عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۳۹۸
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
مسجد جامع شهر ملاثانی خوزستان در طول ۱۰ سال گذشته،۱۴ معلم،۴ طلبه،۳ دانشجو در دانشگاه‌های تهران تربیت کرده است. امام جماعت مسجد می‌گوید: «هدف اصلی من، تربیت جوان انقلابی باسواد و متخصص است تا به بدنه دولت و سازمان‌ها تزریق شود.»

عقیق: تربیت نیروی متدین و انقلابی که دغدغه مردم را داشته باشد و تلاشش خیررسانی به مردم باشد، بسیار شیرین است، چراکه همه دغدغه‌ها و کارهای خیری که تاکنون یک تنه پیش می‌بردی حالا زنجیره‌وار توسط دیگران ادامه پیدا می‌کند و پاداش و لذت آن نصیب خود انسان هم می‌شود. شاید برای همین است که حاج آقا حسینی تمام همت خود را برای تربیت نیروی مستعد انقلابی باسواد و دارای تخصص به کار گرفته و حاصل تلاش او در این راستا، تربیت جوانانی کارآمد و موفق در سطح محله بوده است.

راه‌اندازی هیأت برای فعال کردن بانوان محله

حجت‌الاسلام سیدهادی حسینی امین متولد سال ۱۳۶۹ است و از امامان فعال در مسجد جامع شهرستان باوی شهر ملاثانی خوزستان است که حدود ۱۰ سال سابقه تبلیغ دارد. او در این مسجد به عنوان مبلغ فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام می‌دهد که از مهمترین فعالیت‌هایش، فعال کردن بانوان با راه‌اندازی هیأت رزمندگان واحد خواهران است. هیأتی که توسط بانوان اداره می‌شود و در هفته جلسات کادر مسجد برای خط دهی به اعضای این هیأت برگزار می‌شود.


حجت‌الاسلام حسینی امین نفر اول از سمت راست

۸ سال برگزاری جلسات معرفت‌افزایی برای بانوان

یکی از اقدامات اولیه حاج آقا حسینی در این مسجد، تشکیل حلقه‌های صالحین برای خواهران و برادران بوده است که تقریباً هفته‌ای سه شب این حلقه‌ها در مسجد تشکیل می‌شود. او می‌گوید: «یکی از برنامه‌های ما برای بانوان، برگزاری جلسه هفتگی با حضور سخنرانان است که سلسه‌وار برگزار و درباره موضوعات روز بحث می‌شود. در این جلسات بعد از سخنرانی پرسش و پاسخ انجام می‌شود. در این جلسات معمولا بین ۸۰ تا ۱۲۰ نفر حاضر هستند و جلسات پرباری برای بانوان است. حدود ۸ سال است که چنین جلساتی برای آگاه سازی بانوان برگزار می‌شود.»

بخشی از مسجد پاتوق کودکان برای قرآن‌آموزی است

علاوه بر بانوان، برای کودکان نیز برنامه‌های متنوعی در این مسجد تدارک دیده شده که از جمله آن راه‌اندازی مهدکودک قرآنی است که در قسمتی از مسجد، یکی از بانوان مربی، با بازی‌های قرآنی سعی می‌کند به بچه‌ها حفظ سوره‌‌های قرآن و روانخوانی را بیاموزد‌.


جلسه حلقه صالحین با حضور جوانان در مسجد

توزیع سالی ۴ مرتبه بسته معیشتی میان نیازمندان

حاج آقا حسینی همچنین یک گروه جهادی به نام شهید ابراهیم هادی هم راه‌اندازی کرده که از زمان سیلی که در خوزستان اتفاق افتاد، این گروه آغاز به کار کرد. آن زمان مسجد جامع شهرستان پایگاهی برای کمک‌رسانی مردم سیل زده تبدیل شد. سپس این گروه فعالیت جدی خود را آغاز کرد و عضوگیری داشت. حسینی می‌گوید: «اکنون چند سالی می‌شود که سالی ۴ بار بسته‌های معیشتی توسط اعضای این گروه تهیه و در مناسبت‌های بزرگ مثل شب‌های قدر و ولادت امام زمان(عج) و ولادت حضرت ابا عبدالله الحسین(ع)، میان نیازمندان اطراف محله مسجد جامع توزیع می‌شود. از دیگر کارهای این گروه جهادی این است که منزل نیمه کاره یکی از نیازمندان را با کمک خیرین کامل کردند.»

تربیت دختران دبیرستانی با پشتوانه فکری شهید مطهری

آن‌ها حدود دو سالی است که برای دختران نوجوان هم گروهی به نام چهل دختر را راه اندازی کردند که در این گروه ۴۰ دختر دبیرستانی با پشتوانه و مبنای فکری شهید مطهری ارتقا داده می‌شوند که با همین رویکرد برخی از آنان اکنون دانشجو، برخی معلم و بعضی نیز طلبه شده‌اند.

حجت الاسلام حسینی می‌گوید: «در مسجد ما حتی در مناسبت‌هایی همچون ولادت حضرت شاه عبدالعظیم حسنی که در کشور شاید چندان به آن توجهی نشود، برنامه برگزار می‌شود. در هر مناسبتی شب‌ها بعد از نماز مغرب و عشا برنامه‌ای برگزار می‌‌شود. مثلا اگر ولادت باشد جشن و اهدای جوایز و مولودی خوانی و اگر شهادت باشد منبر و روضه‌خوانی جزو برنامه‌های ماست.»

کادرسازی برای آینده کشور از دل فعالیت‌های مسجد

پویایی و موفقیت مسجد جامع شهر ملاثانی به دلیل هماهنگی خوب بین هیأت امنا و پایگاه بسیج حاصل شده است که حاج آقا حسینی در توضیح آن می‌گوید: «کادر مسجد با هم بسیار هماهنگ هستند و اگر اختلاف نظری هم بین آن‌ها باشد در جلسات حل می‌شود تا این اختلاف به جایی نرسد که خدایی ناکرده به مسجد ضربه بزند. از جمله موفقیت‌هایی که برای این مسجد حاصل شده این است که در طی ده سال گذشته از میان جوانان مسجدی ۱۴ معلم،۴ طلبه،۳ دانشجو دانشگاه صنعتی شریف، علامه طباطبایی و فردوسی تربیت شده و حتی معاونت پرورشی اداره آموزش و پرورش شهرستان باوی نیز از میان بچه‌های همین مسجد است.»

راه اندازی هیأت الرضا برای برادران از دیگر کارهای این طلبه تلاشگر بوده است. این هیأت افزون بر برگزاری مراسم در این مسجد جامع، در زمینه کارهای رسانه ای و مجازی نیز فعالیت خوبی دارد و به تولید محتوا در این فضا می‌پردازد. حسینی می‌گوید: «یکی از اقدامات رسانه‌ای آنان این است که از روحانیون شهر دعوت کردند که هرکدام به اندازه دو دقیقه مطالب اخلاقی، احکام، مطالب عقایدی و خانواده مطرح کنند تا در این فضا منتشر شود که الحمدالله اینکار آن‌ها با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است.»

این مسجد برای تمام سنین برنامه دارد

مسجد جامع شهرستان حالا به دلیل همین فعالیت‌ها در سطح شهرستان نمود پیدا کرده و به عنوان مسجد شاخص شناخته شده است تا جاییکه مردم از محلات مختلف هم خودشان و هم فرزندانشان در برنامه‌های این مسجد شرکت می‌کنند. در اکثر شب‌ها مردم خانوادگی به این مسجد می‌آیند و در بالکن مسجد میز تنیس، فوتبال دستی، پلی استیشن و...قرار داده شده تا بچه‌ها بازی کنند. خانم‌ها هم جلسه دارند و آقایان هم به برنامه‌های فرهنگی مختلف می‌پردازند. در واقع هرکس با هر رده سنی که به این مسجد بیاید دست خالی برنمی‌گردد به این معنا که هم از لحاظ تفریحی هم از لحاظ عقایدی تامین می‌شود.

ثمره همسویی و هم‌افزایی ارکان مختلف مسجد

حاج آقا حسینی علاوه بر مسجد سعی کرده هوای اهالی محل بویژه نیازمندان را نیز داشته باشد و از آنجایی که بیشتر مردم اینجا تنور دارند و نان می‌پزند با رایزنی‌های خود، ۱۲۰ کیسه آرد با قیمت دولتی دریافت کرده و بین مردم نیازمند که نمازگزار مسجد هم هستند، توزیع کرده است. او می‌گوید: «مهمترین هدف من این است که یک جوان مستعد انقلابی باسواد و دارای تخصص تربیت کنم تا چنین افرادی به بدنه دولت و سازمان‌ها تزریق شوند. وقتی با هیأت امنا این ایده را در میان گذاشتم، موافقت کردند و گفتند همه چیز را در اختیار شما قرار می‌دهیم. به آن‌‌ها گفتم چیزی نمی‌خواهیم فقط اینکه با هم هماهنگ و همسو باشید و اجازه دهید ما کارهایمان را پیش ببریم. الحمدالله اکنون نتایج این هماهنگی حاصل شده و جوانان مسجد در زمینه آگاهی سیاسی و اطلاع از فلسفه نظام و ...رشد کرده‌اند و برخی نیز به موفقیت‌های خوبی در زمینه تحصیلی دست یافته‌اند.»

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین