عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۶۸۷
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳
در همایش بین‌المللی اربعین و فرهنگ و معارف علوی» تشریح شد؛
نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت تأکید گفت: باید از گردهمایی اربعین برای نشر معارف دین بیش از گذشته استفاده کرد چراکه اربعین مرتبط با حفاظت و دفاع از ارزش‌ها است.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت تأکید گفت: باید از گردهمایی اربعین برای نشر معارف دین بیش از گذشته استفاده کرد چراکه اربعین مرتبط با حفاظت و دفاع از ارزش‌ها است و این ظرفیت را هیچ دین و جایی در جهان جز اسلام ندارد.
در آستانه اربعین حسینی «همایش بین‌المللی اربعین و فرهنگ و معارف علوی» به همت کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین و با همکاری دانشگاه امیرالمؤمنین و دانشگاه کوفه در جوار حرم علوی در نجف اشرف با حضور جمعی از اساتید ایران، عراق، پاکستان و سایر کشورها برگزار شد.
در بخشی از این همایش، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت در سخنانی بیان کرد: خدا را شاکر هستیم که این توفیق را روزی ما کرد تا ایام اربعین در خدمت امام علی علیه‌السلام و در جوار بارگاه ملکوتی آن حضرت باشیم. اربعین زوایای مختلفی دارد که یکی از آنها دفاع از ارزش‌هاست.
وی خاطرنشان کرد: یکی از جایگاه‌هایی که می‌توان از ارزش‌ها دفاع کرد، خاستگاه و ظرفیت اربعین است. ما وظیفه داریم در هر موقعیتی از قرآن کریم بگوییم تا در قیامت از ما شکایت نکند.
وی یادآور شد: بدخواهانی که در جبهه‌های دیگر شکست خوردند، ‌درمانده از همه جا به قرآن حمله کردند.
حجت‌الاسلام و المسلمین نواب با بیان اینکه سنت خداوند حفاظت از ارزش‌هاست، ادامه داد: در کلام الله مجید می‌خوانیم که خدا از مومنان دفاع می‌کند،  این دفاع فقط از مومنان نیست، بلکه از ارزش‌های آن‌هاست. وقتی فساد حاکم شود، همه معبدها از بین می‌رود. اربعین می‌تواند ارزش‌ها را محافظت کرده و پیش ببرد. در سخنی از امام علی علیه‌السلام داریم که می‌فرمایند: شما در زمانی حضور دارید که حق‌گو کم است. با توجه به اینکه اربعین مدافع ارزش‌هاست و آن را بروز می‌کند، حرکت در این مسیر و مدافع ارزش‌ها بودن، هزینه هم دارد.
نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت تأکید کرد: نهج‌البلاغه در شهر امام علی علیه‌السلام هم مهجور است. در تشریح خطبه ۵۵ نهج‌البلاغه در وصف یاران پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله آمده است که «وقتی خداوند دید ما در دفاع از ارزش‌ها صادق هستیم، برای دشمن ما نکبت و برای ما پیروزی به ارمغان آورد.» چرا این جمعیت در هوای گرم از بیش از ۶۴ ملیت حضور پیدا می‌کنند؟ این عزیزان با فاصله ۱۴ قرن از حرکت سیدالشهدا علیه السلام دفاع می‌کنند.
وی افزود: در اربعین افرادی که مسلمان نیستند هم حضور پیدا می‌کنند و با پرچم خودشان با امام حسین علیه‌السلام بیعت می‌کنند. آن‌ها هم‌کیش سیدالشهدا نیستند، اما با حضورشان از ارزش‌های حسینی دفاع می‌کنند. شهادت امام حسین علیه‌السلام پایان حرکت ایشان نبوده و بلکه ابتدایی برای حرکت و عمل مستمر تا روز قیامت است.
در بخش دیگر این نشست تخصصی آیت الله سید مجتبی حسینی نماینده ولی فقیه در کشور عراق اعلام کرد: اربعین حسینی زمینه‌ساز قیام حضرت مهدی (عج) خواهد بود. در ایام اربعین موکب‌هایی راه افتاده ‌و حرکتی انجام شده که این موکب‌ها نوعی مبارزه و مانور نظامی است. به این معنا که دشمن با ما جنگ مسلحانه انجام داد، اما در همه آنها زیان دید و‌ نتوانست به اهدافش برسد. بنابراین به این مرحله رسیده که از راهی دیگر ضربه به اسلام وارد کند.
وی ادامه داد: بنابراین دشمن تمامی نیروی‌ خود را بسیج کرده و می‌خواهد مسلمانان را به سوی خود جذب کند. اکنون جنگ رسانه‌ای؛ جنگ گسترده‌ و‌ عمیقی است. دشمنان در جنگ رسانه‌ای سرمایه‌گذاری کرده‌اند چون در جنگ مسلحانه شکست خوردند. ما در این نوع جنگ وظایفی داریم؛ به طوری که باید از خودمان دفاع کنیم که درگیر مکر و سلاح‌های مرموز دشمن قرار نگیریم ‌و بعد از دیگران دفاع کنیم که البته دفاع از ملت‌های مسلمان را هم نباید فراموش‌کرد.
نماینده ولی فقیه در کشور عراق با اعلام اینکه وحشت دشمنان را بر انگیخته ایم، توضیح داد:  برپایی ‌موکب‌های پذیرایی از زائران اربعین حسینی نوعی جهاد اکبر و محل عملیات است؛ به این دلیل که ما با این اقدام وحشت دشمن را برانگیخته‌ایم. اینکه آنها می‌ترسند خودش اجر و مزد دارد. امام خمینی (ره) فرمودند یکی از روش‌‌ها برای تشخیص کار درست و اشتباه این است که اگر دشمن از کار ما خوشش آمده، بدانید که کار نادرستی است و اگر خوشش نیامد، آن راه و مسیر درست است.
آیت‌الله حسینی یادآور شد: بسیاری از ملت عراق شاید از نظر اقتصادی چندان در موقعیت مناسبی نباشند، اما در طول سال برای زائران اربعین پول جمع می‌کنند تا با هرچه دارند از زائران استقبال کنند. این عشق را نمی‌توان کتمان کرد. این موضوع نشان از ارادت خالصانه مردم عراق دارد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین