عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۹۶۰
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
حجت الاسلام حسینی قمی تبیین کرد؛
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که برای 52 کشور اسلامی ننگ است که شکایت علیه رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه توسط یک کشور غیر اسلامی دنبال شد، گفت: ننگ بر کشورهای اسلامی و عربی که در حد یک حمایت حقوقی نیز جرات نکردند شکایتی را در دادگاه های بین المللی مطرح کنند.

عقیق: حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، در ادامه تبیین درس‌هایی از نهج‌البلاغه امیرمؤمنان علی علیه‌السلام به فرازی از نامه ۳۱ نهج‌البلاغه به‌عنوان طولانی‌ترین نامه تربیتی به امام حسن مجتبی علیه‌السلام اشاره و با بیان این که این نامه دربردارنده اهمیت دعا است، اظهار داشت: خدایی که خزائن آسمان و زمین در دست اوست اجازه داده است تا او را فرابخوانیم و خود ضامن اجابت دعا شده است.

 وی با بیان این که باید از خدا بخواهیم تا رحمتش را شامل حال ما نماید و خداوند متعال بین خود و بندگانش حجابی قرار نداده است، خاطرنشان کرد: قرآن کریم می‌فرماید، «وابتغو الیه الوسیله» سنگین بودن بار گناهانمان ما را مجبور می‌سازد، تا اهل‌بیت علیهم‌السلام و قران کریم را واسطه قرار دهیم. بحث شفاعت و توسل مشترک در میان تمام مسلمانان است؛ چرا که هرکسی قران را قبول دارد، شفاعت و توسل را قبول دارد.

 بارزترین آیات اثبات توسل و شفاعت

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن تأکید بر اهمیت توجه به آیه شریفه ۶۴ سوره نساء «إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا»، با تأکید بر این که این آیه شریفه از بارزترین آیات اثبات توسل و شفاعت است، خاطرنشان کرد: قرآن کریم در آیه ۹۷ سوره مبارک یوسف، می‌فرمایند؛ «قَالُوا يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ»، فرزندان حضرت یعقوب در محضر پیامبر خدا گفتند: پدر! از خدا آمرزش گناهان ما را بخواه که ما خطاکار بودیم!.

 وی در پاسخ به شبهه اختصاص توسل و شفاعت به فرد زنده، با تأکید بر این که هر انسانی وقتی از دنیا می‌رود حیات دنیایی را از دست می‌دهد و به حیات برزخی منتقل می‌شود، خاطرنشان کرد: مراقب وسوسه‌ها، سفسطه‌ها و شبهات باشیم و بدانیم که هر انسانی در حیات برزخی زنده است.

ماه رجب؛ ماه دعا و ریزش رحمت الهی

 حسینی قمی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این که ماه رجب ماه دعاست، یادآور شد: در روایات اسلامی ماه رجب به ماه ریزش رحمت الهی یاد شده است و هیچگاه در این ماه، عذاب الهی نازل نشده است.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر در تبیین معنای رجب‌المرجب، با بیان این که حتی مردم اهل جاهلیت نیز به این ماه احترام می‌گذاشتند و در این ماه نمی‌جنگیدند، یادآور شد: ماه رجب یکی از ماه‌های حرام الهی است و اگر کسی در این ماه منجر به قتل شود، دیه آن دوبرابر خواهد بود.

 وی افزود: بر اساس آمارهای ارائه شده، قریب ۱۲ میلیون وسیله نقلیه اعم از موتور و ماشین بیمه ندارند که اگر خدای‌نکرده در تصادفی منجر به قتل شود، باید دیه آن فرد را به دوبرابر و بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت کند، متأسفانه برخی از افراد به‌خاطرنداشتن بیمه و ناتوانی در پرداخت بیمه در زندان به سر می‌برند.

ننگ بزرگ بر کشورهای اسلامی و عربی

 حسینی قمی ضمن اشاره به قضیه فلسطین و قتل‌عام مردم غزه توسط رژیم غاصب صهیونیستی، با بیان این که متأسفانه ۵۲ کشور اسلامی و بیش از ۲۰ کشور عربی که ادعای مسلمانی و تعصب عربی دارند، هیچ کمکی به توقف ماشین جنگی رژیم صهیونیستی نکردند، خاطرنشان کرد: ای‌کاش کشورهای اسلامی مدعی حداقل یک روز روابط خود را با صهیونیست‌ها متوقف می‌کردند.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که برای ۵۲ کشور اسلامی ننگ است که شکایت علیه رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه توسط یک کشور غیراسلامی دنبال شد، اظهار داشت: ننگ بر کشورهای اسلامی و عربی که در حد یک حمایت حقوقی نیز جرات نکردند شکایتی را در دادگاه‌های بین‌المللی مطرح کنند.

ثواب یک روز روزه‌داری در ماه رجب

 وی ضمن اشاره به روایتی بر اهمیت بهره‌گیری از باقی‌مانده ماه رجب تصریح نمود و با بیان این که شیخ صدوق راجع به فضائل ماه‌های رجب و شعبان و رمضان کتاب مستقلی را به رشته تحریر درآورده است، اظهار داشت: بر اساس روایات اسلامی روز قیامت منادی از بطن عرش صدا می‌زند: این رجبیّون؟ در این هنگام عدّه‌ای از میان مردم بر می‌خیزند و این در حالی است که از چهرهٔ آن‌ها نور می‌درخشد و خداوند بر سر آنان تاج ملائکه را نهاده است. امام صادق علیه‌السلام ثواب زیادی را ذکر کرد تا آنجا که فرمود: این مزد کسانی است که در ماه رجب روزه گرفته است؛ ولو یک روز از اوّل، وسط و یا آخر آن را گرفته باشد.

 چهار روز ممتاز سال برای روزه‌داری

 حسینی قمی در ادامه با اشاره به این که روزه چهار روز در سال ممتاز است، بر اهمیت توجه به روزه در ۲۷ رجب روز مبعث خاتم‌النبیین صلی‌الله علیه و آله اشاره و آن را معادل ثواب ۶۰ سال روزه‌داری دانست و یادآور شد: ۱۷ ربیع‌الاول ولادت پیامبر اعظم، ۲۷ رجب روز بعثت، روز غدیر خم و ۲۵ ماه ذی‌القعده و دحوالارض چهار روزی است که روزه‌داری در آن ممتاز شمرده شده است.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: کسانی که توان روزه‌داری ندارند و از روزه معذورند، به‌جای آن می‌توانند صدقه دهند و اگر توان صدقه نداشته باشند، ذکر «سُبحانَ الإلهِ الجَلیل، سُبحانَ مَن لا یَنبَغی التَّسبیحُ إلّا لَهُ، سُبحانَ الأَعّزِ الأکرم، سُبحانَ مَن لَبِسَ العِزَّ وَ هُوَ لَهُ أهلُ» را صد مرتبه تکرار کنند.

مهم‌ترین دلیل  کم‌بودن حال مناجات شبانه

 وی ضمن اشاره به فرازهایی از دعای جوشن کبیر با تأکید بر این که ذات اقدس الهی همنشینی کسی است که بخواهد هم‌نشین خدا باشد، تصریح کرد: مطالبه درک ماه رمضان یکی از دعای ماه رجب است؛ پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله با آغاز ماه رجب دعا می‌کردند تا خداوند متعال توفیق روزه و شب‌زنده‌داری و حفظ زبان و چشم را در ماه رجب عنایت فرماید.

 حسینی قمی در ادامه به دلایل کم‌بودن حال مناجات و نماز شب اشاره و با بیان این که شب‌های بلند زمستان بهار مؤمن است، خاطرنشان کرد: گناه دست‌وپای انسان را برای عروج الی الله می‌بندند؛ گاهی یک دروغ انسان در طول روز او را از نماز شب محروم می‌سازد؛ اگر بخواهیم شبمان آباد باشد باید مراقب روزمان باشیم، چرا که اگر در طول روز دروغ بگوییم، غیبت کنیم و چشم و زبانمان آزاد باشد، حال عبادت شبانه را از دست خواهیم داد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین