عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۰۵۷
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳
رجبی دوانی خبر داد:
دبیر علمی نخستین همایش علمی هیئت و آیین‌‌های مذهبی گفت: این همایش بهمن‌ماه برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان تا نیمه آبان‌ماه فرصت دارند تا چکیده مقالات خود را ارسال کنند.

عقیق: نشست خبری نخستین همایش علمی هیأت و آئین‌های مذهبی پیش از ظهر امروز شنبه ۲۹ مهرماه با حضور محمدحسین رجبی‌دوانی دبیر علمی، سیدابوالحسن حسینی دبیر اجرایی و محمدرضا سنگری عضو هیأت علمی این همایش برگزار شد.

اولین همایش هیأت و آئین‌های مذهبی بهمن‌ماه برگزار می‌شود

محمدحسین رجبی دوانی دبیر علمی همایش در ابتدای این نشست سخنانش را با گرامیداشت یاد شهدای فلسطینی در حملات اخیر رژیم صهیونسیتی آغاز کرد و سپس اظهار کرد: نخستین همایش هیأت و آیین‌های مذهبی بهمن‌ماه با همت مرکز تخصصی احیای امر دانشگاه امام صادق(ع) و اندیشکده هیأت سازمان هیأت و تشکل‌های دینی برگزار می‌شود. این رویداد به یکی از ویژگی‌های خاص مذهب شیعه یعنی هیأت‌های مذهبی است. در هیچ یک از مذاهب اسلامی چنین پدیده‌ای وجود ندارد و در حقیقت هیأت یک امر بزرگ تمدنی شیعی است.

اولین همایش هیئت و آئین‌های مذهبی بهمن‌ماه برگزار می‌شود

وی افزود: هیأت‌ها از بدو شکل‌گیری دارای کارکرد‌های ارزشمندی بودند و باعث تقویت ایمان و تقویت حس نوع دوستی و آگاهی بخشی به مخاطبان هیأت در مسائل تربیتی و انسانی بودند. برای پاسداشت این پدیده ارزشمند در فرهنگی شیعی، جا دارد ابعاد گوناگون کارکرد هیأت‌ها و دستاوردهایش مورد بررسی قرار گیرد و راهکار‌هایی برای بالا بردن هرچه بیشتر کارایی هیأت‌ها به دست بیاید.

رجبی دوانی اظهار کرد: ما شاهد آن بودیم که در فتنه سال ۸۸ همین هیأت‌ها و اعضای آن بودند که نهایتاً آتش فتنه را خاموش کردند. با این سابقه ارزشمند، این همایش برگزار می‌شود. با محور‌هایی که کمیته علمی تعیین کردند، فراخوان مقالات داده شد و تا نیمه آبان، چکیده مقالات بناست ارسال شود و نسخه نهایی هم تا نیمه آذر دریافت می‌شود تا بعد از بررسی مقالات، مقاله‌های منتخب مشخص شوند. البته در این مدت چندین پیش نشست با صاحب نظران تشکیل می‌شود که در خدمت اساتید مختلف هستیم و این پیش نشست‌ها زمینه‌ای را فراهم کرده تا همایش اصلی در بهمن برگزار شود.

اولین هیأت در مدینه شکل گرفته و امیدوارم این روند دامنه گسترده‌تری پیدا کند

محمدرضا سنگری عضو هیأت علمی این رویداد در ادامه نشست درخصوص حملات اخیر رژیم صهیونسیتی به مردم فلسطین اظهار کرد: این رژیم عملکردش ما را یاد وقایع کربلا می‌اندازد. آن‌ها به شیوه حرمله، کودک‌کشی می‌کنند و به شیوه شمر آب را بر غزه می‌بندند. ما امتداد کربلا را امروز در غزه می‌بینیم و مسئولیت امروز ما این است که با مظلومان فلسطینی همدردی و همراهی داشته باشیم.

اولین همایش هیئت و آئین‌های مذهبی بهمن‌ماه برگزار می‌شود

وی درباره این همایش نیز گفت: موضوع هیأت و مسائل مربوط به هیأت به عنوان بزرگترین مسائل مذهبی در جامعه بسیار مهم است و ما می‌خواهیم در این زمینه به بحث و گفت‌وگو بپردازیم و از صاحب نظران بخواهیم در این خصوص قلم بزنند تا این مطالب به ارتقا و اعتلای هیأت‌ها کمک کند.

وی اضافه کرد: ما امیدواریم محصول این همایش در انتهای رویداد کمک کند، هیأت‌ها جایگاه مناسب‌تری پیدا کنند. من معتقدم اولین هیأت در مدینه شکل گرفته و امیدوارم این روند دامنه گسترده‌تری پیدا کند. حقیقتاً هیأت یک هویت شیعی دارد و وجهی از تمدن ما را روایت می‌کند. ما در کشور‌های مجاور هم هیأت می‌بینیم.

سنگری ادامه داد: شناخت هیأت تنها شناخت یک تشکل نیست، شناخت مردم ماست. یعنی وجه مردم شناسی، جامعه‌شناسی، روانشناسی و شناخت هویت دینی جامعه را دارد. امروز هیأت دیگر فقط برای مدیحه و مرثیه نیست، امروز در لحظه‌های خطیر اجتماعی حضور هیأت را می‌بینیم. در این سال‌ها زمان همه گیری کرونا یا رویداد‌های طبیعی مثل سیل، عملکرد درخشان هیأت‌ها را دیدیم که حتی عملکرد سازمان‌های رسمی را که در این میان وظایف تعیین شده‌ای دارند، تحت تاثیر قرار داد. برخی از این هیأت‌ها مشکلات اعتیاد در محله خود را بررسی می‌کنند تا افراد گرفتار در دادم اعتیاد را به خانواده‌هایشان برگردانند.

این عضو هیأت علمی اندیشکده هیأت با اشاره به جزئیات این رویداد اشاره کرد: منظومه مسائل هیأت جمع‌آوری شده و بیش از ۴۰۰ موضوع در خصوص هیأت‌ها وجود دارد. ما وقتی با یک موضوع مواجه می‌شویم، در ابتدا مجهول است و باید ببینیم چه چیز‌هایی در این خصوص مطرح است، اما وقتی بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که ابعاد گوناگونی در برابر ما قرار می‌گیرد و در این خصوص ما ۴۰۰ موضوع مختلف مرتبط با هیأت را به دست آوردیم. اتفاقات جدیدی به نسبت پیشرفت‌ها و امکانات جدیدی که در دسترس قرار می‌گیرد، ما را به بازتعریف مسائل گوناگون هیأت‌ها می‌کشاند. به عنوان مثال رسانه‌های صوتی و تصویری ما در حال تشکیل هیأت هستند و ما نیاز داریم این مسائل را ببینیم و باید افقی روشن‌تر را پیش روی هیأت‌ها ترسیم کنیم.

وی در پایان سخنانش عنوان کرد: علاقه‌مندان تا ۱۵ آبان فرصت دارند چکیده مقالات خود را برای شرکت در این همایش بفرستند، چون احتمالاً تمدید نخواهد شد و امیدوارم به این رویداد توجهات لازم بشود تا همه بتوانند در این همایش حضور پیدا کنند.

مشارکت بیش از ۲۰ دانشگاه و مجموعه علمی کشور در اولین همایش هیأت و آئین‌های مذهبی

در ادامه جلسه سیدابوالحسن حسینی دبیر اجرایی این همایش گفت: در سال‌های اخیر مقام معظم رهبری مطالبه‌ای درخصوص مطالعه درباره هیأت‌ها از سوی مراکز علمی داشتند و ما تلاش داریم در موضوع هیأت جریان علمی و تحقیقاتی شروع به کار کند. یکی از اقدامات برای تحقق گفتمان علمی در موضوع هیأت همین همایش است که قرار است هر سال تکرار شود و یک دبیرخانه دائم در دانشگاه امام صادق(ع) داشته باشد.

اولین همایش هیئت و آئین‌های مذهبی بهمن‌ماه برگزار می‌شود

وی افزود: ما درخصوص هیأت رویداد زیاد برگزار کردیم، ولی معمولاً گردهمایی است و با یک همایش علمی تفاوت عمده‌ای دارد. این همایش هر سال یک محور اصلی و ثابت دارد، امسال بحث تاریخ و گذشته هیأت‌هاست. این همایش شش محور فرعی را هم پوشش می‌دهد که این محور‌ها به تحول و تطور هیأت‌های مذهبی می‌پردازند.

دبیر اجرایی همایش اضافه کرد: بیش از ۲۰ دانشگاه و مجموعه علمی کشور از شهر‌های مختلف در این رویداد مشارکت دارند و حامیان علمی این همایش هستند. از هفته آینده پیش نشست‌های علمی این رویداد برگزار می‌شود، با موضوعات مختلف و در دانشگاه‌های مختلف برگزار می‌شود که اولین پیش نشست در دانشگاه علامه طباطبایی خواهد بود.

وی ادامه داد: مجدداً تاکید می‌کنم که تاریخ ارسال چکیده مقالات تمدید نمی‌شود و شرکت‌کنندگان باید تا نیمه آبان چکیده‌های خود را ارسال کنند. ۲۵-۲۶ بهمن نیز نشست اختتامیه برگزار می‌شود و مقالات برگزیده انتخاب می‌شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین