عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۳۴۰
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
پای درس آقا|
مقام معظم رهبری می‌فرمایند: حضرت زهرا(س) دختر عالی‌مقام پیغمبر است، دختری که پیغمبر دست او را می‌بوسد، جلوی پای او بلند می‌شود، در هر سفر آخرین دیدار او از خانه‌ زهرا است و از آنجا به سفر می‌رود.

عقیق: حضرت زهرا(س) از مهم‌ترین و مقدس‌ترین چهره‌های اسلامی است که نزد عموم مسلمانان از جایگاه خاصی برخوردار است. فضل ایشان نه به دلیل صرفاً دختر پیامبر بودن، بلکه در سیره و زیستشان است. در ادامه سخنانی از رهبر معظم انقلاب را درباره حضرت زهرا(س) می‌خوانید.

سرسلسله نسل پاکان

درباره‌ حضرت زهرا (سلام الله علیها) با همین چشم مادی ظاهربین که نگاه کنیم می‌بینیم که این بزرگوار از طرفی دختر عالی‌مقام پیغمبر است، دختری که پیغمبر دست او را می‌بوسد، جلوی پای او بلند می‌شود، در هر سفر آخرین دیدار او از خانه‌ زهرا است و از آنجا به سفر می‌رود، از سفر که برمی‌گردد اوّلین جایی که سر می‌زند و سلام می‌کند خانه‌ زهرا است؛ یک چنین دختری. از طرفی بانویی دارای عصمت است؛ مرتبه‌ عصمت مرتبه‌ عجیبی است، منزلت فوق‌العاده‌ای است.

از طرفی هم‌تراز علیّ‌بن‌ابی‌طالب است؛ علیّ‌بن‌ابی‌طالب با آن عظمت، علیّ‌بن‌ابی‌طالبی که چشم عالَم وجود شبیه او را بعد از پیغمبر مشاهده نکرده؛ فاطمه‌ زهرا (سلام الله علیها) همسرِ هم‌تراز یک چنین شخصیّتی است. از طرفی مادر چهار خورشید درخشان است که دو نفرشان امام معصومند و از طرفی سرسلسله‌ نسل مبارک پیغمبر اعظم است که امروز بحمدالله بعد از ۱۴۰۰ سال، میلیون‌ها انسان در سراسر جهان به این نسبت مفتخرند؛ سرسلسله‌ این نسبت فاطمه‌ زهرا (سلام الله علیها) است.(۱۳۹۹/۱۱/۱۵)

تجسّم عالی‌ترین مفاهیم انسانی و اسلامی

حضرت زهرا(س) تجسّم عالی‌ترین مفاهیم انسانی و اسلامی در مورد زن است، که به اینها باید توجّه کرد؛ درس فاطمه‌ زهرا بیشتر این موارد است. برخی از مفاهیم اسلامی مفاهیم اختصاصی است، مثل مادری، همسری، کدبانویی، تربیت فرزند؛ در همه‌ اینها اوج قلّه‌ تصوّر، حضرت فاطمه‌ زهرا (سلام الله علیها) است. در عرصه‌ تربیت فرزند، در عرصه‌ همکاری با شوهر، در عرصه‌های مشترک و در آن چیزهایی که بین زن و مرد مشترک است، مثل بندگی خدا وظایف بزرگ مثل بندگی خدا وضعیّت فاطمه‌ی زهرا (سلام الله علیها) یک وضعیّت فوق‌العاده اعجاب‌انگیز و مهم است.

امام حسن مجتبی (سلام الله علیه) می‌گوید شب جمعه تا صبح مادرم بیدار بود، عبادت می‌کرد، هر وقت صدای او را شنیدم، دیدم برای دیگران دارد دعا می‌کند، صبح گفتم مادر! برای دیگران دعا کردی، برای خودت دعا نکردی، فرمود پسرم! اَلجارَ ثُمَّ الدَّار، این درس است. در قضیّه‌ [نزول سوره‌] هل‌اَتیٰ [آمده است که] «اِنَّما نُطعِمُکُم لِوَجهِ الله»؛ من این را به عنوان یک درس برای امّت اسلامی، برای جامعه‌ اسلامی، برای جمهوری اسلامی تلّقی می‌کنم که کار با اخلاص انجام بگیرد. حسن بصری که از زهّاد ثمانیّه‌ معروف است و زاویه هم دارد با اهل‌بیت، می‌گوید که «ما کان فی هذه الامّة اعبد من فاطمة کانت تقوم حتّی تورّم قدماها». معنای این تعبیر «ما کان اعبد من فاطمة» این نیست که شبیه او و به اندازه‌ او تعدادی وجود داشتند؛ نه، در تعبیرات عربی معنایش این است که هیچ کس در امّت، مانند او نبود از لحاظ عبادت.

این را حسن بصری می‌گوید؛ حسن بصری دوران فاطمه‌ زهرا را درک نکرده، امّا اینکه این طور قاطع این حرف را میزند نشان می‌دهد این جزو مسلّمات و متواتراتی بوده است که در آن زمان وجود داشته. اینکه وظیفه‌ عبادت، بعد وظیفه‌ امر به معروف و مجاهدت، یعنی حضور در آن میدان عجیبی که بنا بود سرنوشت امّت اسلام در آن میدان تعیین بشود و آن حضور طوفانی عجیب فاطمه‌ زهرا با آن خطبه‌های عجیب. نقشه‌ جامع هویّت زن در منطق اسلام این است؛ مادر خوب، همسر خوب، مجاهد فی‌سبیل‌الله، در عین حال کدبانو، مدیر خانه، و در عین حال عابد و بنده‌ خدای متعال. و در نهایت، فاطمه‌ی زهرا (سلام الله علیها) نشان داد که زن می‌تواند به رتبه‌ عالی عصمت برسد که اینها خصوصیّات این بزرگوار است.(۱۳۹۹/۱۱/۱۵)


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین