عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۹۴۵
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۱
فیلم|
۱۵ مهرماه ۱۴۰۱ بود که سیدرضا مؤید شاعر آئینی پیشکسوت و نام‌آشنای اهل خراسان کشورمان درگذشت. شاعری که ذوق و هنر شعری‌اش را مصروف اهل بیت (ع) کرد و برای تمام مناسبت‌ها شعر سرود. امروز فراق شاعر شعر معروف «سرمایه محبت زهراست دین من» یکساله شد.

عقیق: امروز ۱۵ مهرماه مصادف با اولین سالگرد وفات مرحوم سیدرضا موید شاعر آئینی اهل خراسان است. سیدرضا موید از شعرای آیینی مطرح کشور در سال ۱۳۲۱ در مشهد متولد شد. تحصیلات مقدماتی را در مکتبخانه پشت سر گذاشت و پس از آن به شغل آزاد روی آورد. او عضو شورای شعر انجمن ادبی رضوی موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی بود. دارای قریحه‌ای سیال و روان در سرودن شعر به ویژه اشعار مذهبی بود؛ به نحوی که آیات و روایات به همراه سیره زندگی اهل بیت (ع) و داستان‌های تاریخی در شعرهای وی بسیار به چشم می‌خورد. استاد موید پس از دو هفته بستری بودن در یکی از بیمارستان‌های مشهد به دلیل مشکل کلیوی، عصر روز جمعه پانزدهم مهرماه ۱۴۰۱ دارفانی را وداع گفت.

شاعر شعر معروف «سرمایه محبت زهراست دین من»

اشعار استاد موید همیشه در میان مداحان بسیار پرطرفدار است و کمتر مجلسی را می‌توان یافت که از اشعار او استفاده‌ای نشود. البته بسیاری هم اشعار او را استفاده می‌کنند اما نمی‌دانند شاعر آن کیست. محمود کریمی مداح سرشناس کشورمان در خصوص استاد موید می‌گوید: «مرحوم موید این همه عزت و شهرت داشت، اما کسی نمی‌دانست شعر معروف «سرمایه محبت زهراست دین من» برای اوست.»

شاعری که برای تمام مناسبت‌ها شعر دارد

او طی سال‌های متمادی اشعار قابل توجه آئینی سروده که همواره مورد استفاده ذاکران و مداحان اهل بیت(ع) قرار گرفته است. موید از بزرگان شعر آئینی به شمار می‌آید و هیچ مناسبتی در تقویم تشیع نیست که برای آن شعری نسروده باشد. «گل‌های اشک»، «جلوه‌های رسالت»، «نغمه‌های ولایت»، «سفینه‌های نور» و «چکامه عشق» بخشی از آثار متعدد اوست که منتشر شده است.

مقام معظم رهبری می‌فرمود شعر موید، همه‌فهم است

اشعار مرحوم موید بارها مورد تقدیر و ستایش مقام معظم رهبری که خود اهل ادب و شعر هستند، قرار گرفته بود. محمدرضا طاهری مداح اهل بیت (ع) در این خصوص می‌گوید: «مرحوم موید گلوله نور بود. مقام معظم رهبری بارها اشاره می‌کردند که باید اشعار مرحوم موید، استاد سازگار، شفق، آقای انسانی را باید خواند که همه‌فهم است. سال‌ها مردم با شعر او فیض بردند.»

شعرخوانی موید محضر رهبر انقلاب

موید بارها در محضر مقام معظم رهبری شعرخوانی داشت که یکی از مشهورترین آن‌ها مربوط به دیدار جمعی از شاعران آئینی و‌ مداحان خراسان با رهبرانقلاب در ۱۳۹۵/۴/۲۴ است که بزرگ شاعران خراسان به شعرخوانی پرداخت و این ابیات را خواند:

هر زن ز حجاب کسب تقوا کرده است
او پیروی از حضرت زهرا (س) کرده است

خون شهدای مسجد گوهرشاد
گل‌های حجاب را شکوفا کرده است

**

بر درگه دوست آستان می‌بوسم
سنگ حرمش از دل و جان می‌بوسم

گفتند چرا سنگ ببوسی؟ گفتم:
جای قدم پیمبران می‌بوسم

**

مولای مهربان منی یا اباالحسن(ع)
عشق منی و جان منی یا اباالحسن(ع)

مهمان سفره دل صدپاره‌ام به اشک
عمری است میزبان منی یا اباالحسن(ع)

خورشید را به خاک حریم تو دیده‌ام
آری تو آسمان منی یا اباالحسن(ع)

بهتر ز تو، جواب دلم را نداده کَس
چون آگه از زبان منی یا اباالحسن(ع)

هر سائل حریم تو از مهربانیت
گوید به خود از آن منی یا اباالحسن(ع)

در هر کجا قرار دل بی‎قرار من
در هر نفس توان منی یا اباالحسن(ع)

در خاندان من همه دلداده تو اند
مجبوب خاندان منی یا اباالحسن(ع)

من کیستم گدای روان در حریم تو
تو کیستی، روان منی یا اباالحسن(ع)

تعداد بازدید : 31

شعرخوانی سیدرضا موید محضر رهبر انقلاب در حرم امام رضا(ع)

یادگار ارزنده موید برای دنیا

زمانی که خبر درگذشت این شاعر آئینی به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رسید، ایشان در پیامی درگذشت او را تسلیت گفتند و نوشتند: درگذشت شاعر آئینی با اخلاص جناب آقای سیدرضا موید رحمة الله علیه را به فرزندان و خاندان گرامی ایشان و به جامعه‌ ادبی خراسان تسلیت عرض می‌کنم. شعر روان و دلنشین این هنرمند مومن که غالباً در خدمت معارف و ارزش‌های دینی است، یادگار ارزنده‌ او در اینجا و ذخیره‌ گرانبهای او برای نشئه‌ اخروی است ان‌شاءالله. خداوند او را با شهیدان محشور فرماید که همواره محافل یاد آنان را با سروده‌های خود رونق ‌می‌بخشید.

تعداد بازدید : 22

رونمایی دیوان اشعار سیدرضا موید

نامزد کتاب سال عاشورا

دیوان اشعار مرحوم سیدرضا موید ۱۵ شهریورماه سال ۱۴۰۰ رونمایی شد. این مجموعه فاخر توسط بنیاد دعبل خزاعی و با مشارکت مجمع شاعران اهل بیت(ع) و جمعی از فعالان عرصه شعر آیینی، اساتید و همت ویژه جواد ‌هاشمی (تربت) طراحی و در قالب سه جلد به چاپ رسید. این اثر در دومین دوسالانه جایزه کتاب عاشورا به عنوان نامزد نهایی انتخاب شده است.

پیکر مرحوم موید در صحن آزادی حرم مطهر امام رضا (ع) به خاک سپرده شد. شادی روحش فاتحه‌ای نثار کنید.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین