عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۴۳۵
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲
حجت الاسلام علوی تهرانی:
حجت الاسلام و المسلمین علوی تهرانی گفت: بخشش فدک به حضرت زهرا (س) توسط پیامبر (ص) به دستور الهی بود که جلال حضرت به همه نشان داده شود.

عقیق: حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدباقر علوی تهرانی به مناسبت ایام فاطمیه در مسجد امیر به سخنرانی پرداخته و گفت: در بحث فاطمیه بین تمام حوادث یکی از جریانات مهم پس از رحلت پیامبر (ص) غصب فدک و پیگیری حضرت زهرا (ع) بابت آن است.

وی با بیان اینکه فدک را که غصب کردند، حضرت زهرا (س) پیگیر برگرداندن آن بودند، عنوان کرد: شأن خاندان پیامبر (ص) بالاتر از این است که دنبال مسائل مالی بروند اما اینکه حضرت زهرا (س) دنبال برگردان فدک بودند دلیل دارد.

حجت الاسلام و المسلمین علوی تهرانی ادامه داد: در مجاورت یهودیان خیبر منطقه‌ای به نام فدک قرار داشت، منطقه حاصلخیز با درآمد سرشار که برای یکی از یهودی‌ها بود. پس از پیروزی مسلمانان در جنگ خیبر؛ این یهودی برای جلوگیری از جنگ نماینده‌ای را به ساحت حضرت رسول اکرم (ص) فرستادند با این پیام که ما با شما وارد جنگ نمی‌شویم، برای نشان دادن جدیت این تصمیم تمام منطقه را تسلیم حضرت کردند و گفتند ما این زمین را با شما صلح می‌کنیم. در مصالحه جان یهودی‌ها حفظ شد اما دوتا پیوند داشت یکی اینکه پیامبر (ص) با آنها صلح کردند که آنها در آن منطقه باقی بمانند و به عنوان کارگزاران حضرت در آنجا کار کنند و سالیانه به پیامبر (ص) اجاره بدهند که بالاترین اجاره ۱۲۰ هزار دینار سکه طلا بود. یهودیان مخارج خود را برمی‌داشتند و بقیه را به عنوان اجاره به پیامبر (ص) می‌دادند. صلح دیگر این بود که هر زمان رسول اکرم (ص) خواستند آنها این منطقه را ترک کنند. این مصالحه به خاطر دو مطلب بود اولاً جنگ نشود ثانیاً آنها از دین خود دست بر ندارند، چنین اموالی که بدون جنگ حاصل می‌شود مالکیت آن مربوط به وجود حضرت رسول اکرم (ص) است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه یکی از اسناد این مالکیت آیه ۶ سوره حشر در قرآن کریم است، اظهار کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید فیء آن اموالی است که بدون جنگ در دسترس پیامبر (ص) قرار می‌گیرد و مالکیت آن انحصاراً مربوط به پیامبر (ص) است و هیچکس دیگری در آن نقش ندارد. فئی برخلاف غنایم است؛ غنایم اموالی است که به واسطه جنگ به دست رسول اکرم (ص) می‌رسد که علاوه بر رسول اکرم (ص) مسلمان‌ها هم در آن شریک هستند. اینکه مالکیت انحصاری فئی به دست رسول اکرم است علاوه بر آیه قرآن مورد اتفاق فریقین هم است و آنها هم با این مسئله مخالفت نکردند. اختلاف غدیر با سقیفه به خاطر اشهد ان علیا ولی الله نیست بلکه بر سر اصل دین یعنی امیرمومنان امام علی (ع) است.

وی بیان کرد: بسیاری از علمای اهل سنت از جمله ابن ابی الحدید، ابن هشام در سیره، ابن کثیر در الودایه و النهایه و بخاری همه به اتفاق گفتند که تمام فدک مربوط به رسول خدا (ص) است چرا که برای به دست آوردن آن جنگ نشده است. قاعده فقهی است که مردم بر اموال خود مسلط هستند و هرگونه بخواهند می‌توانند در آن دخل و تصرف داشته باشند. خداوند در قرآن کریم هم فرموده است که فدک ملک خاص پیامبر (ص) است که باید به اهل آن یعنی حضرت زهرا (س) هدیه می‌کرد. حضرت زهرا (س) هم می‌توانستند آن را وقف، هدیه یا به صورت ارث به فرزندان خود هدیه کنند.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با استناد به آیات ۲۶ سوره اسرا و ۳۸ سوره روم، ابراز کرد: در این آیات خداوند می‌فرماید ای پیامبر حق خویشاوندان خود را اداء بفرما؛ بیشتر تفاسیر اهل سنت و همه تفاسیر اهل شیعه از جمله تفاسیر شیعه عیاشی، فرات، تهدید الایات، مجمع البیان، تفسیر قمی، شیخ ابوالفتوح رازی و تفسیر البرهان ذیل این آیه می‌گویند مسئله مربوط به فدک است. در واقع اکثر مفسران سنی و تمام مفسران شیعه می‌گویند مسئله و آیه مربوط به فدک است.

این کارشناس مذهبی با استناد به روایتی از امام رضا (ع) گفت: حضرت می‌فرمایند وقتی آیه شریفه ۲۶ اسرا نازل شد دلالت می‌کند که اهل بیت پیامبر (ص) بر سایرین یک مزیت خاصی دارند. پیامبر (ص) مالی به دست آورده خداوند می‌فرماید آن را به اهل خود بده. اگر پیامبر (ص) آن را هدیه نمی‌کرد ارث می‌شد؛ اما خداوند برای نشان دادن مزیت اهل بیت (ع) می‌فرماید که آن را هدیه کن تا همه بفهمند که آنها با دیگران فرق دارند.

وی با بیان اینکه جلال الدین سیوطی، هیثمی از ابوسعید خدری، هیثمی ذهبی متقی همه از علمای اهل سنت گفتند که حضرت رسول فدک را به وجود حضرت زهرا بخشیدند. عنوان کرد: وقتی آیه قرآن نازل شد؛ پیامبر اسلام (ص) حضرت فاطمه (س) را فراخواندند و فدک را به ایشان بخشیدند. وقتی رسول الله (ص) حضرت زهرا (س) را فراخواندند، طبق دستور الهی سند را صادر کردند. وقتی مساله غصب فدک اتفاق افتاد حضرت زهرا سند فدک را بردند.

حجت الاسلام علوی تهرانی گفت: امام صادق (ع) اگر فدک در زمان حیات پیامبر (ص) بخشیده نمی‌شد ارث حضرت زهرا بود اما این بخشش برای نشان دادن جلال حضرت زهرا (س) بود که به دستور الهی انجام شد. پس از سقیفه حضرت زهرا (س) می‌خواستند به اصحاب بفهمانند با کسانی بیعت کردند که اساساً از قرآن چیزی نمی‌فهمیدند. امام صادق (ع) درباره فدک فرمودند آن بخشش پدر به دختر نبود بلکه بخشش فدک از ناحیه خداوند بود که به پیامبر (ص) دستور داده است که فدک به حضرت زهرا (س) داده شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین