عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۱۹۵
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
در ماه‌های اخیر بازار خرید و فروش فیش عمره مفرده داغ شده است، اما مردم درباره نحوه واگذاری این فیش‌ها اطلاع دقیقی ندارند و برای تهیه آن سردرگم شده‌اند. مسؤولان سازمان حج و زیارت هم حاضر به پاسخگویی در این زمینه نیستند.

عقیق: از سال ۹۰ تاکنون فیش عمره دیگر از سوی سازمان حج و زیارت به زائران واگذار نشده است. پس از آن هم در سال ۹۴ عمره متوقف شد و تاکنون حدود ۶ میلیون نفر در نوبت اعزام هستند.

نقش سازمان حج و زیارت در واگذاری فیش عمره

با توجه به اینکه به گفته محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عمره مفرده از پایان آذر برقرار می‌شود، برخی از متقاضیان این سفر که فیش ندارند، قصد خرید آن را دارند. از طرفی هم بسیاری در آن سال‌ها فیش تهیه کرده‌اند که اکنون ازدواج کرده یا فرزندی به دنیا آورده‌اند و دوست دارند که این سفر را به صورت خانوادگی تجربه کنند، اطلاعی از نحوه خرید فیش عمره ندارند.

فاطمه نوری، یکی از متقاضیان خرید فیش عمره می‌گوید: در اینترنت چند بار جست‌وجو کردم تا بتوانم سایتی معتبر برای خرید فیش عمره پیدا کنم، اما به هیچ منبعی نرسیدم و نمی‌دانم باید فیش را از کجا بخرم. 

بسیاری هم همچنان تصور می‌کنند با مراجعه به سازمان حج و زیارت می‌توانند فیش عمره بخرند، در حالی که سازمان حج و زیارت به صورت رسمی دیگر فیشی برای واگذاری به متقاضیان عمره ندارد.

پاسخگو نبودن مسؤولان سازمان حج و زیارت برای موضوع عمره

خبرگزاری فارس چند بار سعی کرد با مسؤولان این سازمان درباره نحوه واگذاری فیش عمره و اطلاع‌رسانی در این باره بدون توجه به جزئیات برقراری عمره گفت‌وگو کند که هیچ کدام از مسؤولان این سازمان پاسخگو‌ نبودند. 

با این‌وجود، با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که سازمان حج و زیارت هیچ سامانه یا حتی برنامه‌ای برای واگذاری فیش عمره ندارد و با توجه به تعطیلی ۸ ساله اعزام عمره‌گزاران ایرانی به سرزمین وحی، رؤوسای این سازمان در دوره‌های مختلف هم فکری برای ساماندهی دارندگان آن نداشته‌اند.

قوانینی برای واگذاری فیش عمره وجود ندارد

نبود ضوابط در زمینه خرید و فروش فیش عمره در حالی است که برای حج تمتع سامانه تشرف از سوی سازمان حج و زیارت طراحی شده تا پلی برای ارتباط بین دارندگان فیش حج که قصد فروش آن را دارند، با خریداران آن برقرار کند. البته در این سامانه هم فیش‌ها قیمت‌گذاری نمی‌شود، چرا که مسؤولان سازمان حج و زیارت معتقدند در صورت ورود در عرصه قیمت‌گذاری، ممکن است شبهاتی ایجاد شود.

از آنجایی که سازمان حج و زیارت رسماً اقدام به خرید و فروش فیش عمره نمی‌کند و افراد برای تهیه فیش باید از طریق سایت‌ها یا حتی دفاتر زیارتی اقدام کنند، دارندگان فیش عمره با قیمت‌های مختلف فیش خود را به متقاضیان واگذار می‌کنند. افراد هم که چاره‌ای جز خرید فیش عمره از ودیعه‌گذاران ندارند، حاضر به پرداخت هزینه بالا می‌شوند.

جولان دلالان در خرید و فروش فیش عمره

در گزارشی به قیمت‌های مختلف فیش عمره در بازار آزاد اشاره کردیم (اینجا بخوانید) اما انتظار می‌رود، سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام موضوع واگذاری فیش‌های عمره را ساماندهی کند یا تدابیری برای قطع دست دلالان در این عرصه اتخاذ کند.

هم‌اکنون فیش عمره در دفاتر زیارتی و حتی توسط اشخاص با قیمت‌های مختلف عرضه می‌شود. از طرفی هم مردم هنوز نمی‌دانند که از کجا باید فیش عمره خریداری کنند.


سامانه تشرف برای واگذاری فیش حج تمتع

بر همین اساس، بازار خرید و فروش فیش عمره در سایت‌ها داغ شده و دلال‌ها هم با قیمت پایین از ودیعه‌گذاران فیش را خریده و با قیمت بالا به متقاضیان زیارت خانه خدا می‌فروشند. علی مؤمنی، یکی از فرشندگان فیش عمره می‌گوید: من یک فیش عمره برای سال ۸۹ داشتم که با قیمت ۱۲ میلیون تومان به یکی از دفاتر زیارتی فروختم. در حالی که همکارم در روزهای اخیر فیش عمره را با قیمت ۲۲ میلیون تومان خرید. این سود ۱۰ میلیون تومانی را چه افرادی می‌برند؟

نبود نظارت در خرید و فروش فیش عمره، صدای دفاتر زیارتی را هم درآورد 

نابسامانی در واگذاری فیش عمره صدای برخی از مدیران دفاتر زیارتی را هم درآورده است. محسن قاسمی، یکی از مدیران دفاتر زیارتی می‌گوید: «ما درباره فیش عمره هیچ نظام و قانونی نداریم و در هفته‌های اخیر برخی فروشندگان فیش، پس از واگذاری آن به دیگری، متوجه قیمت بالاتر آن شده و از فروش آن منصرف شدند.»

سهیل غلامی، یکی دیگر از مسؤولان دفاتر زیارتی می‌گوید: ‌«بعضی اوقات به دلیل نبود قوانین، شاهد نارضایتی خریدار و فروشنده فیش عمره هستیم.»

مسؤولان وقت سازمان حج و زیارت  در سال‌های گذشته نیز به نبود قوانین در زمینه ساماندهی بیش‌های عمره اشاره کرده و معتقد بودند که در وظایف محوله و رسالت سازمان حج و زیارت چنین اموری تعریف نشده است. این سازمان در دوره‌هایی ثبت‌نام از متقاضیان عمره را انجام داد و فیش‌ها را با ودیعه‌گذاری متقاضیان در بانک‌های ملی و ملت در اختیار افراد قرار داد. اکنون هم وظیفه‌ای در زمینه واگذاری نداشته و در صورت اعزام، می‌تواند از دارندگان فیش ثبت‌نام نهایی به عمل بیاورد.

به گزارش فارس، فیش عمره مفرده در آخرین دوره به مبلغ ۸۰۰ هزار تومان به زائران واگذار شده که سپرده‌گذاران نمی‌دانند این سود این مبلغ چقدر شده است. خبرنگار فارس تلاش می‌کند در این باره به اطلاعات دقیقی دست یابد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین