عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۹۸۴
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۶
حجت‌الاسلام‌مؤمنی تبیین نمود؛
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن تشریح معانی دعا با بیان این که پیش از دعا باید با اذکار و اعمالی توجه ذات اقدس الهی را به خود جلب نماییم، گفت: اگر کسی می‌خواهد دعایش در شداید و گرفتاری‌ها مستجاب شود، باید زمانی که گرفتار نیست و مشکل ندارد، به دعا و مناجات باخدا اهتمام داشته باشد.

عقیق: حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان این که در میان ماه‌های سال ماه رجب، شعبان و رمضان از برترین ماه‌هاست و روایات اسلامی بر دعا، مناجات و خلوت با ذات اقدس الهی در ایام تصریح نموده است، خاطرنشان کرد: هنگامی که ماه رجب فرامی‌رسد، هر شب ملکی از آسمان ندا می دهد، «طوبي للذاكرين، طوبي للطائعين»، خوشا بر ذاكران، خوشا بر اطاعت كنندگان.

وی افزود: این فرشته آسمانی از طرف خدا به بندگان الهی ندا می دهد؛ «خداوند متعال می‌فرماید: من همنشين هر كسی هستم كه با من هم نشينی كند و مطيع كسی هستم كه مرا اطاعت كند و آمرزنده كسی هستم كه از من آمرزش طلبد. اين ماه، ماه من است و بنده، بنده من و رحمت، رحمت من. پس هر كس در اين ماه مرا بخواند، اجابتش می كنم و هر كه از من درخواست كند عطايش می‌کنم و هر كه از من هدايت طلبد، هدايتش می‌کنم و اين ماه را ريسمانی ميان خود و بندگانم قرار دادم پس هركس به آن چنگ زند، به من خواهد رسيد.

مومنی با تأکید بر این که در تمام ایام سال به خصوص در ماه های رجب، شعبان و رمضان علی الخصوص در ماه رجب باید به مناجات با خدا توجه روز افزونی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: ماه رجب المرجب ماهی است که دستور داریم تا بعد از نمازهای فریضه، دعای «یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ…» را قرائت نماییم.

وی بر اهمیت دعا در این ایام تأکید و ضمن تشریح معانی دعا با بیان این که پیش از بیان دعا باید با اذکار و اعمالی توجه ذات اقدس الهی را به خود جلب نماییم، اظهار داشت: هرکسی از دعا کردن استکبار ورزد خداوند برای او عقوبت بدی قرار خواهد داد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که در دعا نباید انسان ذره ای امید به غیر داشته باشد، به فرازهایی از آیات قرآن در رابطه با دعا از جمله سوره های مبارکه نساء، اعراف، بقره و انبیاء اشاره نمود و خاطرنشان کرد: قرآن کریم در آیات متعدد به خوبی آداب دعا را بیان فرموده است؛ «وَذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ»؛ حضرت یونس(ع) بعدازاین که خدا را منزه و خود را مقصر دانست، دست بر دعا برداشت و خداوند متعال او را نجات داد.

وی با اشاره به این که هیچ چیزی نزد خدا محبوب تر از دعا نیست، عرض حاجت و ارائه فقر نزد ذات اقدس الهی از مهمترین پایه های اجابت دعا دانست و یادآور شد: امام علی علیه السلام می فرمایند؛ «الدُّعاءُ مفاتيحُ النَّجاحِ و مَقالِيدُ الفَلاحِ» دعا، كليد كاميابى و رستگارى است؛ لذا اگر انسان می خواهد در کارها پیروز شود، باید با خدا خلوت نموده، دعا و از ایشان مطالبه نماید.

مؤمنی ادعیه صحیفه نورانی سجادیه به ویژه دعای هفتم صحیفه، دعای سیفی صغیر، دعای علقمه، دعای سمات و دعای بعد از آن را گنجینه ای از برترین دعاها دانست و با تأکید بر این که بهترین دعا، دعایی است که از سینه صاف و دل پاک و عاری از کینه خارج شود، یادآور شد: پیش از دعا باید استغفار نمود و از امید به غیر خدا رها و تنها ذات اقدس الهی را فراخواند.

وی باز شدن تک تک گره‌های کور را از ویژگی های دعا برشمرد و با بیان این که دعا بلاها را از انسان دفع و رفع می کند، یادآور شد: اگر کسی می خواهد دعایش در شداید و گرفتاری ها مستجاب شود، باید زمانی که گرفتار نیست و مشکل ندارد، به دعا و مناجات با خدا اهتمام داشته باشد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به تأثیر مکان‌ها و زمان‌های خاص بر اجابت دعا به آداب دعا اشاره نمود و ابراز داشت: دقت نسبت به جایگاه ذات اقدس الهی، نحوه فراخواندن خدا و تأمل در چرایی مطالبه از جمله مؤلفه‌هایی است که در فرایند دعا بدان توجه نمود.

مؤمنی دعای پدر و مادر در حق اولاد را بسیار مهم ارزیابی نمود و در تشریح دلایل عدم استجابت دعا، با بیان این که نوع درخواست های انسان همچون بازی بچه با چرخ گوشت، به مصلحتش نیست، اظهار داشت: امکان ندارد دعایی مستجاب نشود و این خداوند است که نحوه برآورده شدن دعا را ناظر به نیازها و ظرفیت های انسان اجابت می کند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین