عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۶۳۸
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
حاج علی‌اکبری:
خطیب نماز جمعه این هفته تهران گفت: از همه تدابیری که در زمینه مراسم اربعین انجام شد، در تأمین زیرساخت‌های بازگشایی پایانه‌های جدید مرزی و سایر اقدامات، تشکر می‌کنم؛ جنبه عظیم مردمی و خودجوش بودن این حرکت عظیم مردمی باید کاملاً صیانت شود.

عقیق:حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران(3 شهریور 1402)، گفت: یکی از برجسته‌ترین جلوه‌های تقوا، در روابط و مناسبت‌های اجتماعی تعریف می‌شود و سخن ما در خطبه اول درباره درباره مسئولیت اجتماعی کاملاً با تقوای اجتماعی و تقوای الهی در روابط اجتماعی نسبت پیدا می‌کند و تعریف می‌شود.

وی افزود: برادران و خواهران در نگاه حق تعالی و آفریننده عالم، روابط اجتماعی در اوج اهمیت قرار دارد و هرجا رابطه‌ای در جامعه شکل می‌گیرد، حقی وجود دارد و مسئولیتی حقوقی و مسئولیت‌هایی چه در روابط عام و عمومی، هریک از ما با سایر انسان‌ها و چه در روابط متقابل افراد و گروه‌ها با یکدیگر نیز وجود دارد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران ادامه داد: در این میان نقطه آغاز مسئولیت اجتماعی عبارت از رعایت سلامت روابط اجتماعی است و امروز پیرامون این موضوع صحبت خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری تصریح کرد: طبق اراده الهی، روابط اجتماعی باید براساس سلم و سلام باشد، یعنی افراد یک جامعه باید از یکدیگر احساس ایمنی کنند، حق‌الناس عمومی به عنوان یک حق‌الناس فراگیر که شامل همه افراد یک جامعه می‌شود و افراد از ناحیه دیگران احساس ایمنی کنند و احساس خطر نداشته باشند. حق‌الناس عمومی عبارت از این است که از ناحیه ما به هیچ یک از افراد جامعه آسیب و ضرری در هیچ بخشی وارد نشود.

 وی اظهار کرد: بهره‌مندی یک فرد از منافع زندگی در بخش‌های مختلف از دارایی‌های مادی ،معنوی، راه رفتن، خوردن و آشامیدن، نگاه، لباس، همه و همه امانت‌های الهی هستند، از این امانت‌ها به‌گونه‌ای باید پاسداری کنیم که از ناحیه این دارایی‌ها به افراد دیگر ضرری نرسد، افراد حق استفاده از همه این دارایی‌ها را دارند، اما به یک شرط و آن شرط عبارت است از اینکه از ناحیه بهره‌مندی من دیگری آسیبی نبیند، این یک قاعده طلایی و جدی در مناسبات اجتماعی از منظر  پروردگار متعال است و این یک حق‌الناس عمومی و یک مسئولیت اجتماعی مشترک در جامعه مؤمنین است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران گفت: اگر از ناحیه ما، حقی از فردی تضعیف و ضرری به کسی وارد شد، حتماً ذمه ما مشغول است و ما ضامن آن هستیم و باید در دنیا و آخرت پاسخگو باشیم و خدای متعال از ما خواهد پرسید و از بخش‌هایی است که در پرسش، خداوند متعال سخت‌گیری خواهد کرد.

حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری تأکید کرد: سه عنوان در معارف اسلام وجود دارد، یکی نفی ظلم است، آن ظلم اگر اتفاق بیفتد خداوند متعال از آن نمی‌گذرد تا آن مظلوم راضی شود، همین مسئله ‌الناس اجتماعی است.

وی افزود: عنوان  ضرر که در معارف اسلامی نفی شده است که خسارت و ضرر و آسیبی نباید وارد شود، چنانکه ظلم نباید بشود، ضرری نباید به کسی وارد شود. عنوان سومی نیز در فرهنگ اسلامی هست و آن عنوان اذیت و آزار است، یعنی ما باید با کیفیتی زندگی کنیم که نه ظلم و نه ضرری و نه اذیت و آزار به کسی وارد نشود، در روایات و در قرآن عظیم از این تعابیر استفاده شده است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران در بخش دیگری از سخنانش، گفت: اگر خطایی رخ داده و ظلمی شکل گرفته است و آبرویی از ناحیه ما آسیب دیده و یا خسارت مالی به کسی وارد شده است، تا فرصت باقیست جبران کنیم، این فرصت اگر از دست برود، پاسخگویی بسیار مشکل است، امیدواریم خدای متعال به همه ما توفیق دهد و ما را مشمول لطف و رحمتش قرار دهد.

حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری گفت: این چراغ هدایت و مصباح‌الهدی را می‌بینید، هر روز درخشان‌تر است و امام حسین (ع) بشر آخرالزمانی را چگونه از این تاریکی‌ها دستگیری می‌کند، این سفینه‌النجاه حسین (ع) است که افتادگان در امواج دریای طوفانی جاهلیت مدرن را نجات می‌دهد، این جاذبه مغناطیسی حسینی هر روز قوی‌تر می‌شود و این حرکت عظیم میلیونی با این وسعت و تنوع و ویژگی‌های منحصر به فرد به نمادی از عزت حسینی برابر ظالمان و زورگویان زمان تبدیل شده است، اربعین حسینی کابوس استکبار جهانی است.

وی ادامه داد: اربعین، نمودی از رحمت حضرت حسین (ع) و از عشق، دلدادگی و ایثار که مردمان در این سفر نورانی و در این سیر و سلوک حسینی و عاشقانه نسبت به همدیگر ابراز می‌کنند است، خوشا به حال افرادی که در این زیارت عارفانه و عاشقانه حضور دارند، خوشا به سعادت میزبانان موکبداران، خوشا به حال پشتیبانان و زمینه‌سازان راهپیمایی اربعین.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران ادامه داد: از همه تدابیر خوبی که در زمینه مراسم اربعین انجام شد، از سال گذشته تاکنون در تأمین زیرساخت‌های بازگشایی پایانه‌های جدید مرزی و سایر اقدامات، صمیمانه تشکر می‌کنم؛ جنبه عظیم مردمی و خودجوش بودن این حرکت عظیم مردمی باید کاملاً صیانت شود.

حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری با بیان اینکه تااکنون نزدیک به نیم میلیون نفر راهی سفر عاشقانه اربعین شده‌اند، گفت: تدابیری که برای استقبال از زوار خارجی حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام صورت گرفته است، بسیار خوب است و هرچه تقویت شود نیز بهتر خواهد بود؛ نذر ماشین و آب حرکت‌های زیبای مردم کشورمان است.

وی گفت: یاد شهدای مدافع امنیت را گرامی می‌داریم، امسال تعداد زیادی از نیروهای نیروی انتظامی مظلوم و مقتدر در نقطه صفر مرزی تا قلب شهرها برای دفاع از امنیت کشور و مردم به شهادت رسیدند، خداوند متعال به درجات این شهدای عزیز بیفزاید، امیدواریم خدای متعال و خانواده‌های عزیزشان صبر و اجر کرامت کند و ما را قدرشناس زحمات و تلاش‌های این مجاهدین قرار دهد و امیدواریم که نیروی انتظامی در همه عرصه‌های خدمت موفق و سربلند باشد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران تأکید کرد: یاد شهدای عزیز هفته دولت، شهیدان باهنر و رجایی را گرامی می‌داریم، ایام شهادت آن‌ها فرصت گرانبهایی برای دولت مردان کشورمان برای تحلیل دستاوردها و  نقد مسیر طی شده و توجه به قوت و ضعف‌ها و استفاده از نظر منتقدین و کارشناسان و عموم مردم است.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم که مشغول خدمت است دو سال از فرصت خدمتی که داشت پشت سر گذاشته است، گفت: مواضع انقلابی و هماهنگ با ارزش‌ها در جهت‌گیری این دولت  کاملاً برجسته است. طراوت، نشاط، امید و روحیه «ما می‌توانیم» در این دولت مشاهده می‌شود، مخصوصاً در شخص آقای رئیسی این‌ها مشاهد می‌شود.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران به بیان برخی ویژگی‌های دولت سیزدهم اشاره و تأکید کرد: تحرک میدانی، حضور مستمر و پیگیر در میدان، ارتباط نزدیک مردمی، بی‌تکلفی، کارآمدی و سرعت در اقدام، نگاه جهادی، ساده‌زیستی، به‌کارگیری جوانان در جایگاه‌های مختلف و میدان‌گشایی برای آن‌ها، عدم ابتلا به حاشیه‌ها و مواجهه نجیبانه، بخشی از نقاط قوت دولت سیزدهم است.

حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری ادامه داد: دولت در شرایط بسیار دشوار و یک دهه رکود، به ویژه در عرصه اقتصادی کار را تحویل گرفت، گرچه این مسئله کمتر بیان شده است؛ در همین دو سالی که از دولت سیزدهم می‌گذرد، قدم‌های بلندی در جبران کاستی‌های گذشته در اقدامات جهادی رو به جلو برداشته شده که اگر بخواهیم به چند نکته از آن‌ها اشاره کنیم، فهرست طولانی خواهد بود. در مجموع از نگاه مجموعه‌های نظارتی تحرک و رشد اقتصادی در اغلب شاخصه‌ها وجود داشته و دارد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین