عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۹۵۵
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۸
حجت‌الاسلام‌ فرحزاد؛
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت استغفار، صدقه و روزه را از مهم‌ترین اعمال مشترک ماه رجب، شعبان و رمضان دانست و گفت: سخاوتمندی یکی از شاخصه‌های مهم دوستداران واقعی امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام است؛ صدقه از بالاترین کاری‌هایی است که انسان را در مسیر رشد و تعالی نفس قرار می‌دهد.

عقیق: حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، ذکر شریف صلوات را افضل اذکار و آداب دانست و اظهار داشت: ذکر صلوات بر محمد و آله محمد صلی‌الله علیه و آله، یاد و نام خدا و بهترین دعا، توسل و معجون نورانی سعادت‌بخش است.

 اعمال مشترک رجب، شعبان و رمضان

وی در ادامه ضمن اشاره به روایتی از امام صادق علیه‌السلام؛ استغفار، صدقه و روزه‌گرفتن را از مهم‌ترین اعمال مشترک ماه رجب، شعبان و رمضان دانست و خاطرنشان کرد: یک روز روزه در ماه رجب، رضوان‌الله بوده، درب‌های جهنم را می‌بندد و انسان را مستحق بهشت می‌سازد؛ اگر کسی نمی‌تواند روزه بگیرد و عذر دارد، به جایش نانی احسان و صدقه دهد تا خداوند متعال ثواب روزه در ماه رجب یا حتی بالاتر را به او عنایت فرماید.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بر اهمیت جایگاه صدقه در آموزه‌های اسلامی اشاره نمود و اذعان داشت: اگر انسان سال‌های سال اهل مستحبات باشد، ولی هیچ اهتمامی به صدقه، انفاق و احسان نداشته باشد، این مستحبات هیچ فایده‌ای برایش نخواهد داشت.

 وی با بیان این که قران کریم بیش از ۵ برابر نماز، به صدقه و احسان و کار خیر سفارش نموده، بالغ بر ۵۰۰ آیه شریفه بدین مهم تصریح دارند، اظهار داشت: در روایات اسلامی تصریح شده است؛ صدقه آتش جهنم را خاموش می‌سازد؛ ولو به‌اندازه صدقه یک خرما، از آتش جهنم فاصله بگیرید.

ثواب اطعام به مؤمنین

 فرحزاد با اشاره به این که ثواب اطعام به مؤمنین را کسی جز خدا نمی‌داند، یادآور شد: اگر فرد کافری اطعام، احسان و انفاق کند، در عذابش تخفیف داشته، حتی می‌تواند آتش جهنم را از او دور سازد.

 وی بر اهمیت صدقه و اطعام به فقرا تصریح نمود و با بیان این که در روایات اسلامی آمده اگر کسی که از دنیا می‌رود برای شب اول قبرش صدقه و اطعام دهید و اگر نمی‌توانید صدقه دهید نماز لیلة الدفن بخوانید، اظهار داشت: احسان، صدقه و طعام به نیت میت بسیار مؤثرتر و راهگشاتر از نماز لیلة الدفن است.

هر وقت گرفتار فقر شدید؛ صدقه و انفاق دهید

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که صدقه رزق‌وروزی را زیاد می‌کند، اظهار داشت: مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام می‌فرمایند؛ «إذا أملَقتُم فَتاجِرُوا اللّه َ بِالصَّدَقةِ»؛ هر وقت گرفتار فقر شدید؛ صدقه و انفاق دهید؛ چرا که صدقه باران رحمت و رزق‌وروزی الهی را سرازیر می‌سازد.

 وی به روایت «ما مِن شَيءٍ إلاّ و قد وَكَّلتُ مَن يَقبِضُهُ غَيرِي، إلاّ الصَّدَقةَ؛ فإنّي أتَلَقَّفُها بِيَدِي تَلَقُّـفا» از امام صادق علیه السلام اشاره نمود و با تاکید بر این که صدقه بدون هیچ واسطه‌ای مستقیم به خداوند متعال می رسد، یادآور شد: خداوند متعال می فرمایند؛ هيچ چيزى نيست مگر اين كه كسى را مأمور گرفتن آن كرده ام؛ بجز صدقه كه آن را با دست خودم می‌گیرم.

 فرحزاد در ادامه ضمن اشاره به آثار صدقه و احسان، با بیان این که اگر پولداری انفاق نمی کند باید به حال خود گریه کند، ابراز داشت: اگر سرمایه داری احسان و انفاق نکند، آتش جهنم را برای خود خریده‌ است.

 وی با اشاره به این که هیچ فقیری گرسنه نشد، الا این که پولداری حق او را خورده باشد، یادآور شد: هر فقری سر گرسنه بر زمین بگذارد و پولداری که می تواند به او کمک کند، دریغ ورزد، مدیون است و در روز قیامت باید جوابگو باشد.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر افزود: اگر کسانی که وضعشان خوب است از خرج و هزینه های بیهوده زندگی پرهیز کنند، فقیری نخواهیم داشت؛ چرا که گرفتاری تمام فقرا از سایه سار بخل و خساست اغنیاست.

 فرحزاد در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به سیره پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام در تقسیم بیت المال، تصریح کرد: اولیای الهی همواره در تقسیم بیت المال و وجوهات از تجمیع آن پرهیز نموده، شب خوابشان نمی برد تا در اسرع وقت به صاحبانش برساندند.

 وی با بیان این که ۱۷ آیه از آیات سوره انسان در شان و منقبت حضرت علی علیه السلام و اهل بیت علیهم السلام نازل شده است، اظهار داشت: خداوند متعال در تبیین جایگاه اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام می فرمایند؛ ملک کبیر را به کسانی داده است که سه شب با آب خالی افطار نموده، نان افطارشان را به مسکین، یتیم و فقیر دادند.

امام علی علیه السلام مظهر سخاوت، شرف و کرامت

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تاکید بر این که امیرالمومنین علی علیه السلام مظهر سخاوت، شرف و کرامت بودند، تصریح کرد: سخاوت یکی از شاخصه های مهم دوستداران واقعی امیرالمومنین علیه السلام و اهل بیت علیهم السلام است؛ صدقه از بالاترین کاری هایی است که انسان را در مسیر رشد و تعالی نفس قرار می‌دهد.

 وی به فرازهایی از آیه شریفه « لَوْلَا أَخَّرْتَنِي إِلَى أَجَلٍ قَرِيبٍ فَأَصَّدَّقَ وَأَكُنْ مِنَ الصَّالِحِينَ» اشاره نمود و اظهار داشت: احسان، انفاق و صدقه امواج بلا را از خانه‌ها دور می سازد؛ اگر کسی صدای پای میهمان را بشنود و از این که هدیه خدا آمده است، خوشحال گردد؛ حتی اگر به اندازه هفت طبقه آسمان گناه داشته باشد، خداوند او را می بخشد.

 فرحزاد با بیان این که میهمان رزق و روزی را زیاد و بلاها و مریضی‌ها و آفات را از خانه دور می سازد، خاطرنشان کرد: سخاوت بشر را نجات می دهد، حتی اگر شخصی کافر و غرق در گناه باشد، خداوند دست او را می گیرد؛ از طرفی دیگر اگر انسان بخیل حتی میلیاردها سال نماز بخواند، نیز جایگاهش در جهنم خواهد بود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین