عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۵۹۸
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶
در نشست خبری کمیته فرهنگی آموزشی اربعین مطرح شد؛
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه اربعین حسینی، اربعین قرآن است گفت: امسال بیش از اربعین‌های دیگر به جایگاه والای قرآن توجه خواهد شد.

عقیق: نشست خبری برنامه‌های کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین حسینی با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، حجت الاسلام حمید احمدی دبیر کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین و ایمان شمسایی مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز سه شنبه ۳۱ مرداد برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام و المسلمین نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و رئیس بعثه مقام معظم رهبری ضمن تسلیت و گرامیداشت ایام ماه صفر گفت: خوشحالیم که وظیفه ما در راستای انجام راهپیمایی عظیم اربعین قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اربعین برای امامی است که هم قاری و عامل به قرآن است و هم یک رسانه به حساب می‌آید و ندای رسانه حسینی در طول تاریخ در سراسر جهان طنین‌انداز شده است. آنقدر این رسانه قوی است که در جهان حتی کسانی که امامت امام حسین را نپذیرفته‌اند نیز برای این واقعه احترام خاصی قائل هستند. در جهان کسانی هستند که اسلام را نپذیرفته‌اند، اما حسین (ع) را پذیرفته‌اند و بسیار دیده‌ایم که پیروان ادیان دیگر نیز برای امام حسین (ع) عزاداری می‌کنند و در بسیاری از کشورهای جهان روزی با عنوان روز امام حسین (ع) داریم.

قرآن کتاب رسانه و بیان است

حجت الاسلام نواب ادامه داد: همه امام حسین (ع) را دوست می‌دارند و امام حسین (ع) قرآن را دوست می‌داشت. تبهکاران خیمه‌های حسینی را آتش کشیدند چرا که در مقابل کلام و منطق حسینی عاجز بودند؛ امروز نیز قرآن را آتش می‌زنند. قرآن کتاب بیان و رسانه است و به خودی خود می‌تواند انسان‌ها را نجات دهد. امام حسین (ع) در طول آن چند روز از دشمن هیچ درخواستی نداشت فقط تنها باری که چیزی خواستند این بود که آنها اجازه دهند حضرت، قرآن و نماز بخوانند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: در آینده سرنوشت شوم دروغ‌گویانی که قرآن را به آتش کشیدند را خواهیم دید. قرآن معجزه جاوید الهی است و خداوند در قرآن تحدی کرده و بیش از ۱۴ قرن است که هل‌من مبارز می‌طلبد. هیچکس نتوانسته سوره یا آیه‌ای مانند قرآن بیاورد و دشمنان چون نمی‌توانند در مقابل قرآن کاری انجام دهند آن را به آتش می‌کشند. کسانی که بیماری دارند و نمی‌توانند چشم خود را در مقابل نور قرآن باز کنند آن را آتش می‌کشند. در عالم کدام کتابی است که در آن یک آیه مانند آیه قرآن وجود داشته باشد که اینقدر عالی با انسان‌ها صحبت کند.

قرآن معجزه جاوید الهی است

وی با تاکید بر اینکه قرآن موعظه است، بیان داشت: قرآن معجزه جاوید الهی است و بیش از چهارده قرن مبارز برای آوردن مطالبی شبیه خودش می‌طلبد. کسی نمی‌تواند مثل قرآن بیاورد ولی چون نمی‌توانند در این زمینه اقدامی کنند آن را به آتش می‌کشند.

حجت الاسلام نواب افزود: در دین هیچ اکراهی وجود ندارد اما در کلام و رفتار کسانی که دم از حقوق بشر و آزادی بیان صحبت می‌کنند اکراه وجود دارد. ما به انجیل، زبور و همه کتب آسمانی قبل از پیامبر اسلام (ص) به وجود آنکه معتقدیم در آن‌ها تحریفاتی اتفاق افتاده است احترام می‌گذاریم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه اربعین حسینی، اربعین قرآن است گفت: امسال بیش از اربعین‌های دیگر به جایگاه والای قرآن توجه خواهد شد.

۱۵ نشست با محوریت نقش زنان در اربعین

در ادامه این نشست مینو اصلانی مدیر کمیته بانوان کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین گفت: ما با تشکیل هیأت اندیشه ورز فعالیت‌های خود را در این کمیته از مدتها قبل آغاز کرده‌ایم. در همین راستا تشکیل و راه اندازی موکب‌های اندیشه ورز فاطمی در سه حوزه تربیتی و حجاب و عفاف و تبلیغ و ترویج را در دستور کار قرار دادیم. کارشناسانی را در موکب‌هایی در کربلا خواهیم داشت و به زائرین و عزاداران حسینی ارائه خدمات خواهیم داشت.

اصلانی ادامه داد: تاکنون بیش از ۱۵ نشست تخصصی برگزار شده و در خصوص جایگاه خانواده و نقش زنان در اربعین بحث و گفت‌وگو شده است. همچنین ۱۰ هزار نفر از خادمان در دوره‌های آموزشی ۳۶ ساعته شرکت کردند و در حوزه رفتارها، مخاطب‌شناسی و فرهنگ مردم عراق آموزش دیده اند. بیش از هزار نفر از طلبه‌های خانم در این راهپیمایی حاضر می‌شوند و به سوالات زائران پاسخ خواهند داد.

تجلیل از زنان شهید با محوریت شهید بنت‌الهدی صدر در کشورهای جهان اسلام

وی ادامه داد: با هزار و پانصد نفر از مبلغین بانو نشست داشتیم و بیش از هزار نفر در قالب کاروان‌های مختلف اعزام خواهند داشت و در خصوص بحث‌های تبلیغی و ترویجی اقدام خواهند کرد. امسال سی تن از بانوان فرهیخته در کربلا در نشست‌های مشترک حاضر می‌شوند و خودشان به تشریح و تبیین موضوعات مختلف می‌پردازند. یکی از کارهای ویژه با همکاری کمیته قرآنی اربعین اعزام هشت نفر از بانوان قاری و تواشیح خوان خواهد بود که به اجرای مراسم‌های قرآنی خواهند پرداخت.

اصلانی افزود: تجلیل از زنان شهید با محوریت شهید بنت الهدی صدر در کشورهای عراق و ایران و جهان اسلام از دیگر برنامه‌های این کمیته خواهد بود.

برگزاری ۸ حلقه علمی به همت دانشگاه‌های ایران و عراق علمی در نجف

در ادامه حجت‌الاسلام حمید احمدی دبیر کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین طی سخنانی با اشاره به اینکه امسال توصیه‌های رسانه‌ای ویژه راهپیمایی اربعین داشته ایم که برای اصحاب رسانه ارسال می‌شود، گفت: امسال موکب‌های علمی داریم که در آن بحث‌ها و چالش‌های علمی درباره نیازمندی‌های جهان اسلام مطرح می‌شود. این برنامه با همت دانشگاه‌های ایران و عراق برگزار می‌شود که طی آن ۸ حلقه علمی در نجف داریم که حدود ۱۴۰ نفر ار اساتید و پژوهشگران در آنها حضور دارند. این افراد در مسیر پیاده روی در قالب چند گروه حضور دارند و نهایتاً جلسات جمع‌بندی در کربلا و در دانشگاه سبطین برگزار می‌شود.

هدایای ایرانیان برای هزار موکب عراقی در اربعین امسال

وی ادامه داد: امسال مراسم ویژه‌ای در نجف، بر سر مزار شهید ابومهدی المهندس با حضور علمای ایرانی و عراقی داریم. همچنین امسال مثل سالهای گذشته طرح تکریم مواکب عراقی را داریم و هدایایی از طرف ملت ایران به آنها اهدا می‌شود. در این برنامه قرار است، هزار بسته هدیه به هزار موکب هدیه شود.

یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در طرح نیابت از شهدا شرکت کرده اند

احمدی از برگزاری مراسم تجلیل از خانواده‌های شهدا و جانبازان خبر داد و گفت: امسال طرح نیابت از شهدا در راهپیمایی اربعین مانند سال قبل برگزار می‌شود، سال گذشته یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در طرح نیابت از شهدا شرکت کردند. امسال نیز نام مبارک شهدای مدافع امنیت وطن هم در طرح گنجانده شده اند.

دبیر کمیته فرهنگی ستاد اربعین در پایان گفت: امسال به اتوبوس‌هایی که به سمت مرزها می‌روند، مبلغ اعزام می‌کنیم. در این راستا دو هزار مبلغ با اتوبوس‌ها اعزام می‌شوند.

رونمایی از نرم افزار راهپیمایی مجازی اربعین حسینی

در ادامه، مهدی شاملو، از اعضای کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین در رابطه با وبگاه «پیاده‌روی مجازی اربعین حسینی» که در این نشست رونمایی شد گفت: خدا را شاکریم که این نرم‌افزار به اربعین امسال رسید و در سایت هیئت آنلاین ارائه خواهد شد. در این نرم‌افزار بیش از سه هزار تصویر ۳۶۰ درجه در بازه‌های زمانی مختلف ارائه شده است تا مردم از حال و هوای آن اماکن بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: ۱۴۵۲ عمود از نجف تا کربلا وجود دارد که تصاویر ۳۶۰ درجه‌ای آنها به انتخاب کاربر در دسترس خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به این نرم‌افزار به صورت مجازی سفر کنند. از داخل همه موکب‌های ایرانی عکس‌برداری شده است و مسافران می‌توانند موکب‌ها را مشاهده و برنامه‌ریزی کنند که در کدام موکب‌ها حاضر شوند.

گفتنی است در حاشیه این نشست علاوه بر رونمایی از بزرگترین سفر مجازی راهپیمایی اربعین از مجموعه آثار نغماتی و مدیحه سرایی اربعین با عنوان آلبوم صوت «راه عشق» و پوستر پویش‌های اربعینی رونمایی شد.

 

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین