عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۳۹۵
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۴
ماجرای گلایه حاج محمود کریمی از سازمان اوقاف؛
حاج محمود کریمی مداح سرشناس هیأت رایة العباس(ع) در فاطمیه اول گلایه‌ای از سازمان اوقاف داشت و گفت: «شاید این هیأت از امامزاده علی‌اکبر(ع) برود»، ماجرای این گلایه و اتفاقات بعدی این روزها سروصدای زیادی داشته است.

عقیق: در نخستین روزهای عزاداری ایام فاطمیه اول بود که حاج محمود کریمی مداح سرشناس هیأت رایةالعباس(ع) که ۲۴ سال‌ در امامزاده علی‌اکبر چیذر(ع) مجلس عزاداری و جشن برگزار کرده بود، نام این آستان مقدس را سرزبان تمام مردم کشور انداخته بود، به گلایه از سازمان اوقاف پرداخته و گفت: «احتمالاً بعد از فاطمیه دیگر در چیذر برنامه نگیریم و به‌جای دیگری برویم.»


نمایی از جمعیت هیأت رایةالعباس در ماه محرم ۱۴۰۲

اوج شکوه عزاداری محرم در قاب تصور هیأت رایةالعباس(ع)

این خبر بلافاصله در فضای مجازی و میان بچه هیأتی‌ها و مخاطبان بی‌شمار این هیأت چرخید. این هیأت در ماه محرم ۱۴۰۲ و سال ۱۴۰۰ مجلس عزاداری خود را در پادگان ۰۶ ارتش جمهوری اسلامی و در مساحتی ۹۰ هزار مترمربعی برگزار کرد و با حضور انبوه مخاطبان خود، جلوه بی‌نظیری از عشق و محبت مردم به آل‌الله را به رخ جهانیان کشید. اتفاقی که به گفته مسئولان و اعضای هیأت امنای هیأت تماماً به مدد و یاری بانیان خیر رقم خورد.

تعداد بازدید : 281

اظهارات گلایه‌ای حاج محمود کریمی درباره سازمان اوقاف

خرج روضه ما را اوقاف نمی‌دهد

این درحالی است که شاید برخی از مردم تصور کنند که هزینه‌های این هیأت توسط نهاد یا مجموعه‌ای مانند سازمان اوقاف و امورخیریه تأمین می‌شود. این مداح اهل بیت(ع) با اشاره به همین موضوع گفت: «خیلی از دوستان گمان می‌کنند که خرج روضه را اوقاف می‌دهد اما اینطور نبوده و بلکه برعکس است، اگر با این دوستان به نتیجه نرسیم، از شهدا که نمی‌توانیم دل بکنیم اما وقتی شرایط سخت است شهدا هم این‌گونه راضی به ادامه فعالیت ما نیستند.»

۱۰ سال است که امامزاده علی‌اکبر(ع) چیذر در اختیار هیأت رایةالعباس است

حجت‌الاسلام سعید اوتارخانی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شمیرانات که پیش‌تر هم سابقه حضور در ادارات اوقاف اسلامشهر و شهرری و ... را هم داشته است، در خصوص این اظهارات گفته است: «از سالیان گذشته مدیریت امامزاده و هیأت امنا به خود هیأت رایه العباس(ع) واگذار شده است و اداره آن با مجموعه سازمان اوقاف نیست. در واقع در حدود ۱۰ سال مجموعه امامزاده علی‌اکبر(ع) چیذر از نظر فرهنگی، معنوی و مالی در اختیار هیأت رایه العباس(ع) است و تمام عواید این امامزاده در اختیار مجموعه هیأت بوده است.»


جمعیت عزاداری هیأت محمود کریمی در فاطمیه اول

هیأت‌ها به امامزادگان رونق بخشیدند

این گفته مسئول اوقاف شمیران براساس سیاست سازمان اوقاف و امورخیریه است که در راستای عمل به فرمایش مقام معظم رهبری برای تبدیل شدن بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، یکی از برنامه‌های خود را واگذاری امامزادگان به هیأت‌های مذهبی درنظر گرفته است. سیاستی که در سال‌های اخیر اوج بیشتری داشته است و هیأت‌های مطرح کشور در امامزادگان جلسه برگزار می‌کنند. اتفاق مبارکی که موجب شده نام امامزادگانی همچون قاضی الصابر تهران، شاه میرحمزه اصفهان و ... این روزها سرزبان‌ها بیافتد.

سازمان اوقاف متعلق به سیدالشهداست

حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه هم درباره این موضوع گفته بود: «سازمان اوقاف متعلق به سیدالشهدا و در خدمت مجالس اهل بیت علیهم‌السلام است و ما هم خود را خدمتگزار مردم و عاشقان امام حسین (ع) می‌دانیم. سازمان اوقاف برای تمامی امامزادگان دفترچه برنامه و بودجه تدوین کرده و در جایی که امامزاده فاقد نذورات باشد از محل عواید موقوفات بودجه لازم پیش‌بینی خواهد شد.برنامه و بودجه بقعه متبرکه امامزاده علی اکبر علیه السلام نیز تدوین شده و آماده تحویل به هیأت امنا محترم این امامزاده است.»


حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه

درآمد امامزاده کفاف دستمزد خادمان را هم نمی‌دهد

این گفته حجت‌الاسلام خاموشی ناظر به این نکته است که تمام امامزادگان کشور دارای درآمد و منافع مالی نیستند و این هم به دلیل آن است که درآمدزا بودن امامزاده منوط به دارا بودن رقبه یا موقوفه است که برخی از امامزادگان کشور دارای این شرایط هستند. یکی از این امامزادگان، آستان مقدس امامزاده علی‌اکبر چیذر است که به گفته فرهاد حدادیان مدیر این آستان، به جز نذوراتی که در ضریح مطهر این امامزاده ریخته می‌شود که کفایت دستمزد کارکنان این امامزاده‌ را هم نمی‌دهد. هیچ رقبه‌ یا درآمدی این آستان مقدس ندارد.

هنوز گزارش هزینه درآمد موقوفات ۷ برابر شده موقوفات امام حسینی ارائه نشده است

به گفته مسئولان سازمان اوقاف و امورخیریه در دوره‌های مختلف بیش از ۷۵ درصد موقوفات کشور مرتبط با سیدالشهدا(ع)، برگزاری مجالس عزاداری یا اطعام است. حجت‌الاسلام خاموشی ۲۵ تیرماه در جمع جامعه وعاظ کشور گفته بود: «برای نیات امام حسینی داریم در زمینه‌های مختلفی چون هیأت‌ها، موکب‌ها، اربعین و... کار می‌کنیم و بعد از محرم‌ و صفر با عدد و رقم گزارش می‌دهیم. تلاش ما احیای موقوفات و اجرای امینانه نیت واقفان است و از هنگامی که من در سازمان اوقاف مسئولیت گرفته‌ام، درآمد سازمان هفت برابر افزایش یافته است.» البته هنوز بعد از گذشت ۳ ماه از عزاداری‌های محرم و صفر گزارش دقیقی درخصوص میزان درآمد و نحوه هزینه‌کرد موقوفات مرتبط با سیدالشهدا(ع) ارائه نشده است.


فرهاد حدادیان مدیر آستان امامزاده علی اکبر چیذر(ع)

هیأت رایةالعباس، امامزاده را بازسازی کرده است

فرهاد حدادیان پدر شهید امنیت محمدحسین حدادیان و مدیر آستان امامزاده علی اکبر چیذر(ع) که از اعضای هیأت امنای هیأت رایةالعباس(ع) است، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: «آستان امامزاده علی‌اکبر(ع) در کنار ۵۸۷ شهید قرار دارد و بعد از بهشت زهرا (س) بزرگترین مقبره شهدای تهران به شمار می‌رود. این آستان امام هیچ رقبه و محل درآمدی به جز نذورات مردم که داخل ضریح ریخته می‌شود، ندارد. هیأت رایةالعباس تاکنون مجالس پرشور و پرجمعیت خود را با کمک مردم و خیرین برگزار کرده است. یکی از بانیان همین هیأت محمود کریمی مداح این هیات است، البته شاید ایشان راضی به این موضوع نباشند.

وی با اشاره به اینکه مسئولین سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام کردند که تمام عواید آستان مقدس خرج هیأت می‌شود در حالی که این موضوع صحت ندارد زیرا آستان رقبه‌ای ندارد که هزینه هیأت بشود، گفت: در طول ۲۴ سال گذشته که هیأت در جوار شهدا و این آستان، مراسم برگزار کرده است، تاکنون اهم خدمات و فعالیت‌های عمرانی، فرهنگی و علمی در آستان به کمک همین هیأت و بانیان آن انجام شده است.


موکب هیأت رایةالعباس در فاطمیه اول مقابله امامزاده

حاج محمود کریمی در امامزاده علی‌اکبر(ع) می‌ماند

وی با بیان اینکه نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف باتوجه به مطالب اخیر در آستان حضور پیدا کرده و با حاج محمود کریمی صحبت کرد و پس از ارائه گلایه‌ها و نکات، آقای خاموشی قول دادند برای رفع مشکلات موجود اقدامات لازم را داشته باشند، گفت: بنا نیست تمام امامزادگان کشور دارای درآمد باشند. کار اصلی امامزاده فرهنگی است و نباید به دنبال روند درآمدزایی باشد اما انتظار است که سازمان اوقاف و امورخیریه به جهت تلاش‌های هیأت و اینکه توانسته امامزاده را در کانون توجه قرار دهد و باری از روی دوش این سازمان در منطقه چیذر بردارد، کمک‌رسان این هیأت باشد.

حدادیان در پایان درخصوص نگرانی این روزهای علاقه‌مندان حاج محمود کریمی و هیأت رایة العباس(ع) تصریح کرد: ان شاء الله جلسات آتی هیأت در همین فضای امامزاده علی‌اکبر(ع) چیذر برگزار خواهد شد و با رفع مشکلات همین روند هم ادامه خواهد داشت.

براساس اعلام هیأت رایةالعباس(ع) بناست آئین رونمایی از جدیدترین‌ اثر حسن روح‌الامین با عنوان «مضطر» از سوی این هیأت در روزهای شانزدهم تا هجدهم آذرماه از ساعت ۱۸ الی ۲۲ در آستان مقدس امامزاده علی اکبر علیه‌السّلام برگزار شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین