عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۷۰۲
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸
دریک نشست علمی در کربلا عنوان شد؛
نشست قرآن و نهضت حسینی به همت کمیته فرهنگی آموژشی ستاد اربعین و با مشارکت جامعه المصطفی در کربلای معلی برگزار شد.

عقیق:

حجت الاسلام دکتر احمد محمدیان از اساتید جامعه المصطفی گفت: حماسه اربعین پدیده فوق العاده ای است که  دنیای اسلام به آن نیاز داشت به اوج و جوشش خود رسید.

حادثه عاشورا که ظالمان و ستمگران در تلاش بودند از آن نامی باقی نگذارند با هنرنمایی حضرت زینب(س) باقی ماند . آن حضرت دو کار کرد؛ اول روشنگری و دوم بازگشت حضرت به کربلا در اربعین بود که معنای آن این است نباید اجازه داد این حوادث از یاد برود و حضرت نگذاشت ظالمان این مقاتل را به فراموشی برسانند.

وی اضافه کرد: بسیاری از مردم در مسیر اسارت کاروان کربلا حقایقی را از زبان حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) شنیدند ولی خفقان حاکم اجازه صدور آن را نمی‌داد. اربعین و بازگشت حضرت زینب(س) باعث شد  سکوت درباره آن شکسته شود. در واقع عاشورا سبب زنده مانده اسلام ناب محمدی در مقابل اسلام اموی است و اربعین سبب تداوم آن.

محمدیان ادامه داد: اربعین یک کنگره بزرگ شیعه بر مبنای ومحوریت اهل بیت(ع) است و اربعین شیعه را در کنار هم جمع کرد و حلقه وصل جهان تشیع  شد. امام عسکری(ع) بر همین مبنا زیارت اربعین را نشانه ایمان میی دانند و دلیلش این است که روح عاشورایی در بن مایه شیعه جاری و ساری است.

وی اضافه کرد:اربعین امروز دقیقاً همان کارکردی که امام آن را نشانه ایمان دانست دارد و کنگره ای بر محور امامت است.

محمدیان در پایان یادآور شد: انتشار جهانی پیام قیام سیدالشهدا به دنیا و وسیله شناساندن آن به جهان، اربعین است . گاندی و محمدعلی جناح بارها گفتند از منطق امام حسین(ع) در مقابل ظلم استفاده کردیم. امروز جهان بشریت به این منطق نیاز دارد..

اربعین مورد بایکوت رسانه ای قرار گرفته است

یک اندیشمند تاجیکستانی با بیان اینکه اربعین مورد بایکوت رسانه ای قرار گرفته است تصریح کرد: باید این سد رسانه ای را از میان برداشت.

نصیرالله عمر اف در نشست هم اندیشی در کربلا که با موضوع عدالت محوری قرآنی در نهضت عاشورا و اربعین برگزار شد اظهار کرد: مهمترین سد در انتقال پیام‌اربعین سانسور رسانه ای کشورهای غربی است که نمی خواهند این حماسه جهانی به سمع و نظر جهانیان برسد.

وی با بیان اینکه هرگونه برخورد سکولارمابانه با اربعین در تضاد با درک صحیح از‌پیام اربعین است تاکید کرد: در اربعین جلوه های اخلاق مداری مشاهده می کنیم که نوعی رزمایش عدالت و مواسات است و دوستداران امام حسین(ع) سخاوتمندانه خودشان را وقف زائران می‌کنند که این‌جلوه های اخلاق توسط رسانه ها سانسور می شود.

عمر اوف با اشاره به اینکه میلیون ها نفر در اربعین با شعار لبیک یا حسین خود را به کربلا می رسانند تصریح کرد: این لبیک در واقع لبیک به شعار عدالت‌محوری امام حسین(ع) است چون اصلی ترین دلیل قیام امام، مقابله با ظلم  و تحقق عدالت در جامعه بود که در نامه ایشان به مردم کوفه نیز به صراحت بیان شده است.

این اندیشمند تاجیکستانی یادآور شد: در سال های اخیر برپایی بیرق های حسینی در اربعین بارقه های امید را در دل آزادگان جهان ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه علی رغم همه توسعه های بشری همچنان موضوع عدالت حلقه مفقوده بشریت است بیان کرد: پیامبران جملگی منادی عدالت بودند و امام حسین(ع) نیز با شعار عدالت محوری قیام کرد و این مقوله را تا ابد ماندگار ساخت.

عمر اوف با اشاره به اینکه زیارت اربعین در طول تاریخ بر اساس شرایط سیاسی و اجتماعی با فراز و فرود هایی همراه بوده تصریح کرد: در دهه های اخیر به سبب دگرگونی هایی که به خصوص در عراق شکل گرفت پیاده روی اربعین رنگ جهانی به خود گرفته و به یک همایش چند ده میلیونی تبدیل شده است.

قرآن انسان ساز و امام حسینی که هدایت گر است

دکتر ابولحیه نورالدین استاد دانشگاه از کشور الجزایر در نشست قرآن و نهضت حسینی با تاکید جایگاه قرآن در پرورش انسان های شاخص و با ایمان گفت: ایرانیان انسان های با تواضع هستند و در برابر مومنان فروتن هستند. اما در برابر ظلم و ستمگر با اقتدار ایستاده اند و آن حکومت ظالم را از میان برداشتند. این منش ایرانیان برگرفته از امام حسین (ع ) است. امام حسینی که الگوی جهاد و شهادت است و افرادی چون امام خمینی(ره) که در این مکتب پرورش یافته بود توانست با مردمی سلحشور، رویداد های بزرگی را رقم بزند.
این استاد دانشگاه گفت: ایرانیان با وجود اینکه فارسی زبان هستند بیشترین خدمت را به قرآن کردند که بنده در یک کتاب ۷۰۰ صفحه درباره آن نوشته ام.
نورالدین با بیان اینکه مسلمانان نگاه خاص و عمقی به قرآن دارند افزود: دیگر ادیان نگاه سطحی دارند و کتابی فقط برای بوسیدن دارند. اما نگاه مسلمانان نگاه روحی و عمیق است همانطور که در جای جای قرآن، امام حسین (ع) دیده می شود. پرورش یافته این کتاب و اینچنین امامی، فردی مانند حاج قاسم سلیمانی که در میدان شجاع و مقتدر حرکت می کند و دشمن را از میان برمی دارد است. . و این نماد بارزی است که قرآن می تواند در تربیت فردی تاثیر گذار باشد.

نهضت حسینی خود قرآن است

دکتر باباپور رییس دانشگاه الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی درباره ارتباط قرآن و نهضت حسینی گفت: مبانی قرآن و نهضت حسینی برای این است که بین معصوم و قرآن ارتباط وجود دارد. زیرا معصوم همتای قرآن است و این حجت است و نیاز به اثبات ندارد. این موضوع تنها برای تبیین و هماهنگی و همتایی بین معصوم و قرآن است. اینکه هر آنچه در قرآن است در حرکت معصوم قرار دارد و آنکه معصوم عمل می‌کند عین قرآن است.
استاد باباپور افزود: مسائل مختلفی برای اثبات و تبیین حرکت امام حسین(ع) و نهضت این امام با قرآن وجود دارد. امر به معروف و نهی از منکر امام حسین(ع) وقتی وصیت‌نامه خود را می‌نوشت در مدینه به این مسئله اشاره کرد و دلیل قیام خود را این موضوع بیان کرد. بعدی پاسداری از سنت پیامبر و دفاع و یاری از دین خدا و مقاومت و جهاد، پاسداری از عزت و عزت نفس، اقامه نماز اصلاح بوده است.
او گفت: تمام این موارد در قرآن آمده است و در رفتار و اقدامات امام حسین(ع) مشهود و نمونه عینی دارد و این گواه آن است که جهاد حسین راه حسین و نهضت حسینی خود قرآن است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین