عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۳۸۲
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴
حجت‌الاسلام‌ نظافت:
حجت‌الاسلام نظافت در جمع طلاب غیرایرانی مشهد گفت: حضرت زهرا (س) نه‌تنها برای بانوان بلکه برای تمام مؤمنان اعم از زن و مرد، اسوه و الگو هستند و باید به ایشان تأسی کرد.

عقیق: حجت‌الاسلام محمدجواد نظافت، در مراسم عزاداری دهه فاطمیه که با حضور طلاب و اساتید در محل جامعة المصطفی خراسان برگزار شد، اظهار داشت: حضرت زهرا (سلام الله علیها) به‌عنوان الگویی نه فقط برای بانوان بلکه برای همه مؤمنین مطرح هستند، همچنان که پیامبر اعظم (ص) نیز فقط برای مردان الگو نیستند؛ بلکه الگوی همه مؤمنین هستند. ازاین‌رو به‌واسطه اینکه حضرت زهرا (س) الگو هستند باید به ایشان تأسی کرد و ایشان را اسوه قرارداد.

وی بیان کرد: تأسی‌کردن و اسوه قراردادن، پیش‌نیازهایی دارد. خدای متعال در قرآن فرمود: «پیامبر الگوست نه برای همه آدمیان بلکه برای کسانی که به‌روز قیامت و خداوند امید دارند»؛ بنابراین اگر کسی اصلاً به قیامت و به مبدأ فکر نمی‌کند پیامبر (صلی الله علیه و آله) الگوی او نیست، در واقع باید اول با شخصیت‌های برجسته هم‌فکر، هم‌هدف، هم‌امید و هم‌آرزو شد تا در این صورت بتوانیم آن‌ها را الگوی خود قرار دهیم.

این مدرس حوزه علمیه عنوان کرد: بنابراین اگر امیدها، افکار، اهداف و آرزوهای ما از زندگی متفاوت با این شخصیت‌های برجسته است، نمی‌شود این بزرگواران را به‌عنوان اسوه انتخاب کرد. در واقع زمانی می‌توانیم با فردی در یک مسیر همراه او باشیم و حرکت کنیم که با او هم‌هدف باشیم.

حجت‌الاسلام نظافت خاطرنشان کرد: همین تعبیر در خطبه ۱۶۰ نهج‌البلاغه از امام علی (علیه السلام) نقل شده که پیامبر (صلی الله علیه و آله) پاک و پاکیزه را تأسی کن و اسوه قرار بده و هرکسی تأسی کند پیامبر اسوه خوب و برجسته‌ای است، هرکسی دلداری می‌خواهد پیامبر مایه دلداری است و اگر کسی دوست دارد که از تبار خوبان باشد پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) وسیله انتصاب خوبی است.

وی اظهار داشت: بنا به فرموده خداوند، سنخیت آدمیان با اولیای خدا بر سر ایمان و افکار است، با ایمان است که انسان سنخیت پیدا می‌کند. در حکمت‌های نهج‌البلاغه آمده است که امیر مؤمنان فرموده‌اند «اگر کسی مطیع خدا باشد رابطه پیامبر با او رابطه ولایتی است ولو از نظر خونی نزدیک یکدیگر نباشند».

این مدرس حوزه علمیه بیان کرد: لذا ما با یکدیگر برادر هستیم و این برادری که مؤمنین با یکدیگر دارند از هر نژاد، رنگ و جغرافیایی که باشند. در حقیقت برادری ایمانی مهم‌تر از برادری است که از یک مادر و پدر باشیم.

حجت‌الاسلام نظافت خاطرنشان کرد: در واقع هویت اصلی انسان ایمان و روح اوست. روایتی در همین خصوص آمده مبنی بر اینکه بسیار هستند برادرانی که از یک مادر زاده نشده‌اند، اما برادر یکدیگر هستند و این برادری گاهی از برادر تنی بهتر است. گاهی انسان برای ایمان روی صورت برادر تنی خود شمشیر می‌کشد و در زمان پیامبر نیز افرادی از یک خانواده بودند؛ اما در جبهه حق در مقابل یکدیگر قرار می‌گرفتند.

نمونه‌هایی از ساده‌زیستی رسول الله صلی الله علیه و آله

وی اظهار داشت: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) ساده‌زیست‌ترین بودند، مصرف و خوراکش از همه کمتر بود و شکم او نیز از همه خالی‌تر بود و همیشه منشأ خیروبرکت بودند و نه اینکه نداشتند؛ بلکه ایشان فکر خود را باخدا هماهنگ کرده بودند و دنیا در برابر ایشان بسیار کوچک بود.

وی با بیان اینکه هماهنگی افکار، اهداف، آمال و آرزوها را بسیار مهم عنوان کرد و ادامه داد: در واقع پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) دانست که خدای سبحان برخی چیزها را صغیر و برخی را نیز حقیر و مبغوض دانسته و گفته است که هر چیزی که بخواهد شما را از آخرت باز بدارد مبغوض من است. خداوند فرموده است که این دنیا حقیر و صغیر است و پیامبر نیز دنیا را در دل خود تحقیر کرد و حضرت زهرا (سلام الله علیها) نیز فکر خود را با پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) هماهنگ کردند و لذا اولین متأسی و مقتدی به پیامبر (صلی الله علیه و آله) شدند.

مدرس حوزه علمیه بیان کرد: امام علی (علیه السلام) فرمودند که اگر این عیب را داشته باشیم که آنچه را که خدا و رسولش دوست ندارد را دوست بداریم، برای آنچه که خدا و رسولش او را صغیر می‌دانند؛ اما ما برای آن ارزش قائل شویم، روزی فرامی‌رسد که در برابر امام‌زمان (عج) می‌ایستیم و شاید امروز با امر خدا ستیزه نکنیم؛ اما روزی در شرایطی قرار می‌گیریم که این کار را می‌کنیم، پس خوب است که این مشکل را ریشه‌ای حل کنیم.

حجت‌الاسلام نظافت عنوان کرد: اگر مشکلات را ریشه‌ای حل نکنیم روزی می‌جنگیم و بنا به فرموده امام علی (علیه السلام) در این صورت دیگر نمی‌توانیم در کنار آن‌ها حرکت کنیم. ریشه‌ای حل‌کردن مشکلات این است که دنیا را بزرگ ندانیم، چرا که دنیا وسیله‌ای برای رسیدن به آخرت و بستری برای رشد است و اگر دنیا را این‌گونه بدانیم خطرناک نیست و محبتش نیز نه‌تنها ایرادی ندارد؛ بلکه خوب هم هست.

وی خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان نمونه‌هایی را از ساده‌زیستی پیامبر (صلی الله علیه و آله) نقل کرده و فرموده‌اند که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) بر روی زمین غذا می‌خورد و مانند مستکبران برای خود شأن ویژه‌ای درست نمی‌کرد، مانند برده‌ها می‌نشست و تواضعشان هم شدیدترین تواضع بوده است، اگر کفششان پاره می‌شد آن را می‌دوخت و کارهای شخصی خود را انجام می‌داد تا عبودیت و تواضع و بندگی خود را نشان دهد. از طرفی حضرت زهرا (سلام الله علیها) هم خود را کنیز و بنده خدا می‌دانستند. حال کسی که بنده است باید شئون زندگی او نیز بندگی را نشان دهد.

مدرس حوزه علمیه اظهار داشت: پس این تواضع پیامبر (صلی الله علیه و آله) یکی از جلوه‌های مهم بندگی است و یکی از جلوه‌های تواضع نیز تواضع در مصرف و در مواجه با یکدیگر است و لذا حضرت زهرا (سلام الله علیها) از همه برای پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) دوست‌داشتنی‌تر بود، اما زندگی او از همه ساده‌تر بود و زندگی فقیرانه‌ای داشت.

حجت‌الاسلام نظافت تصریح کرد: درباره زندگی اهل‌بیت (علیهم السلام) می‌توان این‌گونه گفت که اهل‌بیت (علیهم السلام) در زمان خدمت به خلق نفر اول و در زمان مصرف نیز نفر آخر بودند. البته که ما نمی‌توانیم چنین زندگی داشته باشیم و این‌گونه عمل کنیم، اما باید فاصله‌های خود را با چنین زندگی کمتر کنیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین