عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۰۷۵
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۵
کتاب «حقیقت سمیر» روایتی است از مجاهد ۱۷ ساله که توسط رژیم صهیونیستی به ۵ بار حبس ابد و ۴۷ سال زندان محکوم شد.

عقیق: کتاب «حقیقت سمیر» سرگذشتی از خاطرات مجاهد بزرگ لبنانی به نام سمیر سامی قنطار با مصاحبه یعقوب توکلی با وی است که انتشارات سوره مهر این کتاب را برای علاقه‌مندان ادبیات پایداری منتشر کرده است.

درباره کتاب «حقیقت سمیر»

هنگامی که قرار شد نویسنده با «سمیر سامی‌قنطار» درباره سرگذشت سی‌سال زندان او در اسرائیل به گفت‌وگو بنشیند هم سمیر قنطار و هم بقیه دوستانش تصور می‌کردند که خبرنگاری آمده و می‌خواهد ساعتی گفت‌وگو کند و تمام شود. امانویسنده در همان آغاز به سمیر یادآور شد که در جوانی کتاب گزارش محاکمات نلسون ماندلا رهبر فقید مبارزات آفریقای جنوبی را که مطالعه کرده‌ است و همچنان صبر و استقامت ماندلا در ذهن و جانش زنده است.

هرچند آن موقع که او کتاب را خوانده ماندلا زندانی بود و الان که این متن را می‌نویسد ماندلا در قید حیات نیست؛ به سمیر یادآور شد که در صورت حوصله در گفت‌وگو سرگذشت بسیار عجیب او می‌تواند برای تاریخ و جهانیان ماندگار باشد.

فرآیند سؤالات و مباحثه به گونه‌ای چیده شد که خواننده در روند زمان قرار گیرد، سمیر قنطار با حافظه بسیار دقیق با نظمی منطقی به این سؤالات جواب داد و روند تدوین نیز بر همین اساس شکل گرفت. این مجموعه حاصل بیش از ۵۰ جلسه مصاحبه نویسنده با سمیر قنطار است.

هیچ‌کس نمی‌دانست که سمیر چه حوادثی را دیده، چه اتفاقاتی در زندان‌های اسرائیل بر سر او رفته و چقدر برای اسرائیل اهمیت داشته است و چرا سید حسن نصرالله که سمیر همیشه از او به نام سماحه القائد و یا سماحه سید یاد می‌کند، صریحاً و رسماً اعلام کرد: «اگر ما از مزارع شبعا و کفرشوبا بگذریم از سمیر قنطار نمی‌گذریم. حتی اگر شما بگویید که او یک مارکسیست است.»

بخشی از کتاب «حقیقت سمیر»

«سمیر قنطار» قدیمی‌ترین اسیر لبنانی دربند رژیم صهیونیستی ۲۰ جولای ۱۹۶۲ در روستای دروزی نشین «عیبه» از توابع استان «جبل» لبنان به دنیا آمد. در سال ۱۹۷۹ میلادی طی یک عملیات ضد صهیونیستی در شهر صهیونیست نشین «نهاریا» به اسارت درآمد و در لبنان «سردار اسرا» لقب گرفت.

سمیر قنطار در تاریخ ۲۲ آوریل ۱۹۷۹ درحالی‌ که تنها ۱۷ سال داشت به همراه سه تن از اعضای گروه فلسطینی«جبهه خلق برای آزادی فلسطین» به شمال اراضی اشغالی نفوذ کردند و به محل اقامت یک نظامی برجستهٔ صهیونیست به نام«دانی هاران» در شهرک نظامی‌نشین«نهاریا» حمله کردند و در اقدامی متهورانه پس از کشته شدن جمعی از نظامیان او را ربودند.

در همین زمان با نیروهای پلیس مواجه و با آنان درگیر شدند که در جریان این درگیری ژنرال یوسف تساحور فرمانده نیروهای شمالی ارتش اسرائیل را تا حد مرگ قطعی مجروح کردند. در این درگیری پس از شهادت دو تن از یارانش وی و احمد مهند از سوی نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی دستگیر شدند.

سمیر قنطار و احمد مهند در تاریخ ۲۸ ژانویه ۱۹۸۵ از سوی دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی به پنج بار حبس ابد و نیز ۴۷ سال و شش ماه حبس محکوم شدند با وجود آزادی احمد در سال ۱۹۸۵ وی پس از تحمل بیش از سی سال زندان در ۱۶ ژوئیه ۲۰۰۸ میلادی و در تبادل جنازه دو سرباز اسرائیلی اسیر شده در جنگ اسرائیل و لبنان (۲۰۰۶) بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان، به کشور لبنان تحویل داده شد.»


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین