عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۹۲۵
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
حجت الاسلام رفیعی:
رفیعی با تأکید بر این که امام علی علیه‌السلام بالاترین و بارزترین مصداق بسیاری از آیاتی است که در بیان فضایل ذکر شده، گفت: مهم‌ترین راه یاری حضرت، یاری عملی و دینداری است.

عقیق: حجت‌الاسلام رفیعی، در محفل معارفی حرم مطهر حضرت معصومه ضمن تبریک سالروز میلاد باسعادت مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام به فضائل امیرالمؤمنین در آیات قرآن و روایات اشاره نمود و با بیان اینکه دانشمندان غیرمسلمان زیادی راجع به امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام کتاب نوشته‌اند، اظهار داشت: سلیمان کتانی از اندیشمندان مسیحی لبنانی است که بیش از ۲۰ جلد کتاب در تاریخ اسلام نوشته و در کتاب «الامام علی نبراس و متراس» بر مشعل فروزان و دژ محکم بودن مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام تصریح نموده است.

وی افزود: جرج جرداق مسیحی که خود را عاشق امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌دانست نیز مقالات متعددی را در تبیین نهج‌البلاغه نگاشت و کتاب «الامام علی صوت العدالة الانسانیه» را به رشته تحریر در آورد؛ این اندیشمند مسیحی خود را فانی در امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام می‌دانست؛ در فرازی از کتاب خود می‌گوید؛ یا علی می‌خواهم بگویم تو از حضرت عیسی بالاتری، دینم اجازه نمی‌دهد، بگویم عیسی از تو بالاتر است، وجدانم اجازه نمی‌دهد و من بین دین و وجدان گیر کرده ام؛ علی جان تو خود بگو کیستی.

این کارشناس مذهبی افزود: جرج جرداق در این کتاب امام علی علیه‌السلام را جمع برهان و شمشیر، عشق و اخلاص، حق و عدالت دانسته، تصریح می‌کند، ای کاش طبیعت و دنیا استعداد داشت و برای هر دوره‌ای یک علی بن ابیطالب تربیت می‌کرد.

رفیعی به تعبیرات شبلی شُمَیِّل پزشک مسیحی و تعبیرات او در وصف امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام اشاره نمود و اظهار داشت: این پزشک مسیحی در وصف امام علی علیه‌السلام، ایشان را نسخه‌ای که هیچ کپی ندارد، معرفی می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه امیرالمومنین علی علیه السلام به گستره تاریخ یک شخصیت بین المللی است و سیره زندگانی ایشان نگاه تمام جهانیان را به خود جلب نموده است، اظهار داشت: بولس سلامه لبنانی که مسیحی است، در اشعاری در توصیف مولی الموحدین علی علیه السلام می‌گوید؛ اگر شیعه به معنای دوست داشتن علی بن ابیطالب و اولاد اوست؛ من اولین شیعه هستم.

این کارشناس مذهبی در بخش دیگری از سخنان خود به روایتی از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله که در مسند احمد بن حنبل نیز بدان تصریح شده، اشاره کرد و اذعان داشت: رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله به امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند؛ علی جان خدا هفت ویژگی منحصر به فرد به تو مرحمت نموده، که کسی در این صفات توان معارضه با تو را ندارد.

رفیعی افزود: نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله در این روایت می‌فرمایند؛ «أَنْتَ أَوَّلُهُمْ اِیْماناً بِاللّهِ، وَ أَوْفاهُمْ بِعَهْدِ اللّهِ، وَ أَقْوَمُهُمْ بِأَمْرِ اللّهِ، وَ أَقْسَمُهُمْ بِالسَّوِیَّةِ، وَ أَعْدَلُهُمْ فِی الرَّعِیَّةِ، وَ أَبْصَرُهُمْ بِالْقَضِیَّةِ، وَ أَعْظَمُهُمْ عِنْدَ اللّهِ مَزِیَّةً»؛ امام علی علیه السلام «نخستین مردی هستی که به پیامبر ایمان آورد»، «وفادارتر از همه به عهد خدایی»، «پابرجاتر از همه در اوامر خدا»، «مراعات کننده ترین فرد در تقسیم مساوی بیت المال»، «درباره مردم از همه عادل‌تر»، «در قضاوت بیناتر و بی نظیر» و «در خوبی‌ها نزد پروردگار از همه برتر است».

وی یادآور شد: کسانی که امروز دنبال احیای نام و یاد امیرالمومنین علی علیه السلام هستند، بدانند که ایشان تصریح می‌کنند؛ مرا با عملتان یاری کنید؛ لذا کسی که خود را دنباله روی حکومت امیرالمومنین علی علیه السلام می‌داند، در این ایام انتخابات مجلس باید از پارتی بازی پرهیز، امر خدا را رعایت و از دروغ گفتن تبری بجوید. کسی که از همین الان پارتی بازی می‌کند، ریخت و پاش مالی دارد و به رأی خریدن و تخریب دیگران می‌پردازد نباید وارد مجلس شود، چنین فردی به درد مجلس اسلامی و حکومت دینی نمی‌خورد.

این کارشناس مذهبی اذعان داشت: امیرالمومنین علی علیه السلام می‌فرمایند؛ در حکومت دینی مسؤولیت امانت است نه طعمه؛ نمایندگی مجلس محفل خدمت رسانی است، لذا اگر بهتر از تو وجود داشت، باید فضا را برای حضور او فراهم نمود.

وی با تاکید بر اینکه امیرالمومنین ضد ظلم و مدافع مظلوم بود، خاطرنشان کرد: سیره مولی الموحدین علی علیه‌السلام «کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً» بود؛ لذا در مرام علی علیه السلام هرجای عالم به کسی ولو مسیحی ظلم شود، باید به داد او رسید.

رفیعی در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به تفاسیر مفسران بزرگ جهان اسلام، با تأکید بر اینکه امام علی علیه السلام بالاترین مصداق بسیاری از آیاتی است که در بیان فصائل ذکر شده است، خاطرنشان کرد: مهمترین راه یاری امیرالمومنین علی علیه السلام یاری کردن عملی و با تلاش، تقوا و دینداری است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین