عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۳۰۲
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۹
نخستین جایزه کتاب مداحان مؤلف و شب شعر حماسه مظلومیت و اقتدار امشب در خانه کتاب تهران برگزار و در آن از ۱۵ مداح تقدیر شد.

عقیق: نخستین جایزه کتاب مداحان مؤلف و شب شعر حماسه مظلومیت و اقتدار با هدف با تجلیل از برگزیدگان این جایزه امشب یکشنبه ۲۸ آبان‌ماه ۱۴۰۲ به همت خانه مداحان، سازمان هیأت و تشکل‌های دینی، خانه کتاب و ادبیات، صندوق اعتباری هنر در خانه کتاب برگزار شد.

در ابتدای این مراسم علی‌اکبر حائری مداح اهل بیت(ع) به مناسبت میلاد حضرت زینب(س) به مدح‌خوانی پرداخت.

جایزه کتاب مداحان مؤلف هرسال برگزار می‌شود

مرتضی طاهری رئیس هیأت مدیره خانه مداحان در این مراسم اظهار داشت: اتفاق مبارکی رقم خورد به پیشنهاد مسؤولان باغ کتاب و جلساتی برگزار شد و مسؤولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان هیأت و تشکل‌های دینی و کنفرانس بین‌المللی حمایت از فلسطین ما را در برگزاری این جایزه حمایت کردند.

وی افزود: این همایش اول است و بناست سالانه این همایش برگزار شود. مهمترین هدف این جریان، اطلاع‌رسانی به مردم است تا بدانند مداحان جماعتی فرهیخته و باسواد هستند.

طاهری گفت: گاهی در رسانه‌ها اعلام می‌شود سعید حدادیان استاد فلان دانشگاه شد افراد مغرض شبهه پراکنی می‌کنند زیرا ما سطح فرهیختگی مداحان را تشریح نکردیم. درحالی که مداحان پزشک و روانشناس و... داریم که در این همایش آثار تألیفی خود را ارسال کردند.

اعلام آمادگی باغ کتاب برای انتشار کتاب‌های مداحان

مجید صادقیان قائم‌مقام باغ کتاب تهران در این مراسم در این مراسم اظهار داشت: آماده هستیم تا برای همکاری و ادامه این جایزه کمک دهیم.‌ پیشنهاد می‌دهم که کتاب‌های برگزیده این مسابقه و کتاب‌های مدنظر خانه مداحان با حمایت ما چاپ شود و برای تبلیغ و فروش این آثار هم کمک می‌دهیم.

در بخش بعدی این مراسم حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی از اعضای هیأت علمی خانه مداحان به شعرخوانی پرداخت.

در ادامه مراسم گروه سرود ابناءالزهرا(س) سرود تولید شده سازمان هیأت و تشکل‌های دینی سروده محمد رسولی برای کودکان غزه را خواندند.

در بخش بعدی مراسم محمدرضا طهماسبی، احمد بابایی، حمید هنرجو، امیررضا رشیدی، مرتضی حیدری آل‌کثیر شاعران آئینی و محمد رسولی شاعر آئینی و نوحه‌سرا به شعرخوانی پرداخت.

شعرخوانی علی انسانی درباره جنایات رژیم صهیونسیتی

سپس استاد علی انسانی شاعر آئینی و مداح اهل بیت(ع) به شعرخوانی پرداخت. او این شعر را خواند:

زبان آبستن موساست می‌آید عصا برکف
نزول آیه فتح است و از بحرین جبریلش
دم نصر من اللهی قریب است و یرید الله
ببین بلعد دو صد فرعون را یک موج از نیلش
مرا این جاده پر گرد گوید مرد در راه است
سواری که رخش سازد پیاده شاه با فیلش
قیامت می‌کند گر قامت افرازد که می‌بیند
سراسر سروها استاده برپا بحر تجلیلش
چه کس دارد نصیبی از حضور حضرت غایب
جهان گوش است تا کی بشنود تکبیر و تحریرش
و اما عدو اصحاب فیل است، فلسطین کعبه امروز
خدا پیدا شده ای ابرهه، طیرا ابابیلش

سپس استاد غلامرضا سازگار شاعر آئینی دو بیت کوناه در مدح امیرالمؤمنین(ع) خواند.

باباخانی: این همایش نشان دهنده ظرفیت بالای مداحان و هیأت‌هاست

حجت‌الاسلام مجید باباخانی رییس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی در این مراسم اظهار داشت: حاح مرتضی طاهری مسیر مرحوم آهی را ادامه می‌دهد و بارهای زمین مانده را بلند کرده است. اتفاق رقم خورده ظرفیت‌های هیأت و مداحی را نشان می‌دهد که می‌تواند بارهای زمین مانده را بردارد.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی این مراسم با اشاره به حوادث این روزهای غزه اظهارداشت: این میزان جنایت و قساوت و نسل‌کشی از یک رژیم کودک‌کش موجب جابجایی مرزهای وقاحت و بی‌حرمتی شده است. آنها هزاران کودک را به شهادت رساندند و ده‌ها هزار بمب بر سر مردم مظلوم ریخته است.

وی با اشاره به اینکه غزه ۴۲ کیلومتر طول و ده کیلومتر عرض دارد که پر تراکم ترین نقطه دنیا از منظر جمعیت است، گفت: جامعه مداح و ستایشگر ما از روز نخست پای کار اتفاقات فلسطین بودند که جای تشکر دارد. مداحان در جامعه ایمانی ما نقش بالایی دارند. خودم و اطرافیانم و دیگر مردم کشور از کودکی و همان روزهای نخست با شور و اشتیاق مداحان با مسیر اهل بیت آشنا شدیم.

اسماعیلی گفت: از دعبل خزاعی تا شخصیت‌های بسیار در طول تاریخ، فهم بسیار مهمی در شکل‌گیری جامعه ایمانی ما و نهضت انقلاب اسلامی دارند. انقلاب و نهضت ما فاطمی الحدوث و حسینی البقا است. نام حسین بن علی این نهضت را اینچنین خروشان نگه داشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه هرچه داریم در همین مجالس روضه و سینه‌زنی به دست آوردیم تصریح کرد: با اشعار استاد سازگار دم گرفتیم و گریه گرفتیم. آن شعری که برای شب غسل حضرت زهراست: «بریز آب روان اسماء...» یا استاد انسانی که من هرهفته به جلسه ایشان در آبسردار می‌رفتم. روح و جان ما با این مداحان طراوت گرفته است.

وی با بیان اینکه ما نسبت به این مداحان بدهکار هستیم تصریح کرد: در حوزه اداری ما نتوانستیم حق آنان را ادا کنیم. ان شاء الله بتوانیم در این دولت مردمی که افتخار رییس آن، روضه‌داری اهل بیت است. دولت خود را خادم همه مردم به خصوص جامعه دینی و ستایشگران می‌داند.

در این مراسم از مداحان مولف برگزیده به انتخاب هیأت داوران به شرح زیر تقدیر شد:

۱.حاج غلامرضا سازگار
۲.حاج علی انسانی
۳.حاج یدالله بهتاش
۴.حاج محسن حافظی
۵.حاج حسین شمسایی
۶.حاج قاسم رضایی
۷.حاج مهدی آصفی
۸.حسین محمدی فام
۹.حمیدرضا رضوانی‌پور
۱۰.علی اکبر حائری
۱۱. حاج محمود تاری
۱۲.عباس دلجویی
۱۳. زین العابدین غلام
۱۴. خانم محدثه سادات حسینی
۱۵. محمد فراهانی


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین