عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۱۷۶
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷
با توجه به اختصاص ارز مسافرتی به سفر هوایی عتبات، هزینه این سفر‌ها با اعزام‌های زمینی چندان تفاوتی ندارند. مدیر یکی از دفاتر زیارتی می‌گوید: بیش از ۶۰ درصد زائران متقاضی سفر هوایی عتبات هستند.

عقیق: سفرهای زمینی عتبات از اوایل سال جاری با تقاضای بسیاری همراه بود و بیشتر زائران به دلیل گرانی سفر هوایی عتبات، سفر زمینی را انتخاب می‌کردند.

متقاضیان سفر هوایی عتبات بر سفرهای زمینی پیشی گرفتند

اما در هفته‌های اخیر با وجود مشکل در تأمین پروازها و گرانی بلیت پرواز، تعداد متقاضیان سفر هوایی عتبات افزایش یافته است. حسن ربیعی، مدیر یکی از دفاتر زیارتی می‌گوید: بیش از ۶۰ درصد زائران، سفر هوایی را برای زیارت عتبات انتخاب می‌کنند.

این امر در حالی است که تعداد فرودگاه‌هایی که پرواز عتبات دارد، نسبت به گذشته محدود شده؛ تا جایی که بر اساس بررسی‌های خبرنگار فارس، تعداد ایستگاه‌های پروازی عتبات به کم‌تر از هشت ایستگاه رسیده است. هم‌اکنون سفر عتبات زیر نظر سازمان حج و زیارت از استان‌هایی همچون تهران، خراسان رضوی، کرمان، یزد و ساری برقرار است. البته با توجه به بالا بودن درخواست سفر هوایی از استان‌های مختلف، دفاتر زیارتی درصدد هستند تا تعداد پروازهای عتبات را افزایش دهند.

ارز مسافرتی که بلای جان سفرهای زمینی عتبات شده است

محمد محمودزاده، یکی از مجری‌های سفر عتبات درباره بالا رفتن تقاضا برای سفر هوایی عتبات می‌گوید: هزینه سفر زمینی عتبات از برخی استان‌ها حدود هشت میلیون تومان و هزینه سفر هوایی حدود ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. یعنی تفاوت قیمت سفر زمینی و هوایی پنج تا ۶ میلیون تومان است.

وی به اختصاص ارز به زائران کاروان‌های هوایی عتبات نیز اشاره کرده و می‌افزاید: ارز مسافرتی برای سفر عتبات فقط به زائرانی که به صورت هوایی عازم عراق می‌شوند، تعلق می‌گیرد و زائران زمینی از این مزایا محروم هستند. بر همین اساس زائران سفر هوایی عتبات ۵۰۰ دلار به نرخ ارز دولتی می‌گیرند که تفاوت قیمت آن با بازار آزاد حدود پنج میلیون تومان است. پر کردن تفاوت قیمت سفر هوایی و زمینی عتبات با ارز دولتی، باعث شده تا زائران ترجیح دهند که به صورت هوایی عازم عتبات شوند.

اختصاص ارز مسافرتی به زائران سفر هوایی عتبات مشوقی برای تشرف به زیارت به صورت هوایی هم شده است و حتی برخی از افراد برای دریافت این ارز، سفر هوایی عتبات را انتخاب می‌کنند.

دفاتر زیارتی بلیت پروازهای عتبات را گران‌تر از قیمت مصوب می‌خرند

افزایش تقاضا برای سفر هوایی عتبات در حالی است که تعداد پروازها به فرودگاه نجف کاهش یافته و از طرفی هم هزینه بلیت پرواز عتبات از این فرودگاه با افزایش همراه بوده است، تا جایی که محسن فراهانی، مدیر یکی از دفاتر زیارتی می‌گوید: قیمت بلیت پروزا نجف را شرکت‌های هواپیمایی بیش از هشت میلیون تومان می‌فروشند اما سازمان حج و زیارت قیمت بلیت رفت و برگشت عتبات را هفت میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری کرده است.

بالا رفتن نرخ پروازهای عتبات در روزهای اخیر موجب شده تا دفاتر زیارتی با مشکلاتی در سفر هوایی عتبات مواجه شوند و برای اعزام هر کاروانی ضرر دهند. امیر نوریان، یکی از مدیران کاروان‌های عتبات می‌گوید: سازمان حج و زیارت اصرار به هزینه اعلام شده دارد، در حالی که ایرلاین‌ها اصلا حاضر به فروش بلیت با این قیمت‌هایی که سازمان تعیین کرده، نیستند و ما برای اینکه اعزام‌ها انجام شود و از نظر اسکان و هتل‌هایی که گارانتی کرده‌ایم، ضرر نکنیم، مجبوریم که ما به التفاوت قیمت پروازها را خودمان تأمین کنیم و مسؤولان هیچ چاره‌ای برای ضرر دفاتر زیارتی نمی‌اندیشند.

دفاتر زیارتی گارانتی یا همان اجاره هتل‌ها را به صورت یکساله انجام می‌دهند. بر همین اساس، در صورتی که اعزام‌ها متوقف شود یا حتی کاهش پیدا کند، هتل خالی مانده و شرکت‌های مجری اعزام باز هم متضرر خواهند شد. بر همین اساس هم آنها حاضر شده‌اند با پرداخت هزینه بیشتر برای پرواز عتبات، از ضرر خالی ماندن هتل‌ها جلوگیری کنند.

برداشتن حمایت ارزی از پروازهای نجف

البته یک مبنع آگاه می‌گوید: حمایت ارزی از پروازهای نجف از اول ماه آینده برداشته می‌شود و در صورتی که سازمان حج و زیارت به عنوان مجری اعزام‌ها حمایتی از دفاتر زیارتی نکند، این سفرها در ماه‌های آینده محدود خواهد شد و بسیاری از شرکت‌های مجری دیگر توان اعزام زائران را نخواهند داشت.

علاوه بر این، مسیرهای مواصلاتی به مرزهای زمینی در پاییز و زمستان چندان مناسب نیست و از طرفی هم تأمین اتوبوس برای دفاتر زیارتی با مشکلاتی همراه است. بسیاری از اتوبوس‌ها برای سفر طولانی مدت مناسب نیستند و در ایام مناسبتی هم قیمت اتوبوس دربستی نسبت به سایر ایام بیشتر است. در حالی که هزینه سفر عتبات در مناسبت‌های مختلف یکسان است و بدون تغییر قیمتی انجام می‌شود.

به گزارش فارس، سفرهای زیارتی به عتبات از سوی سازمان حج و زیارت با نرخ مصوب از سوی این سازمان انجام می‌شود. البته با حمایت دولت سیزدهم از سفرهای زیارتی، هزینه این سفرها با ارز حدود ۳۵ هزار تومان محاسبه می‌شود، اما به نظر می‌رسد که در پرداخت این هزینه به دفاتر زیارتی مشکلاتی وجود دراد که در گزارش‌های بعدی به آن می‌پردازیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین