عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۰۴۹
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
شاعر و نوحه سرا:
حاج مهدی زنگنه شاعر و نوحه سرا گفت: در هیچ دوره تاریخی مثل اکنون این تعداد شاعر آیینی، نوحه‌سرا و مداح نداشته‌ایم. قطعاً امروزه کمّیت آثار مذهبی با هیچ دوره و زمانه‌ای قابل قیاس نیست، اما کیفیت اشعار و نوحه‌ها قابل قبول نیست!

عقیق: نخستین جلسه‌ تخصصی نوحه‌سرایی کانون شعر و نوحه «مجال» با حضور حنیف طاهری مداح اهل بیت(ع)، هادی جانفدا شاعر آئینی، مهدی زنگنه شاعر آئینی و نوحه‌سرا و عده‌ای از نوحه‌سرایان کشور در سالن همایش‌های مسجدالرضا(ع) برگزار شد.

 کمّیت آثار مذهبی امروزه بسیار بالا اما کیفیت اشعار و نوحه‌ها قابل قبول نیست!

در این جلسه ابتدا مهدی زنگنه با ذکر خاطره‌ای از دوران کودکی، به اهمیت جایگاه نوحه در فرهنگ عمومی ایرانیان پرداخت. او درباره دلیل تشکیل «مجال» گفت: در هیچ دوره‌ تاریخی مثل اکنون این تعداد شاعر آیینی، نوحه‌سرا و مداح نداشته‌ایم. قطعاً امروزه کمّیت آثار مذهبی با هیچ دوره و زمانه‌ای قابل قیاس نیست اما کیفیت اشعار و نوحه‌ها قابل قبول نیست!

وی افزود: چه بسیار علاقمندان با استعدادی در سطح کشور هستند که در حال تغذیه‌ هیأت‌های مذهبی هستند اما متأسفانه نگاه تخصصی و علمی از این همه اثر، پشتیبانی نمی‌کند. چاره‌ای نداریم به جز این‌که به نوحه، نگاه هنرمندانه داشته باشیم و فنون ادبی و موسیقایی نوحه‌سرایی را بیاموزیم.

مجال فرصتی برای آفرینش‌های آیینی و هیأتی در حوزه‌ شعر و نوحه

حنیف طاهری در ادامه این نشست با ذکر یک خاطره از اولین نوحه‌خوانی‌اش در ایام کودکی، درباره اثرگذاری نوحه در ذهن مخاطب صحبت کرد و اظهار داشت: در کانون مجال، سه رویکرد اصلی داریم: آموزش، بینش و نقد.

وی افزود: در جلسات مجال در کنار آموزش فنون نوحه‌سرایی، از اساتید گوناگون در حوزه‌های تاریخ اسلام، معارف، شعر و موسیقی دعوت خواهیم کرد تا از نظر بینش و تفکر نیز در کنار یکدیگر پیشرفت کنیم.

حنیف طاهری با بیان اینکه در این نشست‌ها با نقد آثار گوناگون، بسیاری از نکات تخصصی را در قالب کارگاهی بررسی خواهیم کرد. او که یکی از میزبانان مجال است، توضیحاتی نیز درباره روند فعالیت‌های آموزشی و چگونگی برگزاری کارگاه‌های این کانون ارائه کرد.

هادی جانفدا شاعر آئینی که به عنوان استاد مهمان در این جلسه اظهار داشت: هر کدام از ما که به دنبال سرودن شعر و نوحه‌ هستیم، معادنی از طلا و جواهر در اختیار داریم. معارف اهل بیت(ع) و آیات و روایات معصومین، به مثابه همین معادن هستند که شاعر و نوحه‌سرا همانند یک جواهرساز به سراغ معدن می‌رود و با ابزار هنر، سنگ‌های گران‌بها را تراش می‌دهد تا تبدیل به یک جواهر و انگشتر زیبا شود.

وی ادامه داد: قطعاً برای ساخت یک جواهر باید وقت گذاشت و تلاش و ممارست به خرج داد. تفاوت جنس اصل با بدل در همین است. برای تولید بدلیجات صرف زمان زیادی لازم نیست. اما نوحه‌سرایی که می‌خواهد از معدن لایزال معارف اهل‌بیت، دُر و گوهر استخراج کند باید اثری در شأن و جایگاه معصومین بیافریند. 

جانفدا در ادامه روایتی از امام صادق(ع) نقل کرد که در آن آمده است «کمیت» شاعر مشهور عرب در حضور ایشان قصیده‌ای خواند و امام(ع) به نقد ادبی شعر او پرداخت.

این شاعر آئینی سپس در تحلیل محتوایی قصیده تائیه دعبل خزاعی نکاتی شنیدنی از شعر را نقل کرد که امام رضا(ع) به خاطر آن به دعبل عبای خود را عطا فرمود.

در بخش پایانی جلسه دو نوحه‌ «کی گفته من بابا ندارم» اثر مهدی زنگنه و «اسلام شده زنده از این ماه محرم» سروده‌ سیدمحمدرضا حسینی، توسط اعضای کانون مجال و نوحه‌سرایانی هم‌چون مهدی سهرابی، سیدمحمدرضا حسینی، محمد رسولی، عباس قانعی، محمدامین سمیعی، محسن جعفرفرد و محمدجواد فلاح نقد و بررسی شد.

جلسات کانون مجال به صورت ماهانه در مسجدالرضا(ع) واقع در دیباجی شمالی، نرسیده به بزرگراه  شهید صدر برگزار خواهد شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین