عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۶۴۴
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
در کنگره بین المللی «استاد فکر» مطرح شد؛
سومین کنگره بین المللی بزرگداشت علامه مصباح یزدی «استاد فکر» با حضور حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی رییس جمهور و دیگر مسؤولان کشوری و لشکری در سالن اجلاس سران برگزار شد.

عقیق: سومین کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه مصباح یزدی «استاد فکر» با حضور حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی رییس جمهور، حجت الاسلام محمد قمی رییس سازمان تبلیغات، شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر مسؤولان کشوری و لشکری در سالن اجلاس سران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حجت الاسلام مجتبی مصباح یزدی فرزند مرحوم علامه مصباح یزدی به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: مقام معظم رهبری فرمودند تکریم آیت الله مصباح نشان دادن مصداق و الگوی شایسته است، زنده نگاه داشتن یاد آن مرحوم معرفی آثار و مبانی فکری ایشان است؛ مرحوم علامه مصباح یزدی گاهی برای یک دانشجو ساعت‌ها وقت می‌گذاشتند و از تشریفات به شدت اجتناب می‌کرد.

آیت الله مصباح از تشریفات به شدت اجتناب می‌کرد

در ادامه آیت الله غلامرضا فیاضی عضو هیأت امنای مؤسسه امام خمینی (ره) به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: انسان یک موجود مختار است و در وجودش لشکریان عقل و جهالت وجود دارد، انسان با حیوانات در برخی ادراکات و انفعالات مشترک هستند اما انسان یک حقیقتی دارد که قرآن از آن به عنوان فطرت الله یاد می‌کند که ساختار ویژه انسان است.

وی افزود: این انسان است که می‌تواند قوای حیوانی را در وجود خود حاکم کند و یا آن فطرت خود را بیدار کند و به رشد و تعقل برسد به گونه‌ای که قوای حیوانی را اختیار عقل قرار دهد.

آیت الله فیاضی بیان کرد: انسان‌ها بر اساس آیات قرآن کریم کسانی هستند که عقل در وجودشان خواب و دفن شده است و همانطور زندگی می‌کنند که حیوانات زندگی می‌کنند و کم هستند که آن فطرت الله در وجودشان زنده است و عقل بر تمام قوای آنان حاکم است و آنان همان کسانی هستند که ایمان دارند و همه اعمال نیک را انجام می‌دهند.

عضو هیأت امنای مؤسسه امام خمینی (ره) ادامه داد: آنان در هر کاری اهل تأمل است و تنها برای کسب رضای الهی کار می‌کند در غیر این صورت کاری را انجام نمی‌دهد؛ قرآن از این افراد به عنوان سعادتمندان یاد می‌کند چرا که آنان خودشان را به خدا فروخته‌اند و فانی در اراده پروردگار هستند.

وی افزود: یکی از افرادی که ما می‌شناسیم و توفیق بوده پنجاه سال در خدمت ایشان باشم مرحوم علامه مصباح بود. هر کاری که رضای خدا در آن بود مرحوم مصباح یزدی آن را دنبال می‌کرد و هیچ چیزی در این مسیر مانع آن نمی‌شد.

آیت الله مصباح برای گام دوم انقلاب نیرو تربیت کرده است

آیت الله فیاضی بیان کرد: این نوع انسان‌ها با دیگر انسان‌ها تفاوت جوهری دارد و حقیقتشان با حقیقت دیگران متفاوت است. ملاصدرا گفته انسان‌ها چهار گروه می‌شوند که هر گروه با یکدیگر فرق دارند برای مثلاً یک گروه فرشتگان هستند که انواع مختلف دارند و یک گروه شیاطین هستند و یک گروه درندگان و یک گروه بهایم هستند. اما ملاصدرا وقتی در سایه قرآن می‌آید می‌گوید انسان‌ها از همان آغاز حقیقتشان متفاوت است.

عضو هیأت امنای مؤسسه امام خمینی (ره) گفت: انسان‌هایی هستند که بسیار بالاتر از فرشتگان هستند به گونه‌ای که وقتی به معراج می‌روند فرشتگانی چون جبرئیل نمی‌توانند تا یک حد بالاتر بروند اما انسان می‌تواند برود. بنابراین یک عده از انسان‌ها بالاتر از فرشته هستند در عین حال یک عده از انسان‌ها هم هستند که پایین‌تر از حیواناتند. امروز سران استکبار را مشاهده می‌کنید که برخی را همانند غده سرطانی در کشورهای اسلامی مستقر کرده و از آنان برای انجام هر جنایتی بهره می‌برند و حمایت می‌کنند. شخصیتی چون علامه مصباح یزدی از انسان‌هایی هستند با انسان‌های دیگر تفاوت جوهری دارند.

نقش علامه مصباح یزدی در مهندسی فرهنگی کشور

در ادامه آیت الله محمود رجبی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به ایراد سخنرانی پرداخت و درباره نقش علامه مصباح یزدی در مهندسی فرهنگی کشور گفت: فرهنگ روح هر جامعه بوده و جامعه را به سمت سقوط و یا صعود می‌برد. اگر فرهنگی آلوده باشد سبب مرگ یک جامعه می‌شود. مهندسی فرهنگ به معنای سامان بخشی فرهنگ است.

آیت الله رجبی ادامه داد: جامعه بر اساس فرهنگ شکل می‌گیرد و علامه مصباح نقش ممتازی در این زمینه داشته است. برای فرهنگ سازی شناخت آسیب‌ها و نقاط ضعف ضروری است تا بر اساس آن ضعف‌ها با بهره‌گیری از فرهنگ مطلوب در برابر تهاجمات فرهنگی ایمن سازی داشته باشد بنابراین فرهنگ آرمانی باید در کشور ساماندهی شود.

آیت الله مصباح برای گام دوم انقلاب نیرو تربیت کرده است

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) بیان داشت: کشور برای اینکه بتواند در برابر تهاجمات فرهنگی غرب و شرق استقامت کند لازم است فرهنگ اسلامی خود را در قالب یک نظام عرضه کند. اگر بخواهیم فرهنگ غنی اسلامی را در قالب نظام عرضه کنیم لازم است که عناصر کلیدی اسلامی استخراج شود.

وی عنوان کرد: علامه مصباح به خوبی فرهنگ جامعه را در حوزه‌های تخصصی علوم انسانی و هم در حوزه فرهنگ عمومی شناخته و به نقاط ضعف و قوت آن اشراف داشتند. سال‌ها ایشان مؤلفه‌های اصلی فرهنگ اسلامی را به دست آورده بودند و این اندیشه را در قالب یک نظام و سیستم منسجم عرضه کرده بودند.

آیت الله رجبی ادامه داد: توحید محوری و خدا محوری روح این نظام را تشکیل می‌دهد. مرحوم علامه در حوزه تخصصی، علوم انسانی رایج را مورد توجه قرار داده بود و آسیب‌هایی که در این حوزه می‌یافت پاسخ می‌داد و به نقد می‌پرداخت.

علامه مصباح یزدی اندیشه‌های غربی را بی بنیان می‌دانستند

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه علامه مصباح یزدی اندیشه‌های غربی را بی بنیان می‌دانستند گفت: وقتی تئوریسین‌های غربی اعلام کردند که ما استحاله فرهنگی را در جامعه ایران ایجاد کردیم دیدند که در انتخاباتی که در ایران رخ داد ملت در نقطه مقابل آنها ایستادند و نتیجه دیگری را رقم زدند این مهم با تلاش علامه ایجاد شد آن مرحوم با حضور در اقصی نقاط کشور و اعزام تربیت شدگان خویش به نقاط مختلف کشور، نشست‌های پرسش و پاسخ بسیاری برای بیان حقیقت برگزار کردند تا توطئه دشمن خنثی شود.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب مدافع فکر و اندیشه آیت الله مصباح یزدی بودند گفت: معظم‌له توجه به افکار و اندیشه علامه تاکید داشتند تا جامعه متوجه این شخصیت بزرگ شود. علامه مصباح توانست با مهندسی فرهنگی که انجام داد توطئه دشمنان را نقش بر آب کند. در عرصه اخلاق نیز جلسات درس اخلاق علامه یکی از مهندسی فرهنگی ایشان به شمار می‌رفت. بحث‌های ایشان در این کلاس‌ها بسیار متفاوت بود و حاضران با یک تفسیر جدیدی از ادعیه و … آشنا می‌شدند. آن مرحوم نگاه نویی به مباحث عقلانی و اخلاقی و شرح ادعیه داشتند.

آیت الله مصباح برای گام دوم انقلاب نیرو تربیت کرده است

آیت الله رجبی عنوان کرد: علامه برای کارآمدی حوزه علمیه راه‌های جدیدی ارائه کردند به گونه‌ای که به برکت همین راه‌ها امروز ده‌ها پژوهشکده تأسیس و صدها پژوهشگر تربیت شدند. در مهندسی فرهنگی کاری کرد که دشمنان در اندیشکده های خود اعتراف کردند که علامه مصباح برای گام دوم انقلاب نیز نیرو تربیت کرده است راه اندازی طرح ولایت همین مهم را تصدیق می‌کند.

آیت الله رجبی به روح عبودیت و اخلاص علامه اشاره و تصریح کرد: علامه با آن خلوص و صفای باطنی که داشت روح اخلاص را در این سیستم دمید. درس‌های خودسازی ایشان یک تحول بنیادی در انسان ایجاد می‌کرد. هر کسی که خود را با این سیستم منطبق کند وجودش مملو از عشق به خدا می‌شود. دوستان و دشمنان همواره اذعان دارند که هر آنچه را که علامه می‌اندیشد و فکر می‌کند با بیان رسا و خالی از شبهات همراه بود.

آزاداندیشی «علامه مصباح یزدی» مبتنی بر اصول بود

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهور کشورمان به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: علامه مصباح یزدی بر مبنای محکم، صحبت‌های نو مطرح می‌کرد و آزاداندیشی و نواندیشی وی، مبتنی بر اصول بود.

آیت الله مصباح برای گام دوم انقلاب نیرو تربیت کرده است

وی افزود: وی جریان‌سازی می‌کرد و فقط شاگردپرور نبود؛ دفاع عقلانی و منطقی از باورهای دینی، نکته محوری است که در اندیشه علامه مصباح بود و همواره باید مورد توجه قرار بگیرد.

رییس‌جمهور گفت: دفاع از دین و مبانی و اصول، اهمیت زیادی دارد و در رفتار عملی آیت‌الله مصباح، بسیار برجسته بود؛ ایستادگی شجاعانه و دفاع از دین، اهمیت زیادی دارد. رییسی ادامه داد: تبیین سخن حق، اهمیت زیادی دارد و استقامت در این راه، شرط اثربخشی در عرصه یک فکر و اندیشه بالنده است.

رییسی اظهار کرد: رهبری انقلاب اسلامی در جریان فتنه، به همه ما هشدار دادند که برای همه عصرها بدانیم که فتنه نمی‌گذارد حقایق دیده شود؛ انسان با بصیرت حقایق را می‌بیند و دیگران را هم آگاه می‌کند. وی با بیان اینکه در میدان آمدن بسیار مهم است افزود: انسان با عزم استوار و داشته‌های علمی، باید در صحنه باشد و رفع نیازهای جامعه را انجام دهد.

رییس‌جمهور گفت: جهاد تبیین مهم است و انسان سالک باید آن را مد نظر داشته باشد؛ ویژگی آیت‌الله مصباح یگانگی در حرف و عمل بود؛ آنچه مردم را مشتاق امام راحل و رهبری کرده، این است که مردم فهمیدند امام (ره) و رهبری، حرف و عمل‌شان یکی است.

آیت الله مصباح برای گام دوم انقلاب نیرو تربیت کرده است

در پایان این مراسم با حضور حجت الاسلام رییسی رییس جمهور و آیات محمدی عراقی و رجبی از پنج اثر مرحوم علامه مصباح یزدی رونمایی شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین