عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۸۹۸
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲
حجت‌الاسلام‌ حسینی قزوینی؛
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که ضرر کسانی که به مقدسات اهل‌سنت ناسزا می‌گویند، از وهابیت هم بیشتر است و توهین و ناسزاگویی هیچ جایگاهی در گفتمان اهل‌بیت علیهم‌السلام ندارد، تصریح کرد: اینهایی که تفکر انحرافی دارند از مفاهیم قرآنی، سنت نبوی و سیره اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) به‌دور هستند.

عقیق: حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قزوینی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی (ره)، ضمن اشاره به موضوع وحدت از منظر قرآن کریم و بیان روایاتی دراین‌رابطه با تأکید بر این که اهل‌بیت علیهم‌السلام محور وحدت هستند، اظهار داشت: بر اساس روایات نبوی قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام تنها راه وحدت در امت اسلامی هستند.

وی با بیان این که خداوند متعال در فرازهایی از آیات سوره انعام تفرقه را به‌عنوان عذاب الهی بیان می‌کنند، خاطرنشان ساخت: خداوند متعال در آیه ۱۵۹ سوره انعام به نبی مکرم اسلام دستور می‌دهند تا مسیر خود را از تفرقه‌افکنان جدا نموده، آنها را از خود و خود را از آنها به‌حساب نیاورد.

حسینی قزوینی ضمن تأکید بر این نکته که هر کسی منکر وحدت اسلامی شود، منکر آیات الهی است و این بحث اختصاص به شیعه و سنی ندارد، یادآور شد: مراد از وحدت به کنارگذاشتن مختصات مذاهب اسلامی نیست؛ شهید مطهری در کتاب امامت و رهبری نکات ظریفی را دررابطه‌با وحدت اسلامی بیان می‌کند که می‌تواند الگویی خوب در این مسیر باشد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: شهید مطهری هدف از وحدت را شیعه کردن سنی و سنی کردن شیعه نمی‌داند و می‌گوید؛ وحدت به معنای دست برداشتن از باورها و اعتقاد مذهبی نیست؛ بلکه وحدت عبارت است از تفاهم، هم‌بستگی، هم‌گرایی و همدلی برای رسیدن به یک هدف مشترک و به‌زانودرآوردن دشمن مشترک.

وی با بیان این که شهید مطهری در بیان این رویکرد بر اهمیت تشکیل جبهه واحد نه حزب واحد تصریح می‌کند، اظهار داشت: لازمه حزب واحد اعتقادات مشترک است؛ درحالی‌که در جبهه مشترک لازم نیست افرادی که در آن حضور دارند اعتقادات مشترک داشته باشند؛ بلکه در این رویه شیعه، سنی و دیگر ادیان ابراهیمی در صف واحد و در برابر دشمن مشترک مقاومت نموده، از او فرصت اهانت به مقدسات دینی را سلب می‌کنند.

حسینی قزوینی در ادامه یکی از اهداف و الزامات وحدت را پرهیز از توهین، تمسخر و جریحه‌دار سازی عواطف و احساست مسلمین دانست و اظهار داشت: مسلمان واقعی نباید مطلبی بگوید که احساسات و عواطف پیروان مذاهب اسلامی را جریحه‌دار سازد؛ بیان مطالب علمی و گفتن حقایق منافاتی با وحدت ندارد؛ چرا که گفتگوی دوستانه علمی مبتنی بر عقل، منطق و خرد از اصولی است که همواره باید موردتوجه قرار گیرد.

وی با بیان این که امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در ۲۵ سال دوران خانه‌نشینی بارها از غصب ولایت گلایه و بر حق مسلم خود تأکید نمودند و این دفاع‌ها موجب نشد، تا دیگران را به باد فحش و ناسزا بگیرند، خاطرنشان کرد: بازگوکردن مطالب درست منطبق بر عقل و خرد اصل مهمی است که اگر از آن عدول شود، سر از اهانت و توهین در خواهد آورد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با تأکید بر این که ضرر کسانی که به مقدسات اهل‌سنت ناسزا می‌گویند، از وهابیت هم بیشتر است و توهین و ناسزاگویی هیچ جایگاهی در گفتمان اهل‌بیت علیهم‌السلام ندارد، تصریح کرد: اینهایی که تفکر انحرافی دارند از مفاهیم قرآنی، سنت نبوی و سیره اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام به‌دور هستند.

حسینی قزوینی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به روایاتی از ائمه اطهار علیهم‌السلام، با بیان این که شیعه باید مایه افتخار و نه مایه ننگ اهل‌بیت علیهم‌السلام باشد، تصریح کرد: در عیون اخبار الرضا ثامن‌الحجج می‌فرمایند؛ خداوند، رحمت کند آن بنده‌ای را که امر ما را زنده کند؛ علوم ما را فراگیرد و به مردم بیاموزد که اگر مردمْ زیبایی‌های گفتار ما را می‌دانستند، از ما پیروی می‌کردند.

وی در اشاره به روایتی از امام صادق علیه‌السلام دررابطه‌با نحوه برخورد با اهل‌سنت، اظهار داشت: حضرت فرمودند: نظر به امامان خود کنید؛ کسانی که به آنها اقتدا می‌نمایید، هر کاری که آنان کردند شما نیز چنین کنید. به خدا سوگند که امامان شما بیماران آنها را عیادت می‌کنند و در تشییع‌جنازه‌شان حاضر می‌شوند و به نفع و ضرر آنها گواهی می‌دهند و امانت را به آنها باز می‌گردانند.

نحوه برخورد ائمه اطهار علیهم‌السلام با شیعیان افراطی نیز از دیگر بخش‌های سخنان حسینی قزوینی بود که ضمن اشاره به نقل‌های شیخ صدوق و شیخ مفید، ابراز داشت: امام صادق علیه‌السلام در مواجهه با شیعیان افراطی که رویه ناسزاگویی را در پیش گرفتند، ضمن قرائت آیه ۱۰۸ سوره انعام، بر دور بودن اینان از رحمت الهی تأکید نموده می‌فرمودند؛ اینها در اصل متعرض ما اهل‌بیت علیهم‌السلام می‌شوند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین