عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۳۵
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۰
آیا امام عصر حج انجام می دهند؟ فرمود: دنیا برای مومن یک گام است. آن وقت نسبت به کسی که دنیا جز به وجود او و پدرانش برپا نیست، چطور؟ او هر ساله حج کرده و پدرانش را در مدینه، عراق و طوس زیارت می کند. . .
عقیق:مکیال المکارم فى فوائد الدعاء للقائم یکى از کتاب هاى ارزشمند شیعه، نوشته آیت‏اللّه‏ سیدمحمدتقى موسوى اصفهانى(1348 ـ 1301ق) است که به قصد اداء حق حضرت بقیة‏اللّه ـ که حقش بر گردن ما افزون‏تر از همه مردم است، احسانش بیشتر و بهتر از همه شامل حال خلق مى‏شود و نعمت ها و منت ها بر ما دارد ـ به رشته تحریر درآمده است. 

اصل کتاب به زبان عربى است و مؤلف در مقدمه مى‏نویسد: 
"چون ما نمى‏توانیم حقوق آن حضرت را ادا نماییم و شکر وجود و فیوضاتش را آن طور که شایسته است، به جا آوریم بر ما واجب است آن مقدار از اداى حقوق آن حضرت را که از دستمان ساخته است، انجام دهیم . . . بهترین امور در زمان غیبت آن حضرت، انتظار فرج آن بزرگوار و دعا براى تعجیل فرج او و اهتمام به آنچه مایه خشنودى آن جناب و مقرب شدن در آستان اوست، مى‏باشد."
 

زیارت آن حضرت از قبر امام حسین(ع) و سایر معصومین
سید شمس الدین در پاسخ راوی که پرسید: آیا امام عصر حج انجام می دهند؟ فرمود: دنیا برای مومن یک گام است، آن وقت نسبت به کسی که دنیا جز به وجود او و پدرانش برپا نیست، چطور؟ آری او هر ساله حج به جا می آورد و پدرانش را در مدینه و عراق و طوس زیارت می کند.
 

شباهت به ائمه معصومین(ع)
و اما حضرت ابوالحسن علی بن موسی الرضا(ع) خداوند ریاست و مقام ظاهری را برای آن حضرت قرار داد. به طوری که برای پدران طاهرینش واقع نشده بود و تقیه و ترس در زمان آن حضرت تا حدودی برداشته شد، قائم که خداوند متعال ترسش را به امنیت بدل خواهد ساخت و او را در زمین اقتدار و تسلطی خواهد داد که برای احدی از پیشینیان میسر نشده است و غلبه آن حضرت بر تمام جهان مانند غلبه سلطان روز است بر سلطان شب تار.

نکته اینکه از آن حضرت به روز تعبیر شده آن است که وقتی سلطان روز آشکار می شود، تاریکی شب را مقهور و مغلوب می کند. قائم نیز همین طور است که چون ظاهر شود، دولت باطل را مقهور ساخته و بر آن پیروز گردد و نیز هنگامی که روز فرا می رسد، جهانی به نور خورشید روشن می شود.

به طوری که مردم از نور خورشید و ماه بی نیاز شوند چنانکه در حدیث آمده – و نیز با آمدن روز همه مخلوقات از انسان و حیوان و غیره بهره مند می گردنند و هر کدام به مقدار ظرفیت و استعداد خود از نور خورشید استفاده می کنند.

امام عصر(ع) هم هنگامی که ظهور می کند تمام مخلوقات از نور آن حضرت بهره می برند و هر یک به قدر ظرفیت و استعداد خود از وجود اقدسش استفاده می کنند.


منبع: شبستان

211008



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین