عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۱۹۴
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸
تصاویر|
حجت‌الاسلام مددی، امام جماعت محله روستای بارده چهارمحال و بختیاری است که با کار تشکیلاتی خود توانسته گره‌گشای مشکلات مردم باشد. او از همین طریق برای ۱۸۵ نفر اشتغال‌زایی کرده است.

عقیق: در شهرستان «بُن» روستای «بارده» از توابع استان چهارمحال و بختیاری، یک مسجد، مرکز فعالیت‌های گسترده فرهنگی و اجتماعی شده است. خیرین تکلیف روشنی دارند؛ در این شهرستان می‌دانند اگر بخواهند کمکی کنند باید به کجا مراجعه کنند و نیازمندان هم می‌دانند در این خانه خدا بندگانی هستند که برای رضای خدا دست نیازمندان را می‌گیرند. تمام این اتفاقات به همت امام محله این روستا رقم خورده است. حجت‌الاسلام سیدآیت‌الله مددی که امام جماعت مسجدجامع روستای بارده است و تحصیلاتش سطح ۳ حوزه است.


حجت‌الاسلام سید آیت الله مددی امام محله روستای بارده

۳۰ مبلغ خواهر و برادر در مدارس شهرستان فعالیت دارند

مددی ۱۰ سالی است که فعالیت تبلیغی انجام می‌دهد و چهار سال است که در شهرستان بن و در مسجدجامع روستای بارده فعالیت می‌کند. او علاوه بر اینکه رئیس مجمع بسیجیان شهرستان بُن است، معاونت تبلیغی شهرستان را هم برعهده دارد و ۳۰ نیروی مبلغ خواهر و برادر را گردهم آورده که در مدارس برای دانش آموزان جلسات و برنامه‌های فرهنگی مختلف برگزار می‌کنند.


طلبه‌ها برای تبلیغ به مدارس شهرستان می‌روند

راه‌اندازی کارگروه «مسجد تراز» در شهرستان

او خودش در شهرستان بُن دبیر ۵۲ گروه جهادی است که برای رسیدگی بهتر به کار کردم و رونق فعالیت‌های فرهنگی یک کارگروه به نام «مسجد تراز» تشکیل داده که ذیل آن چند گروه شکل گرفته است و در زمینه‌های مختلفی مشغول به فعالیت هستند. حجت‌الاسلام مددی می‌گوید: گروه‌های فرهنگی، کارگری، کشاورزی، خانواده، بانوان، بهداشتی، اقتصادی، کارآفرینی و عمرانی تشکیل دادیم که ماهی یک بار جلسه عمومی برای روسای گروه‌ها برگزار می‌شود و مسائل و مشکلات مورد بررسی قرار می‌گیرند. در واقع هر کارگروه پیش از تشکیل این جلسه عمومی، جلساتی برگزار کرده و مصوبات آن جلسه برای پیگیری توسط نماینده کارگروه مطرح می‌شود. بعد از بررسی در جلسه عمومی برای پیگیری اقدام می‌شود.»


گروه جهادی مسجد خانه‌های روستاییان را بازسازی می‌کند

گروه جهادی که متولی رفع مشکلات شهرستان است

در مسجدجامع یک گروه جهادی به نام «شهید اکبر انصاری» تشکیل شده که مصوبات کارگروه‌ها برای پیگیری به این جهادگران سپرده می‌شود. آن‌ها بعد از بازدید و بررسی، اعتبارسنجی می‌کنند. این امام محله می‌گوید: «به‌طور مثال آن‌ها تعیین می‌کنند که اگر قرار است کارهای عمرانی در یک روستا انجام شود، چقدر اعتبار نیاز است! و این هزینه چطور باید تأمین شود. این گروه جهادی در روستاها فعال است و به روستاییان در تعمیر ساختمان‌ها کمک بسیاری کرده است.»

جوانان در این کارگروه‌ها مغفول نیستند و همه کارگروه‌ها در زیر مجموعه خود یک گروه جوان دارند که مسائل و مشکلات آن‌ها هم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

۴۵۰ نفر زیرپوشش مرکز نیکوکاری مسجد هستند

مددی با همان روحیه تشکیلاتی و جهادی توانسته مسجد روستا را در زمینه نیکوکاری هم پیشتاز کند. او با کراهت خاصی که خیلی تمایل به ارائه گزارش در این‌باره ندارد، می‌گوید: «کار خیر به مخفی بودنش اهمیت دارد.» و ادامه می‌دهد: «برای خدمت رساندن به نیازمندان، سه سال پیش مجوز تأسیس مرکز نیکوکاری امام رضا(ع) را گرفتم که ۴۵۰ نفر را برای خدمت‌رسانی زیرپوشش دارد که در آن افراد نیازمند، بدسرپرست و بیمار عضو هستند و خدماتی را دریافت می‌کنند.»


برگزاری کارگاه تحکیم خانواده در مسجد

مسجد فقط محل نمازخواندن نیست

این امام محله معتقد است که مسجد فقط محل نماز خواندن نیست و در کنار آن باید اعمال عبادی دیگر مانند کمک به نیازمندان هم انجام شود. به همین دلیل، کمک به تشکیل خانواده جوانان کم‌بضاعت مثل اشتغال‌آفرینی برای بانوان هم در این مسجد انجام شده است. حجت‌الاسلام مددی می‌گوید: در مسجد ما برای جوانان، کارگاه قبل و بعد از ازدواج تشکیل می‌شود. در بحث جهاد تبیین و فرزندآوری هم برای آن‌ها جلسه برگزار می‌کنیم. از طریق مرکز نیکوکاری استاد می‌آوریم و با مرکز بهداشت تفاهم‌نامه داریم تا مشاور و کارشناس برای جلسات ما درنظر بگیرند.»


در مجموع برای ۱۸۵ روستایی اشتغال ایجاد شد

اشتغال‌زایی برای اهالی روستا 

از دیگر فعالیت‌های مسجدجامع روستای بارده، حوزه کارآفرینی است که حجت الاسلام مددی در این زمینه تلاش کرده است تا بتواند کارآفرینان را با روستاییان ارتباط دهد. به این گونه که ۳ کارآفرین روستا که در زمینه گیاهان دارویی و عرقیجات، زعفران کاری و بسته بندی مغز بادام فعالیت می‌کنند، نیروی کار خود را از اهالی روستای بارده تأمین می‌کنند. این امام محله می‌گوید: «در هر فصل هم برای اهالی روستا کارهای مناسب آن فصل وجود دارد که باعث اشتغال آفرینی برای روستاییان می‌شود. از این طریق برای حدود ۱۵۰ نفر از اهالی روستا محل درآمدی فراهم شده است که این عدد، منهای بانوان قالیباف است.»

۳۵ بانوی بدسرپرست روستا قالیباف شدند

این طلبه می‌گوید: در زمینه اشتغال‌زایی با بنیاد برکت و کمیته امداد تفاهمنامه امضا کرده‌ایم تا خانم‌هایی که توانایی بافت قالی را دارند، معرفی شده تا وام دریافت کنند و قالیبافی کنند. هم اکنون در روستای بارده از این طریق ۳۵ بانوی سرپرست خانوار به کار تولید فرش مشغول شده‌اند.»

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین