عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۷۳۳
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸
عملیات اربعین ۱۴۰۲ با ثبت رکوردی جدید در تعداد زائران ایرانی به پایان رسید. در اربعین امسال ۹۵ درصد زائران به صورت زمینی عازم عراق شدند که همچنان مرز مهران به عنوان پرترددترین مرز زمینی بود.

عقیق:عملیات اربعین ۱۴۰۲ که از ۲۷ مرداد سال جاری آغاز شده بود، به پایان رسید و امسال بیش از چهار میلیون ایرانی به زیات اربعین مشرف شدند. سال گذشته تعداد زائران ایرانی اربعین حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بود.

تعداد بازدید : 24

اربعین ۱۴۰۲

در سال جاری با همکاری دولت و مذاکرات صورت گرفته با طرف عراقی، زیارت اربعین برای ایرانیان تسهیل شد و دیگر خبری از صف‌های طولانی پشت گیت‌ها و مرزها نبود. چرا که سیستم بررسی گذرنامه ایران به عراق متصل شده بود دیگر پس از بازرسی گذرنامه‌ها در گیت ایران، طرف عراقی فقط با یک مُهر زائران را راهی می‌کرد؛ تا جایی که زائران در کم‌تر از پنج دقیقه از مرزهای زمینی عبور کردند.

تعداد پروازها و قطارهای اربعین ۱۴۰۲

همچنین در سال جاری با تصمیم دولت هزینه بلیت‌ها در بازه زمانی عملیات اربعین با نرخ مصوب عرضه و دست دلالان از ایجاد بازار سیاه تا حدودی کوتاه شد. در حدود ۲۵ روز که عملیات اربعین بود، ۲ هزار و ۹۶۲ پرواز با ۳۷۹ هزار و ۳۱۹ مسافر صورت گرفت. همچنین با افزایش تعداد قطارها به شهرهای مرزی و راه‌اندازی قطار تهران ـ کربلا،  ۸۶۳ رام قطار برای جابجایی بیش از ۴۰۰ هزار زائر اربعین اختصاص یافت. 

بیش از ۱۰۰ هزار سفر با تاکسی‌های اینترنتی انجام شد

امسال برای نخستین‌بار از ظرفیت تاکسی‌های اینترنتی هم برای انتقال زائران اربعین استفاده شد که بیش از ۱۰۰ هزار سفر توسط این ناوگان انجام شد.

یکی دیگر از اقداماتی که امسال برای تسهیل تردد زائران اربعین صورت گرفت، ایجاد زیرساخت‌های بین شهری و مسیرهای منتهی به شهرهای مرزی بود؛ به طوری که رفع گلوگاه‌های ترافیکی و پرخطر، افزایش بیش از ۴۰ درصدی ظرفیت پارگینگ‌های مرزی، خط کشی ۱۲۶ هزار کیلومتر از مسیرهای منتهی به مرزها و همچنین چهاربانده کردن حدود ۱۰۰ کیلومتر از مسیر زائران موجب شد تا علاوه بر کاهش تصادف‌های جاده‌ای، از بار ترافیکی هم بکاهد.

رشد ۲۰ درصدی سفر زائران اربعین با اتوبوس‌ها

امسال حدود ۲ هزار اتوبوس هم برای جابجایی زائران از ترکیه و پاکستان اجاره شد تا در کنار حدود هفت هزار اتوبوس کشورمان در اختیار زائران اربعین قرار گیرد. با برنامه‌ریزی انجام شده حرکت اتوبوس‌ها به ۶ مرز زمینی انجام شد و حدود ۵۰ هزار سفر با اتوبوس و مینی‌بوس‌ها به سوی مرزها و حدود ۳۸ هزار سفر از مرزها به شهرهای مختلف در اربعین امسال صورت گرفت که نسبت به سال گذشته رشد ۲۰ درصدی داشت.

همچنین امسال برای رفاه زائران در پایانه‌های مرزی سایه‌بان و مه‌پاش در نظر گرفته شده بود تا زائران در هوای بالای ۴۵ درجه زیر آفتاب مستقیم نباشند. علاوه بر این، اتوبوس‌های شرکت واحد در شهرهای مرزی مستقر شدند تا زائران را تا نقطه صفر مرزی منتقل کنند که در این زمینه با توجه به پرتردد بودن مرز مهران، در این مرز اتوبوس‌های بیشتری استقرار یافت؛ تا جایی که حدود هشت کیلومتر از مسیری که زائران در سال‌های گذشته پیاده طی می‌کردند، امسال اتوبوس‌های شرکت واحد مستقر شده و زائران را جابجا کرد.

۶۰ درصد زائران اربعین از مرز مهران راهی زیارت اربعین شدند

۶ مرز زمینی مهران، شلمچه، خسروی، چذابه، تمرچین و باشماق هم امسال برای تردد زائران اربعین در نظر گرفته شده بود که مرز تمرچین برای نخستین‌بار به صورت ۲۴ ساعته فعال شد. اما مرز باشماق از ساعت ۶ تا ۱۹ برای تردد زائران باز بود که البته با توجه به ایجاد زیرساخت‌های خوب و هوای مناسب این مرز، بسیاری از زائران از این مرز وارد عراق شدند.

امسال مرز مهران همچنان پرترددترین مرز زمینی اربعین بود و بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر (حدود ۶۰ درصد زائران اربعین) از طریق این مرز راهی زیارت اربعین شدند. مرز شلمچه با حدود ۷۰۰ هزار نفر و مرز خسروی با بیش از ۲۲۰ هزار نفر در مراحل بعدی مرزهای پردتردد اربعین امسال بودند.

تسهیلات برای جابجایی زائران اربعین در خاک عراق

برای سهولت تردد زائران در خاک عراق هم امسال حدود ۷۰۰ دستگاه اتوبوس ایرانی در مرزهای خروجی زائران را تا نخستین شهر مرزی عراق منتقل کردند تا زائران در آن سوی مرز معطل نشوند. همچنین با توجه به موجب بازگشت زائران در اربعین، با هماهنگی انجام شده با طرف عراقی، اتوبوس‌های ایرانی وارد کربلا شدند و زائران را تا مرز مهران منتقل کردند. موضوعی که شاید در سال‌های گذشته انجام نشده بود که امسال با توجه به خیل جمعیت زائران در کربلا، طرف عراقی هم با ورود اتوبوس‌های ایرانی به کربلا موافقت کرد.

همچنین به منظور سهولت تردد زائران ایرانی به مرزهای زمینی، ماشین‌های حرم حسینی به انتقال زائران اربعین به مرزهای زمینی ایران اختصاص پیدا کرد و علاوه بر مرز مهران و شلمچه، اتوبوس‌هایی به مرزهای خسروی و چذابه هم پیش‌بینی کردند و حدود چهار روز قبل از اربعین دیگر ماشین‌های حرم حسینی که هر روز زائران را به شهرهای زیارتی عراق همچون سامرا، کاظمین و نجف منتقل می‌کرد، فقط 

۲۰ درصد زائران اربعین در سامانه سماح ثبت‌نام نکردند

در این بین یکی از موضوعاتی که همچنان باید مورد توجه مسؤولان قرار گیرد، ثبت‌نام در سامانه سماح است. از بیش از چهار میلیون زائر اربعین، حدود ۹۰۰ هزار نفر (۲۰ درصد) در این سامانه ثبت‌نام نکردند. در حالی که ستاد مرکزی اربعین از زائران خواسته بود قبل از سفر حتما در این سامانه ثبت‌نام و هزینه بیمه را پرداخت کنند. 

علاوه بر این، امسال خدمت درمانی و بهداشتی نسبت به گذشته رشد قابل توجهی داشت؛ تا جایی که در هر ۵۰ عمود یک موکب درمانی مستقر شده بود تا به زائران خدمت کند. همچنین در شهرهای نجف و کربلا هم تعداد درمانگاه‌ها افزایش یافته بود و در کربلا ۱۴ مرکز درمانی، در نجف اشرف هشت مرکز، در کاظمین یک مرکز، در سامرا یک مرکز و در امامزاده سیدمحمد علیه‌السلام یک مرکز راه‌اندازی شد.

۸۳ نفر از فوت شدگان اربعین بیمه بودند

از اتفاقات ناگوار اربعین امسال، تصادف در مسیر سامرا بود که چند نفر از زائران کشورمان جان باختند. در مجموع ایام اربعین امسال بیش از ۱۰۰ نفر فوت شدند که ۸۳ نفر آنها بیمه بودند. 

همچنین بیش از سه هزار موکب در اربعین امسال به زائران خدمت کردند که ۲ هزار موکب در عراق و یک هزار موکب در شهرهای مرزی و مسیر زائران در خاک کشورمان فعالیت کردند؛ تا جایی که در هر وعده میلیون‌ها پرس غذا بین زائران اربعین توزیع شد.

همچنین بسیاری از زائران از خدمات دولت برای تسهیل زیارت قدردانی کردند و کاهش مشکلات در سفرها را حاصل تلاش تیم دولت دانستند. 

به گزارش فارس، امسال  ۲۲ میلیون و ۱۹ هزار و ۱۴۶ از کشورهای مختلف به زیارت اربعین مشرف شدند. سال گذشته این تعداد ۲۱ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر و سال ۱۴۰۰ با وجود محدودیت‌های کرونایی ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین