عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۷۸۵
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
حجت الاسلام صدیقی:
مرحوم آیت الله خزعلی زندانی می‌شد، منبوع المنبر می‌شد، اما باکی نداشت. شهید داد، اما عقب‌نشینی نکرد. در عین انقلابی بودن، موج آفرین بود، سر سوزنی از متانت، اخلاق و دیانت کم نمی‌گذاشت.

عقیق: حجت الاسلام صدیقی امام جمعۀ موقت تهران در مراسم آیین نکوداشت مرحوم آیت الله خزعلی که در موزۀ امام علی علیه السلام و از سوی بنیاد بین‌المللی غدیر برگزار شد، گفت: ایشان اسیر مقام و ثروت و تعریف نبود، لذا سخنرانی‌های غیورانه‌ای در دوران طاغوت و در مبارزۀ طاغوت و نیز در حمایت از امام و انقلاب داشت؛ زندانی می‌شد، منبوع المنبر می‌شد، اما باکی نداشت. شهید داد، اما عقب‌نشینی نکرد. در عین انقلابی بودن، موج آفرین بود، سر سوزنی از متانت، اخلاق و دیانت کم نمی‌گذاشت.

وی افزود: برگزاری چنین بزرگداشت‌هایی در مرحلۀ اول، ادای دِین است. اینها به قیمت جانشان میراثمان را حفظ کردند. از این جهت روح سپاسگذاری و احساس بدهکاری به شهدا و علمای‌مان  در این مراسم‌ها وجود دارد. دیگر اینکه تجلیل از بزرگانمان فرهنگ‌سازی است، تجلیل از شخص نیست بلکه تجلیل از جایگاه تخصصی و از یک عالم و فقیه دینی و مجاهد دوران و نیز فداکار انقلاب اسلامی و محب امیر مؤمنان و مبیّن راستین ولایت فقیه است. از دورانی نوجوانی به آیت الله خزعلی ارادت داشتم. گاهی مرا در سفرها همراه می‌بردند. جز اخلاص و به مسئولیت فکر کردن عمل نمی‌کرد. سر سوزنی وابستگی به جایی نداشت، جز دین و ایمانش هیچ چیزی او را فریب نداد.

دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر افزود: از کجا می‌توان گفت این‌ شخصیت محب خداوند بوده است؟ کسانی که تمام‌ عمر خود را ایثار کند و نماز شب بخوانند، اما ‌زیر پرچم جبهۀ ولایت و جبهه حق نباشد، محب خداوند نیست. علامه طباطبایی می‌گویند ‌هرجایی که اطاعت از خداوند و پیامبر صلی الله علیها و آله می‌آید، منظور اطاعات از حکومت اسلامی است.

حجت الاسلام صدیقی افزود: این عالم بزرگوار از پیش از انقلاب در درس آیت‌الله بروجردی و امام خمینی (ره) حضور داشت و یک‌ فرد ‌مبارز، انقلابی و جهادی به شمار می‌رفت و برای انقلاب دینی از همه‌چیز خود یعنی آبرویش مایه می‌گذاشت، حتی در برخی از انتخابات که غرب‌گراها می‌خواستند حضور پیدا کنند، صریح واکنش نشان می‌داد.

وی ادامه داد: در جهاد تبیین این شخص پرچمدار بود، همچنین در مقابل حزب‌اللهی‌ها و در جایی که مواضع‌شان ممکن بود درست نباشد، صریح پاسخ می‌داد. هیچ غباری از دنیا بر روی ‌زندگی ایشان وجود نداشت و هیچ تعلقی به این دنیا نداشت و این امر به خاطر ایمان قوی وی بود، از این رو محب و محبوب خداوند به شمار می‌رفت. آیت‌الله خزعلی با کسانی که از مسیر انقلاب منحرف شده و زیر پرچم انقلاب نبودند، با صراحت برخورد می‌کرد. حتی زمانی که فرزند ایشان از مسیر انقلاب منحرف شد و به مسلخ رفت، با همسر خود قرار گذاشتند که برای فرزند خود گریه نکنند.

آیت‌الله سید جمال‌الدین دین‌پرور رئیس بنیاد بین المللی نهج البلاغه گفت: هدف از برگزاری این مراسم، نشان دادن ابعاد عرفانی و علمی و فرهنگی افرادی مثل آیت الله خزعلی است. ایشان عمری با قرآن و نهچ البلاغه محشور بود. من یادم می‌آید، در آن زمان که در قم مشغول تحصیل و بحث و درس بودیم، وقتی در نانوایی می‌ایستادیم، تا آن زمان که در صف بودند، قرآن یا نهج البلاغه یا کتابی دیگر می‌خواندند. زندگی خود را وقف معارف اسلامی کردند.

وی افزود: این روحیه باید به نسل جوان منتقل شود. تصور نکنند که من فارغ التحصیل شدم، دیگر ادامه ندهم. فارغ التحصیل شدن در فرهنگ شخصیت‌هایی مثل آیت الله خزعلی وجود ندارد. جوان باید با انسان‌هایی آشنا شود که عمری را در گسترش علم و معارف کوشیدند. ما باید تاریخ را از زوایای مخفی آن به عصر حاضر منتقل کنیم. افکار بزرگان نباید با جسدشان دفن شود. سخت‌کوشی و خستگی‌ناپذیری و نظم از جلوه‌های شخصیت‌های ایشان است.

در انتهای این مراسم از سه گفتار پیرامون حکومت اسلامی (سه سخنرانی از آیت الله خزعلی) و  و گزارش عملکرد نهادهای مردمی ودستگاه های اجرایی دردهه امامت وولایت 1402رونمایی شد. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین