عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۵۹۳
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
حجت الاسلام مؤمنی:
استاد حوزه علمیه قم، کربلا را مملو از درس برای نجات از مخمصه‌های زندگی و خروج از بن‌بست ها دانست و گفت: امام حسین علیه السلام در موارد مختلف از زمان خروج شان از مدینه گرفته تا بعد از شهادتشان به ما آموختند که در بلا و گرفتاری به خدا توکل کنیم، حسن ظن به خدا داشته باشیم و راضی به مقدرات الهی باشیم و بدانیم که خدا بدهکار بندگانش حتی در همین دنیا نمی ماند.

عقیق: حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی در سخنرانی شب شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها در حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه در حیات دنیا یقینا بلا وجود دارد اظهار کرد: این بلا یا از باب ترفیع مقام و درجه و رتبه است و یا به جهت کفاره گناهان است.

وی با تأکید بر اینکه در ابتلائات دستور داریم که دعا کنید و بگویید «اللهم انی اسئلک العافیه و الشکر علی العافیه» گفت: شیطان در ابتلائات ما را از وادی شکر خارج می کند و به وادی شرک و کفر می کشاند و انسان الفاظی را می گوید که از آن ظالم بودن خداوند برداشت می شود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در دل ابتلائات نعمت دعا وجود دارد، افزود: در ابتلائات به محض اینکه شیطان می خواهد بر انسان غلبه پیدا کند باید با خود مرور کنیم که خدا برای بندگانش بد رقم نمی‌زند، هر فعلی از خدا صادر شود ولو ما را مبتلا به بلا کند یقینا حکمت و مصلحتی در آن وجود دارد، خدا بدهکار بندگانش در دنیا نمی شود و از رهگذر ابتلا انسان به خلوصی می رسد که درِ خانه خدا بیاید.

وی کربلا را مملو از درس برای نجات از مخمصه‌های زندگی و خروج از بنبست ها دانست و ابراز کرد: اباعبدالله علیه السلام زمانی که فهمیدند به آن سرزمین کربلا می گویند خدایا از بلا و گرفتاری به تو پناه می برم.

مؤمنی خاطرنشان کرد: امام حسین علیه السلام در اوج بلا به اهل و عیال خود فرمودند خود را آماده بلا کنید و بدانید که خدا حامی و حافظ شما است، شما را از این بلا نجات می دهد و عوض صبر بر بلا افضل خیر و برکت را به شما می دهد پس مبادا چیزی بگویید که از شأن و منزلت شما چیزی کم کند.

وی گفت: سیدالشهدا(ع) در جواب فرزدق که گفت در کوفه شمشیرها علیه شما است فرمودند همه چیز در دست قدرت خدا است و خداوند هرچیزی که اراده کند را انجام می دهد و خدا برای هر روز تقدیر جداگانه ای رقم می زند پس اگر چیزی که برای من رقم خورد همان چیزی بود که توقع داشتم شکر خدا را می کنم و اگر غیر از چیزی بود که توقع دارم از مشیت الهی راضی هستم.

استاد حوزه علمیه افزود: اباعبدالله علیه السلام در گودی قتلگاه که اوج بلا و مصیبت بوده و هیچ یاری برایشان نمانده بود فرمودند «صبرا علی قضائک یا رب، لا معبود سواک، یا غیاث المستغیثین» و به ما می آموزند که در اوج بلا چگونه با خدا سخن بگوییم.

وی با بیان اینکه امام حسین علیه السلام در شب عاشورا چند راهکار برای رفع و تحمل بلا به ما آموختند، گفت: اول نماز که در رفع ابتلائات بسیار کمک می کند، دوم قرائت و انس با قرآن که سر بریده حضرت بارها قرآن خوانده است، سوم دعا خواندن و از خدا طلب خیر و عافیت کردن، چهارم ذکر خدا و استغفار و پنجم توجه به امام زمان(عج) است.

مؤمنی با اشاره به آثار و برکاتی که در بلا وجود دارد، اظهار کرد: در کتاب مصباح باب نودم روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمودند کسی که طعم بلا را تحت حفظ و حمایت الهی بچشد لذتش به مراتب از نعمت بیشتر است و حضرت می فرماید بلا زینت مؤمن است و اگر کسی بلا دید و صبر کرد ایمانش خالص می شود.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین