الهی برای جدایی مخلصین آغاز شد؛ چراکه جامعه دینی همواره در معرض ابتلائات و امتحانات الهی قرار دارد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت انحراف در جامعه را رویه‌ای طبیعی در دوران رونق دین دانست و ابراز داشت: در زمان حضرت موسی (ع) نیز وقتی دین الهی رونق گرفت، گوساله سامری علم شد و از جهاد در راه خدا تمرد نموده، بازی‌های بنی‌اسرائیل شروع شد و خدا با جامعه دینی نیز به‌شدت برخورد نمود.

وی با بیان اینکه ذات اقدس الهی نسبت به شیعیان دوران امام موسی کاظم علیه‌السلام نیز غضب نمود، یادآور شد: بر اساس روایتی امام موسی بن جعفر علیه‌السلام با ۱۴ سال زندان شدن؛ غصب الهی را از سر شیعیان که خود دور کرد و بلا را به جان خرید.

پناهیان با تأکید بر اینکه سنت خدا این است که خود مردم باید نسبت به انحراف حساس باشند و همدیگر را امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کنند، گفت: این مردم هستند که باید برای اقامه قسط و عدل قیام کنند و امام تنها نقش راهنما را بر عهده دارد که جامعه را به سمت خیر و صلاح توصیه کند؛ ولی اگر مردم خودشان نخواستند چیزی بر عهده امام نیست.

وی با بیان اینکه نباید مشکلات کشور را به گردن ولی‌فقیه انداخت گفت: ولی‌فقیه شاگرد مکتب امام صادق (ع) است؛ حتی اگر خود امام هم که باشند انتظار دارند که مرد قیام کنند و خودشان را اصلاح کنند، خود رسول‌الله (ص) هم بعد از ابلاغ ولایت وقتی در بستر بیماری خواستند وصیت خود را بنویسند و آن فرد تهمت هذیان‌گویی به ایشان زد از نوشتن وصیت صرف‌نظر کردند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه زمان امام کاظم (ع) زمان خاصی بود، گفت: در روایت داریم که ظلمی که بنی العباس به اهل‌بیت کردند از ظلمی که بنی‌امیه کردند هم بیشتر بود؛ زیرا بنی‌عباس احساس قرابت بیشتری با اهل‌بیت داشتند و لذا ظلمی که می‌کردند هم بیشتر بود؛ در طول تاریخ وقتی حس رقابت و دشمنی بین نزدیکان اتفاق می‌افتاد بدترین جنایات را انجام می دادن و نمونه آن جنایتی بود که برادران یوسف در حق برادرشان انجام دادند.

وی با بیان اینکه باید به تاریخ توجه کنیم و از آن عبرت بگیریم، گفت: این از عوارض طاغوت است که اهمیت بحث‌های اخلاقی از بحث‌های تاریخی بیشتر می‌شود درحالی‌که یک‌پنجم آیات قران تاریخ انبیا است و در روایات داریم که زندگی اهل‌بیت (ع) تفسیر آیات قران است؛ بنابراین باید برای فهم آیات قرآن تاریخ زندگی اهل‌بیت را مطالعه کنیم و عبرت بگیریم.

پناهیان با بیان اینکه ما امروز می‌بینیم که روزبه‌روز رونق حرم‌های اهل‌بیت (ع) بیشتر می‌شود، گفت: این از برکات انقلاب است که مردم ما به تاریخ زندگی اهل‌بیت توجه دارند و آنها را تنها نمی‌گذارند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین