عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۱۹۶
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۵
حجت‌الاسلام باباخانی:
رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی ا اشاره به اینکه هیأت‌ها و تشکل‌های دینی از عشق و ارادت مردم ایجاد شده و همین منشاء اثر است، گفت: در چنین حالتی وقتی کاری صورت بگیرد خود مردم هم همکاری می‌کنند و وارد صحنه می‌شوند.

عقیق: همایش ۳ روزه هم‌اندیشی ۷ شبکه فعال هیأت و مداحی استان‌ها با عنوان «میان داران جهاد ۲» صبح امروز چهارشنبه هفدهم آبان‌ماه با حضور دبیران شورای هم‌آهنگی شبکه‌های هیأت، رؤساء شورای هیأت‌های مذهبی کشور،‌ رؤساء کانون‌های فرهنگی-تبلیغی کشور، رؤساء کانون مداحان کشور، سرپرست‌های کانون مداحان بانوان کشور، نمایندگان بنیاد دعبل خزاعی و مسئولین اداره تشکل‌های دینی در تهران آغاز به گار کرد.

هیأت‌ها و تشکل‌های دینی از عشق و ارادت مردم ایجاد شده است

جهاد با نفس، جهاد اکبر است

حجت‌الاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی در مراسم افتتاحیه این همایش اظهارداشت: در یکی از سریه‌ها که اصحاب رسول‌الله(ص) از یک جنگ بازگشتند. پیامبر(ص) وقتی با این گروه مواجه شد فرمودند مرحبا به شما که جهاد اصغر را انجام دادید اما جهاد اکبر باقی مانده است. این فرمایش موجب تعجب آنان شد که به راستی جهاد اکبر چیست؟ پیامبر در پاسخ جهاد با نفس را جهاد اکبر نامیدند.

وی ادامه داد: بزرگانی مثل امام خمینی(ره) در شرح چهل حدیث، مفصل درمورد این موضوع سخن گفته است. در جهاد اصغر دشمن مشخص است و اگر فرد، ضربه‌ای هم بخورد جانباز می‌شود و افتخار دارد اما در جهاد اکبر این چنین نیست. در جهاد اکبر دشمن مشخص نیست و از سمتی هم ضربه خوردن در این عرصه نبرد موجب خسران است.

هیأت‌ها و تشکل‌های دینی از عشق و ارادت مردم ایجاد شده است

اطاعت نکردن از کفار جهاد بزرگ‌تر است

باباخانی با اشاره به اینکه نهضت خودسازی در تشکل‌ها و شبکه‌های دینی را باید در همین راستا جدی بگیریم و از اساتید اخلاق بیشتر بهره‌مند شویم، گفت: آیه۵۲ سوره فرقان که رهبر انقلاب هم بر آن تاکید دارند اطاعت نکردن از کفار را جهاد کبیر شناخته است. تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا.

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی با بیان اینکه جنگ سخت است و ما بنا به خاطرات جنگ این را شاهد بودیم که چه دشواری و سختی‌ دارد، گفت: خیلی از مدعیان حزب‌اللهی بودند که موقع جنگ جا زدند و در جنگ حاضر نشدند. دفاع مقدس سخت بود اما خداوند در قرآن می‌فرماید اطاعت نکردن از کفار جهاد بزرگ‌تر است. جهاد یعنی تمام توان را به میدان بیاوریم، لذا کسی که یک تلاشی می‌کند، مجاهد نیست بلکه جهاد فکری و اندیشه‌ای با تجهیز شدن به آموزه‌های اسلامی باید صورت بگیرد.

مشکل ما در کار فرهنگی، پول نیست بلکه طراحی و هم‌افزایی است

وی اضافه کرد: نمی‌شود به قرآن و عترت مسلح نشد و وارد جهاد فکری شد. هنوز ما با افق خود فاصله داریم. اغتشاشات سال گذشته خیلی‌ها را بیدار کرد و نشان داد چگونه بسیاری از پیام‌های انقلاب به نسل جدید نرسیده است. ما نتوانستیم به این نسل موضوعات را برسانیم و این نقص صرفاً برآمده از کمبود امکانات نیست، بلکه بنا به آیه قرآن باید تمام توان را گذاشت. کسی که چنین باشد درها و راه‌ها به رویش باز می‌شود و مدد الهی شاملش می‌شود.

هیأت‌ها و تشکل‌های دینی از عشق و ارادت مردم ایجاد شده است

باباخانی با بیان اینکه تصور من این است که مشکل اول ما پول نیست، بلکه در طراحی و هم‌افزایی و هم‌دلی ضعف داریم. اگر آن خودسازی و جهاد کبیر صورت بگیرد، خداوند باب‌های خود را باز خواهد کرد. آقای نظافت، از اساتید نهج‌البلاغه از این کتاب استنباط کرد که در کار فرهنگی اول باید ایده و عزم ایجاد شود و کار صورت بگیرد تا بعد مدد الهی شامل حال شود.

پرچمداران جهاد تبیین و جهاد امید

وی با اشاره به اینکه هیأت‌ها و تشکل‌های دینی از عشق و ارادت مردم ایجاد شده و همین منشاء اثر است، گفت: در چنین حالتی وقتی کاری صورت بگیرد خود مردم هم همکاری می‌کنند و وارد صحنه می‌شوند. مثلاً سر همین ماجرای فلسطین که تمام نقاب‌های تزویر از چهره اسرائیل کنار رفت و شکستش روشن شد، بازهم برای جوان ما شبه و سوال وجود دارد؛ این نشان می‌دهد ما به خوبی نتوانستیم جهاد تبیین انجام دهیم. رهبر انقلاب فرمود تبیین باید طوری صورت بگیرد که مثل روز روشن باشد.

باباخانی گفت: کار هیأت و تشکل‌ها، کار زینبی است یعنی باید تبیین کرد. اگر ما به خوبی جهاد تبیین را انجام دهیم و این معارف و حقایق به جان جوان بنشیند، کارمان را انجام داده‌ایم و گرنه شکست خورده‌ایم. شبکه‌های معاند به گونه‌ای القا می‌کنند که وضعیت ایران از عراق و افغانستان هم بدتر است. یعنی القایشان این است که هیچ خدمت و اتفاقات مثبتی رخ نداده است. در همین راستاست که رهبری جهاد امید را مطرح کردند. شما پرچمدار این نهضت هستید.

هیأت‌ها و تشکل‌های دینی از عشق و ارادت مردم ایجاد شده است

شیعه به بهانه ظهور نباید منفعل و ساکت باشد

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی برخی مجالس عزا و روضه گاهی ممکن است مانند مسجد ضرار باشد، یعنی برخی مداحان خودشان احساس ناامیدی را تولید کنند و بگویند امام زمان(عج) فقط باید بیاید، تصریح کرد: بله ما هم معتقدیم به اینکه چاره اصلی ظهور است اما شیعه به این بهانه نباید منفعل و ساکت باشد، شیعه کف میدان است. اگر به سنن الهی اعتقاد داشته باشیم، سست نخواهیم شد و به تلاش و جهاد ادامه خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه ما متاسفانه در تولید محتوا ضعیف هستیم، گفت: برای همین نیازمند نهضت تولید محتوا هستیم. تولید یه فیلم سینمایی همه‌جور پسند سخت است، اما ایجاد نهضت تولید اثرش بیشتر است. مثلا هوای نو در موضوع هیأت ذیل این موضوع وارد شده است. همچنین ما می‌توانیم کار خوب دیگران را بازتاب دهیم و دائما تاکید نکنیم کار با آرم خودمان شکل بگیرد.

هیأت‌ها و تشکل‌های دینی از عشق و ارادت مردم ایجاد شده است

بخش پایانی این جلسه به پرسش و پاسخ حاضران در جلسه با رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی سپری شد. تشکیل مجامع تخصصی شبکه‌ها حوزه هیأت و مداحی برنامه‌های دیگر روز نخست این همایش است که با موضوعات بررسی برنامه‌ها و شعار مشترک هیأت‌ها در ایام عزاداری فاطمیه ۱۴۰۲، تشریح رویکرد جهاد تبیین در فاطمیه، بررسی نقش هیأت‌ها در روشنگری ابعاد عملیات طوفان الاقصی گروه‌های مقاومت فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و ... بحث و تبادل نظر خواهند کرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین